האם קיימים הבדלים בחווית התקף לב בין נשים לבין בגברים?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

קשה לחשוב על מצבים מסוכנים יותר מאשר התקף לב, המציב את החווים אותו בסכנת חיים מוחשית. כדי להוסיף למורכבות, מדוברעל ההבדלים בחווית התקף לב בנשים לעומת בגברים במאורע שתוקף ברוב המקרים את האדם בהפתעה מוחלטת, כשזיהוי גורמי הסיכון עבור אדם מסוים לא תמיד נעשה בזמן. למעשה, אפילו כשהתקף הלב מתרחש, ניתן בקלות להתעלם ממנו או לייחס אותו למצבים אחרים בתכלית.

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים שונים המצביעים על הבדלים מהותיים באופן שבו נשים וגברים חווים התקף לב. חוסר המודעות לגבי ההבדלים האלה נחשב לגורם מרכזי המסביר את הקושי באבחון ובזיהוי התקפי לב במועד, ומכאן שיש לו חלק מהותי בהגדרת אחוזי התמותה מהבעיה.

מהו התקף לב?

עוד לפני שמתייחסים להבדלים ה"מגדריים" של התקפי לב, חשוב להבין מול מה אנחנו מתמודדים ברמה הכללית. התקף לב או "אוטם בשריר הלב", הוא מצב בו אחד או יותר מהעורקים הכלכליים (עורקי הלב) נחסמים באופן חלקי או מלא. החסימה מונעת מעבר של חמצן וחומרים חיוניים אחרים לתאי הלב, מה שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך לרקמת הלב ולמוות של תאי לב, שעלול להציב את האדם בסכנת חיים.

התקפי לב עלולים להיגרם עקב גורמי סיכון שונים, ביניהם גיל, יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, עישון, השמנת יתר, סוכרת, לחצים, מיעוט פעילות גופנית ועוד. אלא שהנתונים מראים שיש השפעה מהותית גם למין שהאדם משתייך אליו, כפי שנראה מיד.

מהם גורמי הסיכון? ומהו שיעור התמותה?

הנתונים מישראל ומרחבי העולם מראים שהגיל הממוצע של התקף לב בקרב גברים צעיר יותר משמעותית בהשוואה לנשים: 65 בקרב גברים ו-72 בנשים, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי. ניתן לייחס זאת לעובדה שעד גיל הבלות, נשים מייצרות אסטרוגן בכמויות גבוהות. הורמונים אלו תורמים לוויסות רמות הכולסטרול בגוף, מה שמקטין את הסיכויים למצבים מורכבים דוגמת התקפי לב. הסבר נוסף הוא שקיימת מודעות נמוכה בקרב נשים לאופן שבו התקף לב עלול להופיע אצלן ולהבדלים המהותיים בתסמינים ביחס לגברים. ואפילו רופאים מן המניין עלולים לטעות בהקשר הזה.

אם תשאלו אדם מן היישוב מהם התסמינים הצפויים להופיע כאשר אדם חווה התקף לב, סביר להניח שהתשובה שלהם תכלול הופעת לחצים בחזה והרגשת דקירה באזור הלב, כלומר, בצדו השמאלי של החזה. אלא שהתסמינים האלו, בעיקר כאשר הם מופיעים באופן בלעדי, מאפיינים בעיקר גברים.

נשים עלולות לחוות במהלך התקף לב תסמינים שלא מקושרים בהכרח לבעיות לב, דוגמת קשיי נשימה, בחילות והקאות, תחושה לא נעימה באזורים שונים בגוף (למשל הצוואר או הכתפיים), סחרחורות, עייפות ועוד. לכן "קל" מאוד לטעות באבחון ולייחס את התסמינים למגוון בעיות אחרות: דלקות, צרבת, לחצים נפשיים וכן הלאה. שימו לב שאצל כחמישית מהנשים, על פי ההערכות בקהילה הרפואית, לא יופיעו כלל תסמיני הלב שאנחנו נוטים לייחס באופן כמעט מובהק להתקפי הלב.

על חשיבותו של מועד האבחון

ההבדלים בין גברים לנשים אינם קשורים רק לדרגות הסיכון לחוות התקפי לב או לאופן שבו ההתקפים מופיעים אצלם. הבדלים אלו עשויים להשפיע במידה רבה גם על הטיפול הדרוש לבעיה. הסיבה העיקרית קשורה למועד האבחון. אם אצל גברים מאבחנים את התקף הלב במועד, כפי שעשוי להתרחש כאשר מזהים אותו מראש ככזה, סבירות גדולה יותר שניתן יהיה לטפל בבעיה בצורה יסודית, מבלי שייגרם נזק בלתי הפיך. אבחון מאוחר מגדיל את הסיכונים לפגיעה חמורה ובלתי הפיכה בגוף, מה שמקשה על אופן הטיפול.

הנתונים המגיעים מהעולם הם כמעט חסרי תקדים בהיבט הזה. גברים מזמינים עזרה רפואית דחופה מהר הרבה יותר מאשר נשים, מה שקריטי במיוחד במצב בו כל דקה חשובה. גם כאשר הנשים מגיעות למיון, אחת מכל ארבע נשים משוחררת ממנו מבלי שמזהים את התקף הלב שהן חוו.

לקריאה נוספת:
Heart Attack Symptoms in Women – American Heart Association
The Heart Attack Gender Gap – Harvard Health Publishing
Heart Attack: Men VS Women

על ההבדלים בחווית התקף לב בנשים לעומת בגברים
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!