הקשר בין השמנת יתר ומחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

אחת הבעיות הבריאותית הנפוצות ביותר בשנים האחרונות היא ההשמנה, שאף הוגדרה במקומות מסויימים כמגיפה. השמנה מוגדרת על פי ה-BMI שמבטא את היחס בין המשקל לגובה, וערכיו התקינים הם 18.5-25.

מקרים של BMI בין 25-30 מוגדרים כעודף משקל, בעוד מקרים של BMI מעל 30 נחשבים להשמנה. בשנים האחרונות מתייחסים ברצינות רבה לנושא ההשמנה, מכיוון שהיא משפיעה באופן משמעותי על הגוף וגורמת לבעיות רבות כמו מחלות לב, סכרת ויתר לחץ דם. מבחינה זו קיימת נקודה לאופטימיות, שכן הורדת המשקל אל הערכים הנורמלים מונעת את רוב המחלות ומאפשרת חיים תקינים ומשופרים.

השפעת ההשמנה על מחלות לב

ההשמנה משפיעה באופן ישיר על מחלות לב ומעלה בצורה משמעותית את הסיכון לחלות במחלות לב כמו התקף לב או מחלת לב איסכמית. ככל שהמשקל גבוה יותר הסיכויים לפתח סיבוכים גדולים יותר, ולעומת זאת ירידה במשקל עוזרת כאמור למניעת המחלות המדוברות. השמנה משפיעה על הגוף והלב בעיקר על ידי:

  • עלייה בלחץ הדם – השמנה גורמת באופן ישיר לעלייה בלחץ הדם, שכן על הלב לספק דם לכמות רקמה גדולה יותר. כתוצאה, תפוקת הלב וקצב הלב עולים ולחץ הדם עולה גם כן. כידוע, לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון חשוב ביותר לטרשת העורקים ומחלות לב, ואנשים שמנים נמצאים לכן בסיכון מוגבר לפתח את מחלות הלב המדוברות.
  • עלייה ברמת הכולסטרול והטריגליצירידים – אצל רוב האנשים השמנים רמת הכולסטרול והטריגליצירידים גבוהה מאוד, ולכן הם נמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות לב שונות. עלייה ברמת השומנים בדם ובמיוחד ברמת ה- LDL (הכולסטרול "הרע") גורמים להצטברותם על דפנות העורקים ולהגברת התפתחות טרשת העורקים ומחלות הלב השונות.
  • חוסר פעילות גופנית – אנשים הסובלים מהשמנת יתר מאמצים לעצמם בדרך כלל גם אורח חיים הכולל מיעוט פעילות גופנית וסובלים מכושר גופני ירוד. המשקל העודף מקשה מאוד לבצע פעילות גופנית, והדימוי העצמי הנמוך של אותם שמנים מונע מהם בדרך כלל לצאת החוצה ולהפעיל את גופם. כתוצאה, זרימת הדם לרקמות הגוף מופחתת, כמות ה-HDL (הכולסטרול "הטוב") יורדת והסיכון להתקף לב עולה. מחקרים רבים הראו שעדיף להיות שמן ובכושר (Fat and Fit) מאשר רזה וללא כושר גופני, ובהתאמה, שמנים שאינם עוסקים בפעילות גופנית נמצאים בסיכון גבוה מאוד להפוך לחולי לב
  • סוכרת מסוג 2 – השמנת יתר גורמת לסכרת מסוג 2. המשקל העודף גורם להתפתחות תנגודת של רקמות הגוף השונות לאינסולין, וכתוצאה איזון הסוכר בגוף מופר. אנשים הסובלים מסכרת נמצאים בסיכון מוגבר גם לפתח מחלות לב, ועל כן עליהם להקפיד על איזון הסוכר על ידי תזונה מתאימה ותרופות.

תסמונת מטבולית

אחד המינוחים המקובלים בשנים האחרונות לגבי הקשר בין השמנה למחלות לב הוא הסינדרום המטבולי – שילוב של מספר גורמים המגביר את הסיכון להתפתחות מחלות לב או שבץ. התסמונת המטבולית כוללת את המרכיבים הבאים:

  • יתר לחץ דם
  • עלייה ברמת הסוכר בדם בצום
  • עודף שומן בטני – הכוונה לשומן המצטבר בבטן הגורם ל"כרס".
  • רמת כולסטרול גבוהה

שילוב גורמי הסיכון מוביל לכך שאנשים הסובלים מהסינדורם המטבולי נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלות לב, וככל שמופיעים יותר גורמי סיכון, כך הסיכוי לפתח מחלת לב עולה גם כן.

חשיבות הירידה במשקל

הידע הרב שנצבר בשנים האחרונות לגבי הסינדרום המטבולי והשפעת ההשמנה על מחלות לב הוביל להגדלת המודעות בנוגע לירידה במשקל. חשוב לזכור שירידה במשקל משפרת באופן ישיר את כל המדדים שנפגעים כתוצאה מההשמנה, ועוזרת משמעותית במניעת מחלות לב ובעיות רפואיות אחרות. ירידה במשקל, נכללת במסגרת הטיפים המומלצים לשמירה על לב בריא. בין הטיפים הנוספים: הימנעות מעישון, ביצוע פעילות גופנית סדירה ועוד.

ראו גם:

האם צריכת פלפל חריף עשויה למנוע התקף לב? חוקרים בעולם בדקו

ניבוי מחלות לב באמצעות מדידת עובי רקמת השומן שמקיפה את הלב

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!