משככי כאבים והתקפי לב – מה הקשר?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

הטיפול התרופתי בכאב התפתח מאוד בשנים האחרונות. עם זאת, מרבית התרופות משככות הכאבים שייכות למספר קטן ומצומצם של קבוצות פרמקולוגיות. משככי כאבים והתקפי לבקבוצה חשובה מאוד של תרופות לטיפול בכאב הן התרופות נוגדות הדלקת שאינם סטרואידים, הנקראות בקיצור NSAID’s – Non-Steroidal Anti Inflammatory Drugs. לקבוצות תרופות אלו משתייכות תרופות רבות הנמכרות בבתי המרקחת, חלקן אף ללא מרשם: איבופן, אדוויל, אדקס, וולטרן, נקסין ועוד.

תרופות ממשפחת ה-  NSAID’s מעכבות אנזים בגוף שנקרא COX. אנזים זה שותף בתהליכים של יצירת מרכיבים דלקתיים בגוף, שמשרים תגובה דלקתית ומעוררים כאב. עם זאת, האנזים COX שותף גם בתהליכים אחרים בגוף, וביניהם תהליכים פיזיולוגיים של קרישת הדם. היום ידוע שיש לפחות שני סוגים של אנזים זה – COX1 ו – COX2, ופותחו תרופות מקבוצת NSAID’s שפועלות באופן סלקטיבי כנגד אנזים בודד.

למרות שהשימוש בתרופות אלו נפוץ מאוד, והן משמשות קו ראשון לטיפול בכאבים רבים ממקורות שונים (כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבים אורתופדיים, כאבי מחזור ועוד), הרי שאין מדובר בתרופות שאינן גורמות נזק כלל. ידוע שלתרופות אלו תופעות לוואי, שחלקן עלולות להיות מסוכנות למדי, בעיקר בשימוש מופרז ובלתי זהיר בתרופה.

האם משככי כאבים מגבירים סיכון להתקפי לב?

מזה זמן רב ידוע שלתרופות ממשפחת NSAID’s השפעות מזיקות על איברים שונים בגוף. תרופות אלו, במינונים שאינם מבוקרים ומפוקחים, עלולות לגרום לפגיעה קשה בכליות, דימום מהקיבה, ועוד. ידועות גם תופעות לוואי לבביות של תרופות אלו, ובעיקר החמרה של אי ספיקת לב (Congestive heart failure).

לפני מספר שנים פורסם בהרחבה על התרופה ויוקס, השייכת לקבוצת ה – NSAID’s הסלקטיבים, שהוסרה מהמדפים לאחר שהתגלו תופעות לוואי לבביות שלה, אם כי נדירות באופן יחסי. מחקרים שונים בעבר הראו שתרופות אלו מגבירות את הסיכון להתקפי לב, אך לא נערך מחקר גדול שבדק שאלה זו .

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי החשוב “Circulation” ניסה לאסוף נתונים חדשים אודות הסיכון להתקפי לב חוזרים בחולים שטופלו ב – NSAID’s. המחקר נערך בדנמרק, והשתתפו בו חולים בני שלושים ומעלה, שסבלו מהתקף לב. החולים נאספו על בסיס נתונים ממאגרי מידע רפואיים, והשימוש שלהם בתרופות ממשפחת ה – NSAID’s נבחן על פי רישומים של בתי מרקחת.

מחקר זה נערך בקנה מידה גדול מאוד, ונכללו בו חולים שחוו התקף לב בין השנים 1997 עד 2009. סך הכול השתתפו במחקר כמעט 100,00 חולים. לאחוז ניכר מאוד מהחולים (44%) נרשמו תרופות ממשפחת  ה – NSAID’s לאחר התקף הלב.

החוקרים בדקו את שיעור התקפי הלב החוזרים בקרב החולים במחקר. סך הכול אירעו כ – 29,000 התקפי לב נוספים באוכלוסיית המחקר. החוקרים השוו את הסיכון לפתח התקף לב נוסף באוכלוסיית החולים שקיבלה טיפול ב – NSAID’s לעומת החולים שלא קיבלו טיפול כזה.

במחקר נמצא, שנטילת משככי כאבים ממשפחת ה – NSAID’s מעלה באופן משמעותי את הסיכון להתקף לב נוסף, ותמותה כתוצאה מהתקף כזה. הסיכון לתמותה מכל סיבה שהיא היה גבוה ב – 60% בקרב החולים שקיבלו טיפול תרופתי, והסיכון לתמותה כתוצאה מהתקף לב היה גבוה ב – 30%, והסיכון להתקף לב נוסף שאיננו קטלני היה גבוה ב – 41%.

החוקרים מצאו, שנטילת תרופות ממשפחת ה – NSAID’s מגבירה את הסיכון להתקף לב נוסף גם ללא התייחסות לפרק הזמן שעבר מהתקף הלב. כלומר – שימוש בתרופות אלו מעלה את הסיכון גם כעבור כמה שנים מההתקף.

מה מומלץ לעשות?

ראשית, כדאי לזכור שמחקר זה איננו מחקר סופי. למרות מספר המשתתפים הרב במחקר לא מדובר על מחקר פרוספקטיבי, עם בקרה ואקראיות. עם זאת, הנתונים שעולים באופן חד משמעי ממחקר זה מצביעים על כך שכדאי לנהוג בזהירות מרובה בשימוש בתרופות מקבוצת ה- NSAID’s בחולים שחוו בעבר התקף לב, גם אם חלפו מספר שנים מאז האירוע. אם חולים אלו סובלים מכאבים שונים, מומלץ לנסות ולהיעזר במשככי כאבים אחרים, שאינם מגבירים את הסיכון להתקפי לב חוזרים.

ראו גם:

אנטיביוטיקה וסכנה להפרעה בקצב הלב

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!