הקשר בין תוספי סידן להתקף לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

אנשים רבים, חולים ובריאים כאחד נוטלים תוספי סידן על פי הנחיות רופאי המשפחה. תוספי סידן מעלים את הסיכון להתקף לבלתוספי הסידן סגולות רפואיות רבות, והסידן הוא חומר חיוני ביותר למניעת התפתחות אוסטיאופורוזיס ושברים ספונטניים.

כמו כן קיים קשר בין נטילת סידן להפחתת הסיכון למחלות קשות כמו יתר לחץ דם וסכרת המגבירים את הסיכון להתקף לב. מחקר חדש שפורסם בכתב העת היוקרתי Heart הראה שדווקא יש להיזהר מהשימוש בתוספי סידן, המגבירים את הסיכון להתפתחות התקפי לב.

מהלך המחקר

המחקר האחרון כלל 24 אלף משתתפים, בגילאים 35-65, אשר נדרשו למלא שאלונים לגבי אורח חייהם והתזונה שלהם במהלך 12 החודשים שקדמו לתחילת המחקר. במילוי השאלונים נשאלו הנחקרים לגבי הרכב המזון ונטילת תוספי מזון או ויטמינים שונים (למשל אומגה 3).

בשלב ניתוח התוצאות, החוקרים שיקללו גורמים שונים המגבירים את הסיכון להתקפי לב כמו עישון, השמנה וסכרת, ובסופו של דבר הגיעו לתוצאות לגבי הקשר בין סידן ותוספי מזון אחרים ובין היארעות של התקפי לב.

סידן שמקורו בתזונה

תחילה, בדקו החוקרים את השפעת צריכת הסידן בתזונה היום יומית על הסיכון להופעת התקף לב. במקרה זה, גילו החוקרים שההבדל בסיכון להתקף לב לא היה משמעותי בקרב 3 הקבוצות העיקריות:

  • מינון סידן נמוך – הוביל לסיכון של 25% להתקף לב
  • מינון סידן בינוני (820 מ"ג ביום) – הוביל לסיכון של 31% להופעת התקף לב
  • מינון סידן גבוה (11000 מ"ג ביום) – הוביל לתוצאות דומות ולא הפחית את הסיכון להופעת התקף לב.

המסקנה הברורה היא שהשפעת הסידן שבתזונה אינה משמעותית מבחינת הסיכון להופעת התקף לב, ואין סיבה מוכחת להעלאת רמת הסידן בתזונה על מנת למנוע מחלות לב. בהקשר זה, יש לזכור שהמקורות העיקריים של הסידן הם בשר ומוצרי חלב, הרווים בשומן וכולסטרול שגורמים דווקא להעלאת הסיכון לטרשת העורקים והתקף לב.

נטילת כדורי סידן מעלה את הסיכון להתקף לב

בעוד סידן שמקורו בתזונה הטבעית אינו גורם לשינויים משמעותיים בהיארעות מקרי התקפי לב, דווקא תוספי סידן מגבירים את הסיכון להתקף לב. על פי המחקר, אנשים שנטלו על בסיס יום יומי תוספי סידן היו בסיכון הגבוה ב- 86% לפתח התקף לב לעומת קבוצת הביקורת. מבין תוספי הסידן השונים, המסוכנים ביותר הם כדורי הסידן, המעלים את הסיכון להופעת התקפי הלב כמעט פי 2.

תוצאות המחקר והשלכותיו

מסקנות המחקר ברורות, ומצביעות על הקשר שבין נטילת תוספי סידן ובין הגברת הסיכון להתקף לב. בעוד סידן שמקורו בתזונה לא משפיע על הסיכון לפתח התקף לב, סידן שמקורו בתוספי מזון משפיע באופן משמעותי על הסיכון להתקפי לב. ולכן, למרות ההמלצות השונות והפופולאריות הרבה של שימוש בתוספי סידן באופן נרחב מאוד, יש לשקול זאת בכובד ראש.

יש לציין שלאור המחקר האחרון, בחירת החולים אשר להם יוצעו תוספי סידן תהיה מוקפדת יותר, והמעקב אחריהם יהיה צמוד יותר. בין היתר, יומלץ ככל הנראה לא לתת תוספי סידן לחולים הנמצאים בסיכון למחלות לב, ולבצע מעקבים קרדיולוגיים תקופתיים בחולים אשר משתמשים בתוספי סידן.

מלבד ההשפעה השלילית שהוכחה במחקר האחרון, חשוב לזכור שלסידן תפקיד פיזיולוגי חשוב מאוד, ובמידה וקיים צורך רפואי יש להתחיל טיפול ולהמשיך בו ללא חשש. לאור תוצאות המחקר האחרון, ככל הנראה עשויים להתפרסם מחקרים נוספים אשר ידונו בנטילת תוספי הסידן מבחינת עלות מול תועלת למטופל, ובדגש על הרווח הרפואי אל מול הסיכון להתפתחות מחלות לב.

עוד בנושא:

נטילת ניאצין – ויטמין B3  כמניעה למחלות לב – מתי מומלצץ לקחת?

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!