דיאטת אורז עלולה להיות מסוכנת בגלל הארסן

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

תארסן - דיאטת אורז סכנהחקיר האורז המלא פרסם נתונים שהתקבלו מבדיקות מעבדה, לפיהם אורז מלא מכיל ארסן. בעקבות נתונים מדאיגים אלו, עלה חשש כי מוצרי אורז פופולאריים, כולל אורז לבן, אורז מלא, דגנים לתינוקות ודגני בוקר המכילים אורז, עשויים להכיל ארסן, שהוא קרצינוגן חזק המזיק למוח המתפתח של ילדים.

התחקיר מצא שמוצרי אורז רבים הנמכרים במרכולים בארץ, מכילים כמות משמעותית של ארסן, המוביל לנוכחות רמות ארסן בדם, הקשורות ישירות לצריכת אורז מוגברת. הנתונים החמורים יותר גילו שמוצרי אורז רבים המשווקים לילדים ותינוקות תחת המותג "מזון בריאות", מכילים ארסן וגורמים לילדים להיות רגישים באופן משמעותי יותר ממבוגרים, להשפעות המסוכנות לחשיפת ארסן.

השפעות אלו כוללות בעיות נוירו התנהגותיות, כמו גם סרטן ומחלות ריאות המתפתחות בשלבים מאוחרים יותר בחיים. משמעות נתונים אלו היא שהורים חייבים להקפיד על זהירות מיוחדת על מנת למנוע את הגישה של ילדיהם לרמות גבוהות של ארסן.

הבעייתיות בארסן

ארסן מכיל צורות כימיות ואורגניות. הרכיבים האורגניים שלו עשויים להיות פחות רעילים, והוא נחשב כחלק טבעי מהמינרלים של קרום כדור הארץ. הוא משוחרר לסביבה באמצעות שימוש בחומרי הדברה ודשנים לעופות, ולכן הוא נחשב לחומר קרקע ומים. אורז נוטה לספוג ארסן בקלות רבה יותר בהשוואה לצמחים רבים אחרים.

חשיפה קבועה לכמויות קטנות של ארסן עלולה להגביר את הסיכון לבעיות בשלפוחית השתן, מחלות ריאות, סרטן העור, ומחלות לב וסוכרת מסוג 2. מחקרים חדשים מראים כי גם חשיפה ברחם לארסן עשויה להשפיע על המערכת החיסונית של התינוק.

אורז מלא אינו מזון בריאות

אורז מלא מכיל כמויות משמעותיות יותר של ארסן, בהשוואה לאורז לבן, ולכן יש להימנע ממנו או לאכול אותו לעיתים רחוקות בלבד. חלק ממותגי האורז המלא שנבדקו הכילו לפחות חמישים אחוזים יותר מהגבול הבטוח למנה, וחלקם הכילו אף כמויות כמעט כפולות מהגבול הבטוח.

מוצרים כגון פסטה מאורז מלא ועוגיות מאורז מלא, הם מוצרים מעובדים הנצרכים בדרך כלל על ידי אנשים שמבקשים להקפיד על תזונה בריאה, אך הם מהווים בבירור סיכון משמעותי של חשיפה לרמות מוגברות של ארסן, במיוחד אם אוכלים מהם יותר ממנה אחת ליום. לכן אורז מלא אינו מזון שאמור להיות מצרך תזונתי בריא ואין לאכול אותו באופן קבוע.

מסקנות לגבי בטיחות אורז מלא

בעוד שלא קיים באמת מזון הבטוח לחלוטין לאכילה, או שאינו נושא רמה מסוימת של סיכון לזיהום, יש להישמר מפני דמוניזציה על קבוצת מזון שלמה כתוצאה ממחקר אחד או אפילו ממספר מחקרים. למרות הממצאים על האורז המלא, ניתן לשלב אותו באופן בטוח בתזונה, כמקור לעמילן, ולהקפיד על סוגי המותגים הנצרכים, כמו גם על שיטת ההכנה.

מומחי בטיחות מזון, המתנגדים לממצאי המחקר, מצהירים שמחקרים אחרים מוכיחים שתזונת אורז לבן או מלא מספקת יתרונות בריאותיים העולים על הסיכונים האפשריים הקשורים לחשיפה לרמות ארסן.

מוצרי מזון כגון דגנים נטולי גלוטן, כוסמת, דוחן, בורגול, שעורה או גריסים, מכילים רמות זניחות של ארסן אורגני. קינואה, גם ללא גלוטן, מכילה כמות ארסן אורגני ממוצע ברמות זהות לרמות שנמצאו בדגנים חלופיים אחרים. אך אלו הם דוגמאות מועטות בלבד, ולמרות שמוצרים אלו מכילים רמות נמוכות בהרבה של ארסן, בהשוואה לאורז, הם ממחישים את החשיבות בשינוי הדגנים הנצרכים.

משרד הבריאות אסר בשנת 2014 את השימוש בארסן כמרכיב חומר משמר בתכשירי הדברה ובתעשיית העץ, במקביל לאיסור על ייבוא עץ שטופל בחומר המכיל ארסן.בשנת 2007 הופסק אף השימוש בארץ בארסן אורגני כמאיץ גדילה לעופות.

ה-FDA פרסם בשנת 2012 דוחות לפיהם תוצאות הבדיקות שנערכו עד כה לגבי רמות הארסן במוצרי אורז, עדיין אינן חד משמעיות עד כדי פרסום הנחיות שלא לאפשר מכירת מוצרי אורז, וכי מסמך טיוטה המעריך את הסיכונים הבריאותיים האפשריים הקשורים לצריכת אורז ומזונות מהמכילים אותו, יפורסם בקרוב.

 

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!