האם הסיכון להתקף לב הוא גנטי

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

האם הסיכון להתקף לב הוא גנטימחקר חדש אשר פורסם בכתב עת אמריקאי מאשר את החשיבות של ההיסטוריה המשפחתית כגורם משמעותי בהערכת הסיכונים להתקף לב. בנוסף לכך מציג המחקר בדיקה בעלת יעילות רבה העושה שימוש בטכניקת הדמיה באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת אשר מעניקה תמונה אודות הנטל המופעל על העורקים בלב ומאפשרת ניבוי של סיכון למחלות לב כליליות.

הקשר בין היסטוריה משפחתית לסיכון להתקף לב

המחקר בדק 2,390 משתתפים ללא מחלות לב וכלי דם ובו העריכו החוקרים את השפעתה של ההיסטוריה המשפחתית וקרבה מדרגה ראשונה על הסיכון ללקות בהתקף לב. הבדיקה כלה גורמי סיכון עבור שלוש בעיות לב מרכזיות: מחלת לב כלילית הוללה להוביל למוות, התקף לב וצורך בהשתלת סטנט או ביצוע ניתוח מעקפים ווסקולריזציה כלילית.

היסטוריה משפחתית – גורם חיזוי למחלות לב

המחקר החל בבדיקת אנשים בגיל ממוצע של 44 שנים אשר כלל נשים וגברים ומשך המעקב היה 8 שנים. רוב הנבדקים- כ-80% נחשבו לבעלי סיכון נמוך לאירועים כליליים בתחילת המחקר על סמך הערכה רפואית. היסטוריה משפחתית של התקף לב דווחה בכשליש מהחולים וכזו של התקף לב דווחה בכעשרה אחוז מהנבדקים על סמך התקף לב אשר התרחש לפני גיל 50 בקרב קרוב משפחה מדרגה ראשונה או בקרב קרוב משפחה מדרגה שנייה לפני גיל 55.

תוצאות המחקר

על אף העובדה כי המנבדקים היו צעירים באופן יחסי ובעלי סיכון נמוך להתקף לב, נצפו 76 מקרים של אחד משלושה האירועים הלבביים אשר נבדקו במהלך 8 השנים וניתן היה להבחין כי היסטוריה משפחתית הייתה גורם חיזוי מדויק למדי לאירועים הללו. אנשים בעלי היסטוריה משפחתית להתקף לב נמצאו בסיכון הגבוה פי 2.6 למוות כתוצאה ממחלת לב כלילית, להתקף לב או בצורך לניתוח כלי דם.

כמו כן הממצאים הראו כי הימצאות סידן בעורק הכלילי היווה גורם הקשור בעלייה בסיכון. השילוב של היסטוריה משפחתית וערך גבוה של סידן בעורקים הביא אצל 8.8% מהנבדקים לאירוע לבבי לעומת 3.3% בקרב מי שסבל מסידן בעורקים אך ללא היסטוריה משפחתית.

שינוי בהרגלים ובאורח חיים – דרכי מניעה

תוצאות המחקר מאששות את חלקה וחשיבותה של ההיסטוריה המשפחתית הכוללת התקפי לב והצטברות סידן בעורקים בבדיקה והערכה של הסיכונים למחלות לב. שני הגורמים הללו מהווים רכיבים משמעותיים וגורמי סיכון לאירוע לב מה שמחייב שינויים בהרגלים ובאורח החיים על מנת לצמצם סיכונים, ניהול גורמי סיכון ידועים יכולים להפחית את הסיכון:

גנטיקה – גורם סיכון עצמאי

שינויים באורח החיים הם אמצעי מניעה חשוב לכל האוכלוסייה אולם משמעותי ואף מציל חיים בקרב מי שנמצא בסיכון גבוה. אולם הימנעות מהרגלים שליליים אינה משנה את הנתון כי היסטוריה של התקף לב אצל אחד הורים מנבא סיכון מוגבר להתקף לב ללא קשר לגורמי סיכון אחרים ומהווה גורם סיכון עצמאי. מחקרים מלמדים כי היסטוריה של התקף לב אצל אחד ההורים כמעט מכפילה את הסיכון לסבול מהתקף לב בעתיד וזאת גם לאחר שמנטרלים גורמי סיכון אחרים.

מודעות כן, פאניקה לא

למרות הממצאים הללו אין צורך להיכנס לפאניקה וחשוב להבין כי גם במידה וקיימת נטייה גנטית למחלות לב, אין זה אומר שילד להורה אשר לקה בליבו או כאשר קיימת היסטוריה משפחתית של התקף או מחלת לב בהכרח יסבול מאירוע לב בדומה להוריו.

אולם המטרה החשובה היא הגברת המודעות בקרב מי שנמצא בסיכון גבוה כתוצאה מהיסטוריה משפחתית לחשיבות היתר והצורך בהקפדה יתרה על מניעת וטיפול בגורמי סיכון אחרים בעזרת תזונה בריאה, פעילות גופנית והימנעות מהרגלים שליליים אחרים.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!