מחקר: דיאטה ים תיכונית עוזרת למניעת מחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

דיאטה ים תיכוניתמחלות לב הן אחד הגורמים המרכזיים לתמותה בעולם המערבי. למרות המודעות הרבה לגורמים למחלה, רבים ממשיכים לנהל אורח חיים לא בריא ולסכן את בריאות ליבם.

מחקרים רבים עוסקים בחיפוש אחר דרכי מניעה טבעיות כנגד מחלות לב. ידוע כי אחד האלמנטים המשמעותיים בהגדלת או הקטנת הסיכון למחלות לב הוא התזונה.

מחקר ארוך טווח שמסקנותיו פורסמו לאחרונה, בדק את השפעת התזונה הים תיכונית על אנשים הנמצאים בסיכון ללקות במחלת לב, לעומת השפעת דיאטה דלת שומן רגילה. תוצאות המחקר מראות כי דיאטה ים תיכונית עשויה לצמצם את הסיכון ללקות במחלת לב.

מהי דיאטה ים תיכונית?

בדיאטה ים תיכונית הכוונה היא לסוג התזונה הנהוג במדינות האירופאיות השוכנות לחופי הים התיכון: יוון, איטליה, וספרד. במדינות אלה מורכבת התזונה מכמות גדולה של ירקות ופירות טריים מדי יום, שימוש בשמן זית, אכילת אגוזים ושקדים, העדפת דגים על פני בשר ובשר לבן לעומת בשר אדום. כמו כן במדינות אלה נהוג לשתות יין אדום כחלק מהארוחה.

המדענים שהיו אחראים למחקר זה העלו את ההשערה כי דיאטה זו עשויה למנוע התפתחות מחלות לב וכתוצאה מכך התקפי לב.

אוכלוסיית המחקר וייחודיותו

האוכלוסייה שנבדקה במחקר כללה אנשים מבוגרים יחסית, גברים בגילאי 55-88 ונשים בגילאי 60-80 . אף אחד מהנחקרים לא היה חולה במחלת לב בעת תחילת המחקר. עם זאת לכל הנחקרים היו גורמי סיכון ללקות במחלת לב: חלקם היו חולי סכרת מסוג 2, היו ביניהם בעלי עודף משקל משמעותי, מעשנים, אנשים עם גנטיקה ללקות במחלות לב ועוד.

ייחודיות המחקר נעוצה בכך שהוא עסק רק במניעת וצמצום הסיכון למחלת לב, התקפי לב ומוות. זאת בניגוד למחקרים אחרים שבדקו את השפעת הדיאטה על גורמי הסיכון עצמם כגון הפחתת הכולסטרול.

המחקר נערך במשך חמש שנים, כאשר למעשה החוקרים תכננו לערוך מחקר ארוך טווח יותר, אך הם הפסיקו את המחקר מוקדם מהצפוי, משום שתוצאותיו היו כה ברורות.

מהלך המחקר

המחקר נערך על ידי ד"ר ראמון אסטרוק פרופסור לרפואה מאוניברסיטת ברצלונה ועמיתיו. לניסוי עצמו קדם תהליך מחקרי מקיף אשר במסגרתו נסעו החוקרים ברחבי העולם ובדקו דיאטות תזונה שונות הנהוגות במדינות שונות. יש לציין כי חוקרים אחרים מהתחום אשר שמעו על המחקר הביעו ספק לגבי היכולת לבודד את השפעת התזונה על התפתחות מחלות לב משום שהנחקרים היו כולם בעלי גורמי סיכון, מבוגרים, נטלו תרופות מתרופות שונות, והיה חשש שבמצב זה לא ניתן יהיה לקבוע בוודאות אם התזונה היא זו שמנעה את התקפי הלב או גורמים אחרים. אולם התוצאות בסופו של דבר היו כה חד משמעיות, כך שהיה ברור מעל לכל ספק כי לתזונה היה חלק במניעת התקפי הלב.

המחקר כלל כ-7000 נחקרים ונמשך, כאמור, 5 שנים. הנחקרים נחלקו ל – 3 קבוצות: קבוצה שניזונה מדיאטה דלת שומן (מוצרי חלב רזים, בשר רזה וכדומה), קבוצה שניזונה מדיאטה ים תיכונית שהתבססה על שמן זית וקבוצה שניזונה מדיאטה ים תיכונית שהתבססה על אגוזים. הנחקרים בקבוצות שניזונו על דיאטה ים תיכונית קיבלו הדרכה לגבי תזונה זו. בהמשך גם הנחקרים שניזונו על דיאטה דלת שומן קיבלו הדרכה משום שהסתבר שהם התקשו לשמור על הדיאטה.

תוצאות המחקר היו חד משמעיות: כ-228 נחקרים (מתוך 7000) חוו התקף לב תוך כחמש שנים מתחילת המחקר. בעוד שמכל אחת מקבוצות הדיאטה הים תיכונית רק 3.4% לקו בהתקף לב, הרי שמקבוצת הדיאטה דלת השומן 4.4% מהמשתתפים לקו בהתקף לב. ההפרש בין הקבוצות הוא בערך 30%. המסקנה: דיאטה ים תיכונית מפחיתה את הסיכון ללקות בהתקף לב ב 30% .

מסקנות אלה יוכלו לסייע לגורמי הרפואה במאמציהם למניעת התקפי לב ותמותה מהם.

ראו גם:
צמחונות ומחלות לב
דיאטה לסוכרת ומחלות לב

אולי יעניין אותך גם:

שעועית זה טוב ללב, הינה 3 מתכונים בריאים עם שעועית

האם אכן ביצים מעלות את הסיכון ללקות במחלות לב? – מחקר בדק מחדש את ההנחה

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!