חוקרים משבדיה בדקו האם קור וגשם מעלים את הסיכוי ללקות במחלות לב?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

כשאנחנו חושבים על מצבים בריאותיים הנגרמים או מוחמרים עקב מזג האוויר, סביר להניח שרוב האנשים מעלים לנגד עיניהםהאם קור וגשם מעלים את הסיכוי ללקות במחלות לב? מחקר שבדי בדק תרחישים של הצטננויות, שפעת, מחלות דמויות שפעת או דלקת ריאות. ואכן, אלו הם במידה רבה כמה מהסיכונים הנפוצים של מזג האוויר הקריר.
אבל האם יכול להיות שקור וגשם עלולים להגביר את הסיכויים למחלות חמורות אפילו יותר, חלקן כרוניות? מחקר שבדי חדש מעלה כמה תובנות מעניינות מאוד על הקשר הקיים בין מזג אוויר קריר לבין הסיכוי ללקות במחלות לב, קשר שלדברי החוקרים בהחלט קיים.

מהם ממצאי המחקר המרכזיים?

המחקר המדובר הוא הגדול מסוגו שנערך מאז ומעולם, והתבסס על נתונים שנאספו בשבדיה לתקופה של 16 שנה – החל מ-1998 ועד ל-2013. החוקרים בחנו נתונים לגבי כ-274,000 שבדים שעברו אירוע לבבי, תוך הצלבה של מועד האירוע עם מזג האוויר באזור בו הם שהו באותה תקופה.

ממצאי המחקר מפתיעים. החוקרים ראו כי בתנאים של טמפרטורה נמוכה, רוחות חזקות, לחץ אוויר אטמוספרי ברמה נמוכה וימים קצרים בשעות השמש, חלה עלייה במספר התקפי הלב. מבין המשתנים שנבדקו, טמפרטורת האוויר מחוץ למבנה (והרי אי אפשר לבחון מה הייתה הטמפרטורה בפועל אותה חוו המשתייכים לקבוצת המחקר) הייתה בעלת החשיבות הגבוהה ביותר. החוקרים מצאו כי אחוז התקפי הלב היה הגבוה ביותר בימים בהם הטמפרטורה בשבדיה – שהיא כידוע מדינה בעלת מזג אוויר קר במיוחד – ירדה אל מתחת לאפס מעלות צלזיוס.

יש לציין שהחוקרים לא מצאו עדות לכך שזיהום האוויר, שגם הוא משויך לעיתים להתקפי לב, השפיע על הסבירות של האוכלוסייה הנחקרת לאירוע לבבי.

לפי החוקרים, ממה נובע הסיכון המוגבר לאירועי לב בסביבה קרה?

החוקרים הסבירו את הנתונים האלו מבחינה פיזיולוגית. אחת ההשערות המרכזיות שלהם היא שבמצבים של טמפרטורה נמוכה במיוחד, עלול להיווצר מצב של היצרות עורקים היוצר לחץ על הלב ולכן מגדיל את הסיכויים לאירועי לב. השילוב שבין קור, רוחות חזקות ומזג אוויר הנחשב לסוער עלול בהמשך לכך לגרום לכיווץ כלי הדם אשר אחראים על שימור האנרגיה והטמפרטורה של הגוף, מה שיוצר עומס עבודה על הלב ומגדיל אף הוא את הסיכון להתקפי לב. בנוסף לכך בחורף יש סבירות לזיהומים נשימתיים, אשר כבר הוכח שמהווים גורם סיכון מרכזי להתקפי לב.

אי אפשר להוציא מהמשוואה, לדברי החוקרים, את ההשפעה של מזג האוויר הקר על ההתנהלות של האנשים. כידוע, בימים קרובים במיוחד האדם נוטה שלא להיות פעיל מבחינה גופנית. הרגלי התזונה והדיאטה שלו עלולים להשתנות לרעה, וכך גם מצב רוחו של האדם. ההנחה לפיה מצב הגוף מושפע מהתחושות האישיות והרגשיות עשויה להיות נכונה גם כאן, להערכת החוקרים.

מה ניתן לקיש מהמחקר השבדי?

למרות שנתוני המחקר נראים ברורים, יש שיגידו שגם חד משמעיים במידה מסוימת, ברור שיש עדיין דרך ארוכה לעבור על מנת שניתן יהיה לקבוע באופן חד משמעי שמזג האוויר הקר מגדיל את הסיכויים למחלות לב. מדובר במחקר שנערך לגבי אוכלוסייה רחבה יחסית, אבל באזור גיאוגרפי מוגדר. כאמור, אי אפשר לבחון באמצעות המחקר מה הייתה בפועל הטמפרטורה אליה נחשבו האנשים שחוו את האירוע הלבבי.

עם זאת, ברור שממצאי המחקר דורשים התייחסות. האמונה היא שאם הנתונים האלו אכן מדויקים, ניתן להתקרב לעבר הבנה יסודית יותר של חלק מהגורמים שעלולים להביא לאירוע לבבי בכלל ולהתקפי לב בפרט. בדרך זו אנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון להתקפי לב יוכלו להקטין להם את הסיכויים, בעיקר באמצעות הקפדה על שהות בחללים מחוממים ככל האפשר או לבוש חמים במיוחד.

האם קור וגשם מעלים את הסיכוי ללקות במחלות לב? מחקר שבדי בדק
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!