ככל שסובלים שנים רבות יותר מעודף משקל, כך גדל הסיכון למחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

כל אדם שואף להיות עם משקל גוף תקין ככל האפשר. אולם זו משימה מורכבת עבור רבים, ולראיה הנתונים שמראים שמדי ככל שסובלים שנים רבות יותר מעודף משקל, כך גדל הסיכון למחלות לבשנה מספר האנשים הסובלים מעודף משקל ומהשמנת יתר נמצא במגמת עלייה. תרחיש נפוץ הוא זה בו אנשים בעלי משקל עודף מבטיחים לעצמם כ"בקרוב" יתחילו את הדיאטה, אולם דוחים אותה פעם אחר פעם. אחרים מתחילים בדיאטה או באורח חיים הנחשב לבריא יותר (למשל, הקפדה על פעילות גופנית), אולם מגלים שקשה להם להתמיד.

מחקר אמריקאי שפורסם לפני כמה שנים משמש יופי של טיעון להתחיל עם הדיאטה, ויפה שעה אחת קודם. הסיבה היא שלצד הסבירות הגבוהה של בעלי משקל יתר לסבול ממחלות לב וכלי דם, שידוע כבר מזה עשרות שנים, נמצא שגם משך הזמן בו אנחנו נמצאים ממשקל עודף עלול להשפיע.

מה עולה מהמחקר?

המחקר האמור ניסה לתהות באופן מקיף על קנקנו של הקשר בין השמנת יתר לבין מחלות לב וכלי דם, קשר שכבר הוכח מחקרית אינספור פעמים. כך למשל נמצא כי אצל אנשים הסובלים ממשקל עודף, ישנן כמויות גבוהות מדי של חלבון הטורופנין. חלבון זה משמש אינדיקטור לפגיעה אפשרית בשריר הלב, שעלולה להביא לכדי מחלה אקוטית או כרונית ואף נחשבת למצב מסכן חיים.

אוכלוסיית המחקר המדובר כלל למעלה מ-9,000 איש, שגילם 25 ומעלה. במסגרת המחקר נערכו ארבעה מפגשים, לאורך פרק זמן של עשור, במסגרתם נמדדו הן רמות הטרופונין שיש בדמם והן המדד העיקרי המשמש כיום לקביעת תקינות משקל הגוף וההשמנה, מדד ה-BMI. החוקרים חילקו את המשתתפים לכמה קבוצות על פי מדד ה-BMI ובהתאם להגדרות המקובלות כיום, וראו שאצל רבים מהם חלה החמרה בדרגת משקל היתר במהלך תקופת המחקר.

הממצא העיקרי של המחקר נוגע לרמות הטרופונין אצל הנבדקים, חלבון שכאמור עלול לנבא מחלות והתקפי לב. נמצא כי משתתפים שהיו בעלי משקל עודף (רמת BMI שנעה בין 25 ל-29.9) והשמנת יתר חולנית (BMI גדול מ-30), היו בעלי סבירות הגבוהה פי 1.5 להיות בעלי רמות חריגות של טרופונין. זאת ועוד, ככל שהמצב של המשקל העודף היה ממושך יותר, כך גדלו הסיכויים לעלייה ברמות הטרופונין. מבחינה מעשית, הסיכון לסבול מטרופונין בכמויות גבוהות עלה פי 1.25 בכל עשור של השמנה.

המסקנה העיקרית מן המחקר: כדאי להתחיל דיאטה ויפה שעה אחת קודם

למרות שמדובר במחקר אחד ומצומצם יחסית, שלא מאפשר הכללה או הסקה גורפת בכל מקרה, הממצאים שלו עשויים להצביע על כמה דברים חשובים. בניגוד למה שחלק מהאנשים חושבים, נראה שלא רק המשקל הנוכחי של האדם משפיע על הסיכויים שהוא יסבול ממחלת לב, כלומר, שריר השומן עלול להיפגע בצורה חמורה וארוכת טווח כאשר נמצאים במשקל עודף.

אין צורך במחקר הנוכחי כדי להבין מדוע חשוב לשמור על משקל הגוף, אולם ייתכן מאוד שהממצאים שלו כן יבהירו לציבור הרחב מדוע מומלץ לא להשתהות, אלא לשאוף לדאוג למשקל הגוף או להתחיל דיאטה בגיל צעיר ככל האפשר. ההנחה היא שמודעות לגבי הנזקים ארוכי הטווח של השמנת יתר יכולה להביא לשינוי ההתנהגות הרצויה בקרב צעירים ומבוגרים כאחד. בנוסף, ייתכן שבאמצעות מדד ה-BMI יהיה אפשר לדעת עד כמה אדם מסוים נמצא בדרגת סיכון לסבול ממחלות שונות בטווח הקצר והארוך, כולל כמובן מחלות לב וכלי דם.

לקריאה נוספת:
Weight History and Subclinical Myocardial Damage
Your Weight History May Predict Your Heart Failure Risk
Three Ways Obesity Contributes to Heart Disease

ככל שסובלים שנים רבות יותר מעודף משקל, כך גדל הסיכון למחלות לב
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!