איך אלכוהול משפיע על הלב שלנו

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

איך אלכוהול משפיע על הלב שלנוהקשר בין אלכוהול ומחלות לב שונות ידע עליות ומורדות. אלכוהול ידוע כפוגע בלב ומגן עליו גם יחד. מחלה חמורה של שריר הלב, קרדיומיופתיה, יכולה להופיע כתוצאה מצריכה מוגזמת של אלכוהול.

במחלה זו נפגעת מאוד התכווצות של הלב, ויכולתו להעביר דם לרקמות. עם זאת, מחקרים שונים הצביעו על כך שצריכה מתונה של אלכוהול יכולה להגן מפני מחלות של העורקים הכליליים. צריכה מוגזמת של אלכוהול נמצאה קשורה דווקא לסיכון מוגבר להתקפי לב, כמו גם לשבץ מוחי.

צריכת אלכוהול וסיכון לפרפור עליות

פרפור עליות הוא הפרעת קצב שכיחה ביותר, שבה עליות הלב אינן מתכווצות באופן סדיר בגלל הפרעה חשמלית בלב. התכווצות החדרים תקינה בדרך כלל, אם כי קיימת אפשרות לקצב איטי או מהיר מהנדרש. פרפור עליות טומן בחובו כמה סכנות לחולה.

הסכנה הגדולה ביותר היא היווצרות קריש בעלייה השמאלית של הלב (בגלל התנועה הבלתי סדירה של העליות), שעלול להתקדם במעלה העורקים ולהגיע למוח, לעורקים המספקים דם ללב, או לאיברים אחרים. מחקרים שונים שבוצעו בעבר הראו קשר אפדימיולוגי בין צריכת אלכוהול לבין פרפור עליות, שמהווה גורם תחלואה משמעותי מאוד, בייחוד בגיל המבוגר.

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי- CMAJ – Canadian Medical Association Journal ניסה לשפוך אור חדש נוסף על הקשר בין צריכת אלכוהול ובין פרפור עליות. המחקר שנערך ניסה לבחון האם צריכה של אלכוהול בכמות בינונית וגבוהה משפיעה על הסיכון לפיתוח של פרפור עליות בחולים עם בעיית לב ידועה או הסובלים מסוכרת.

במחקר השתתפו מעל 30,000 חולים, שגויסו באמצעות מחקרים אחרים שנגעו לטיפול בתרופות ליתר לחץ דם. החולים לא סבלו בתחילת תקופת המעקב מפרפור עליות. כל החולים היו מעל גיל 55, וסבלו מנזקים משניים בגוף כתוצאה ממחלות של כלי הדם וסוכרת (למשל: פגיעה כלייתית).

באמצעות שאלונים, חלקו החוקרים את הנבדקים לקבוצות על פי מידת האלכוהול שצרכו – צריכה נמוכה של אלכוהול, צריכה בכמות בינונית וצריכה גבוהה של אלכוהול. צריכה בולמוסית (binge drinking) הוגדרה כשתייה של מעל חמישה משקאות אלכוהוליים ליום. אחרי החולים נערך מעקב כדי לבדוק הופעה של פרפור עליות.

ממצאי המחקר

פרפור עליות הופיע  במשך תקופת המחקר אצל 2,093 חולים בסך הכול. התגלה, שהסיכון לפרפור עליות עולה ככל שעולה כמות האלכוהול הנצרך. שתייה מתונה של אלכוהול נקשרה להופעה של פרפור עליות בשיעור של 14.5 מקרים לכל 1,000 שנות אדם, בעוד צריכה מוגברת של אלכוהול נקשרה לסיכון של 20.8 מקרים לכל 1,000 שנות אדם. נמצא, שהסיכון של אלו הצורכים כמויות מוגברות של אלכוהול גבוה ב – 32% לפיתוח פרפור עליות, בהבדל שנמצא על גבול המשמעות הסטטיסטית לאחר ניתוח מתמטי מתאים של התוצאות.

החוקרים מסכמים, שמחקר זה מוכיח שצריכת אלכוהול מוגברת אכן מגבירה את הסיכון לפרפור עליות. עוד נמצא ששתיית אלכוהול בולמוסית מגבירה את הסיכון באופן דומה לצריכת אלכוהול מוגברת. למרות שלמחקר זה יש מגבלות רבות (הערכת כמות האלכוהול התבצעה רק בתחילת המחקר, לא נערכו בדיקות אק"ג לעיתים תכופות, לא נאסף מידע אודות בלוטת התריס, שיכולה להשפיע על פרפור עליות), ייתכן שהוא מצביע על נזק אפשרי נוסף ללב הנגרם מאלכוהול, ומוסיף למערכת הגומלין הסבוכה בין חומר זה לבין הלב ושאר מערכות הגוף.

ראו גם:
קרחות מעלה סיכון ומחלות לב

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!