האמנם תזונה ים תיכונית יעילה נגד מחלות לב? – מחקר בדק

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מפעם לפעם, אנחנו נתקלים במחקרים אשר הממצאים שלהם פורצי דרך ועשויים להשפיע על החיים של כל אחד ואחת מאיתנו. כזהמחקר שטען שתזונה ים תיכונית יעילה נגד מחלות לב – נפסל! בדיוק היה מחקר ספרדי שפורסם לפני שנים ספורות ועורר הד מרשים בישראל ובעולם. המחקר הצביע על השפעה חיובית מאוד של התזונה הים תיכונית – תזונה המבוססת במידה רבה על פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות ורכיבים אחרים אותם אנחנו מכירים כמובן היטב מישראל – על הגוף. נמצא כי לתזונה ים תיכונית יכולת להפחית בכ-20% את הסבירות של אנשים הנמצאים בקבוצת סיכון לסבול בפועל ממחלות לב ומאירועים לבביים דוגמת התקף לב, שבץ מוחי או אפילו מוות כתוצאה ממקרה לבבי.

אלא שכפי שמוכח פעמים רבות, גם עצם הפרסום של מאמר רפואי מסוים אינו הופך את הכתוב בו לעובדה מוגמרת. ב-2018 התבשרנו כי המאמר נפסל, מסיבות מתודולגיות, מה שדרש מקצה רחב של שכתובים, תיקונים ופרסומים עד לכתיבה המחודשת שלה.

מה היו הקשיים במחקר?

עיקר הביקורת לגבי המחקר המדובר נגעה לשיטת המחקר שלו, כלומר, האופן בו הנתונים נאספו ונותחו. החוקרים בחרו לבצע מחקר התערבות, המבוסס על חלוקה של משתתפי המחקר לקבוצות שונות, שכל אחת מהן תקבל תזונה שונה, במטרה לראות את השפעת התזונה על בריאות חברי הקבוצה.

למרות שבחלק גדול מהמקרים מחקרים מהסוג הזה נחשבים למהימנים במיוחד, כאן התגלו כמה בעיות חמורות. החלוקה של קבוצת המחקר הייתה לשלוש קבוצות: הראשונה צרכה תזונה הדלה בשומן, השנייה תזונה ים תיכונית בשילוב שמן זית מדי יום והשלישית תזונה ים תיכונית גם כן, אלא שאת מקומו של שמן הזית החליפו האגוזים. בדיקת הנתונים הצביעה על חוסר אקראיות בחלוקה לקבוצות: למשל בני משפחה שהתווספו לקבוצה אליה השתייך אחד הנבדקים בלי קשר לנתוניהם, או חוסר מוכנות של חלק מהנבדקים להמשיך בשיתוף הפעולה עם החוקרים.

בתנאים אלו, היכולת לתקף את תוצאות המחקר ומסקנותיו יורדת פלאים. מחקרים מהסוג הזה חייבים להיות מבוססים על חלוקה אקראית ועל ניטרול משתנים מתערבים שעשויים להסביר את התוצאות במקום המניפולציה שביצעו החוקרים: תפריט התזונה השונה לכל אחת מהקבוצות, במקרה הזה. כאשר יש הבדלים בין הקבוצות שלא קשורים למטרות המחקר, ייתכן שההבדלים האלה ישפיעו על התוצאות ולא מה שמנסים לבדוק.

עוד נושא שעורר ביקורת קשור ליעדי המחקר הראשוניים שהוגדרו, שלא עלו בקנה אחד עם היעדים של החוקרים בפועל. בעוד החוקרים שאפו ל-9,000 משתתפים כדי שלתוצאות המחקר תהיה משמעות סטטיסטית חזקה יותר, הם הגיעו לנתונים המשמעותיים לאחר כ-7,400 משתתפים והחליטו להפסיק את הבדיקה.

האם יש די בתיקונים?

על מנת להתמודד עם גלי הביקורות שקיבלו, ניסו החוקרים לשנות כמה היבטים במחקר. הם הוציאו מהמחקר את הנתונים שהתקבלו לגבי משתתפים "מעוררי מחלוקת" וביצעו חישוב מאפס של התוצאות, בעזרת סטטיסטיקאי מדופלם. התוצאות שלהם נשארו גם בתנאים האלה דומות מאוד למחקר המקורי, כך שהספקנים לא הפכו להיות מאמינים. כך למשל סטטיסטיקאי ממרכז אמריקאי מוביל לחקר הסרטן טען כי עצם החישוב המחודש, לא שכנע אותו שהבעיות המתודולגיות אכן קיבלו פיתרון.

בין אם אתם מקבלים את ממצאי המחקר המדובר ובין אם לא, קשה לפקפק בעובדה שתזונה ים תיכונית היא בעיקרו של דבר מומלצת. לכן רצוי שכל אדם ישלב בתוכו רכיבים מרכזיים מהמטבח הים תיכוני בתזונה שלו, על אחת כמה וכמה אם הוא סובל ממחלות כרוניות דוגמת מחלות לב.

לקריאה נוספת:
תזונה ים תיכונית – איכילוב Be Well

מחקר שטען שתזונה ים תיכונית יעילה נגד מחלות לב – נפסל!
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!