פגם במחיצה הבין-חדרית – VSD

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

פגם במחיצה הבין-חדרית - VSD פגם במחיצה הבין חדרית (VSD) הוא פגם בחלוקת חדרי הלב הימני והשמאלי. המחיצה הבין-חדרית מורכבת משרירים תחתונים ורקמת ממברנה נרחבת. החלק הקרומי מקורב לצומת הנמצאת בין העליות והחדרים, ומשפיעה יותר בקרב מבוגרים וילדים גדולים יותר בארצות הברית.

כמו כן, סוג זה הוא הסוג הנפוץ יותר בהתערבות כירורגית, הכולל יותר מ -80% מהמקרים. פגמים במחיצה הבין חדרית המערבים את המחיצה הקרומית הם אנומליית הלב המולדת השכיחה ביותר.

למעשה, פגם במחיצה הבין חדרית, משמעו "חור בלב", מכיוון שהוא מאפשר לדם לעבור בין צד שמאל לצד הימני, כך שדם עשיר בחמצן נשאב בחזרה אל הריאות במקום לגוף, וגורם ללב לעבוד קשה יותר. פגם קטן עשוי לא לגרום לבעיות רבות, ולפעמים אף נסגר בכוחות עצמו. אולם פגם גדול יותר ידרוש תיקון כירורגי בשלב מוקדם בחיים בכדי למנוע סיבוכים. פגמים במחיצה הבין חדרית מופיעים בתורשה ולפעמים מתרחשים בשילוב עם בעיות גנטיות אחרות, כגון תסמונת דאון.

גורמים לפגם במחיצה הבין-חדרית

מומי לב מולדים נובעים מבעיות בשלב מוקדם בהתפתחות של הלב, אולם לעתים קרובות הם מתרחשים ללא סיבה ברורה. כנראה גנטיקה וגורמים סביבתיים משחקים תפקיד עיקרי.

פגם במחיצה הבין חדרית יכול להתרחש לבד או בשילוב עם מומי לב מולדים אחרים. במהלך התפתחות העובר, המום יתרחש כאשר הקיר השרירי המפריד בין צידו הימני וצידו השמאלי של הלב לא מבצע חציצה מלאה.

אם כבר יש ילד אחד במשפחה עם מום בלב, יועץ גנטי יכול לדון בסיכון של הילד הבא להיות בעל מום זהה. לפעמים, VSD יכול להתרחש מאוחר יותר בחיים, בדרך כלל לאחר התקף לב.

 מהם התסמינים?

תסמינים של מומי לב חמורים, לעתים קרובות מופיעים במהלך מספר הימים, השבועות או החודשים הראשונים לחייו של הילד. סימפטומים של VSD בתינוק עלולים לכלול: חוסר תיאבון וכישלון בשיגשוג (חוסר התפתחות תואמת גיל), נשימה מהירה או קוצר נשימה ועייפות. לא תמיד אפשר להבחין בתסמינים אלה בלידה, אלא רק על ידי אולטרה סאונד.

אם הפגם הוא קטן, הסימפטומים עשויים להופיע רק בילדות המאוחרת יותר, אם בכלל. הסימנים והתסמינים משתנים בהתאם לגודלו של החור ומומי לב קשורים אחרים.

דרכי אבחון

פגמים במחיצה הבין חדרית, לעתים קרובות, עלולים לגרום לאוושה בלב שהרופא יכול לשמוע באמצעות סטטוסקופ. אם הרופא שומע אוושה בלב או מוצא סימנים ותסמינים אחרים של מום בלב, הוא לרוב יבקש בדיקות נוספות:

  • רנטגן – בדיקת רנטגן של החזה תסייע לרופא לראות את הלב והריאות.
  • אק"ג היאבדיקה שרושמת את הפעילות החשמלית של הלב באמצעות אלקטרודות המחוברות לעור ומסייעת לאבחן מומי לב או בעיות קצב.
  • אקו לב – ייצר תמונת וידאו של הלב שיכול לסייע לרופאים לראות אם יש VSD ואם מתרחשת שאיבה כראוי.
  • צנתור לב – בו מכניסים צינור דק וגמיש (קטטר)  לתוך כלי דם במפשעה או בזרוע ובאמצעיותו אפשר לאבחן מומי לב מולדים ולקבוע את הפונקציה של מסתמי הלב.

כיצד מטפלים?

מומים קטנים ידרשו השגחה בלבד, ואילו מומים גדולים יותר יצריכו תיקון כירורגי במהלך בשנה הראשונה לחיים. טיפול כירורגי יהיה כרוך בחיבור או תיקון הפתיחה בין חדרי הלב, תוך שימוש בתיקון כירורגי, צינתור או תהליך משולב. לאחר תיקונים אלה, יהיה על הילד ליטול תרופות אנטיביוטיות ולהיות במעקב צמוד של הרופא המטפל.

ישנן גם תרופות שונות אשר עשויות להשפיע על מום זה: דיגוקסין מגדיל את כוח ההתכווצות של הלב; פוסיד עשוי להקטין את כמות הנוזלים הנמצאים במחזור הדם ובריאות; וחוסמי בתא יסדירו את פעימות הלב.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!