הקשר בין אומגה 3 לבין מחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

חומצות שומן מסוג אומגה 3 הן חומצות שומן מיוחדות, השונות מחומצות שומן רגילות במספר אטומי הפחמן הרוויים (הקשורים לאטומי מימן) שנמצאים בשרשרת השומנית. אומגה 3 והסיכון למחלות לב וכלי דםחומצות שומן מסוג אומגה 3 נמצאות בכמה מיני מאכלים מסויימים בלבד, ובייחוד בדגים שמקורם בים הצפוני.

חומצות שומן אלו זכו לפרסום רפואי ניכר בשנים האחרונות, לאור עדויות חלקיות על כך שצריכה מוגברת שלהן יכולה לסייע בהפחתת רמת השומנים בדם, ומניעת מחלות לב וכלי דם – שהן מן גורמי התמותה והתחלואה המובילים בעולם המערבי.

האם אומגה 3 יעיל במניעת מחלות לב וכלי דם?

מספר מחקרים שבוצעו בעבר הצביעו על כך שייתכן שחומצות שומן מסוג אומגה 3 מראות יעילות במניעה וטיפול במחלות לב על רקע של פגיעה בכלי הדם – כמו תעוקת חזה והתקפי לב. מנגנון הפעולה של  חומצות השומן אומגה 3 והדרך שבה הן מביאות לתוצאות אלו אינו ידוע.

בעבר הועלו מספר השערות לאפקט מפתיע זה: יכולתם הידועה של חומצות השומן מסוג אומגה 3 להפחית את רמות השומנים (טריגליצירידים) בגוף, פגיעה בפעילות טסיות הדם ומניעת יצירת קריש (בדומה לפעילות התרופה אספירין), אפקט מגן מפני הפרעות בקצה הלב (אריתמיות), ועוד. עם זאת, אף מנגנון לא הוכח באופן סופי כקשר באופן ישיר לפעולה של אומגה 3 על הלב וכלי הדם.

כיום, השימוש באומגה 3 באופן נרחב, עדיין מצוי במחלוקת רפואית. רשות התרופות האמריקאית (ה- FDA) אישרה את השימוש באומגה 3 באינדיקציה רפואית יחידה: רמות שומנים גבוהות בדם. קיימת, לכן, אי בהירות רבה בנוגע לאפקט האמיתי והשימוש הקליני של אומגה 3 בחולי לב.

מחקר

מחקר גדול שפורסם לאחרונה בכתב העת הרפואי החשוב (The Journal of the American Medical Association) מנסה לשפוך אור חדש על התועלת שבאומגה 3 כנגד מחלות לב. המחקר שפורסם הוא בעצם מטא-אנליזה של מחקרים קודמים שנערכו.

מטא-אנליזה היא צירוף וסיכום של מחקרים מבוקרים רבים שנערכו, כדי להגיע לתוצאות בעלות מובהקות סטטיסטית רבה יותר, שיובילו להנחיות קליניות מעשיות ברורות. יתרון חשוב נוסף של מטא אנליזה בהיקף גדול הוא היכולת להבחין בשינויים ובאפקטים זעריים של טיפול, הדורשים מספר רב מאוד של נחקרים או תקופות מעקב ממושכות ביותר.

המחקרים שנבחרו על ידי עורכי המטא-אנליזה כללו מחקרים שבהם נבדקה היעילות של אומגה 3 בהפחתת תמותה, תמותה מסיבות לבביות, התקפי לב ושבץ מוחי. סך הכל נכללו במטא-אנליזה 20 מקרים שונים, שהקיפו מעל 68,000 נבדקים.

ממצאי המחקר

המחקרים נערכו בין השנים 1989 עד 2012 והקיפו לכן גם טווח נרחב מאוד של זמן. לאחר ניתוח צירוף כל המחקרים נמצא שלא היה הבדל משמעותי מבחינה ססטיסטית באף לא אחד מהגורמים שנבדקו: צריכה של חומצות שומן מסוג אומגה 3 לא הפחיתה תמותה, תמותה מסיבות לבביות, התקפי לב, ושבץ מוחי.

ממצאים אלו מאכזבים למדי. למרות הציפיות שתוסף תזונתי זה, שאיננו כרוך בתופעות לוואי חמורות כמו תרופות רבות, יוכל לשמש בטיפול בחולי לב, תוצאות המחקר מצביעות על כך שההיפך הוא הנכון. לחומצות שומן מסוג אומגה 3 אין ככל הנראה אפקט בעל משמעות על אורך החיים ועל מחלות לב וכלי דם.

החוקרים אומנם מסכמים שיש מקום לשקול טיפול והמלצה על נטילת אומגה 3 בחולה אינדיבידואלי, אך אין ספק שמסקנתו של המחקר מדברת כנגד המלצה גורפת כזו. מחקר זה יכול ללמד אותנו על הסכנה שבהתמכרות לאופנות חולפות של תוספי תזונה ותרופות חדשות, בטרם נבדקו כראוי באמצעות מחקרים מבוססים ומבוקרים היטב.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!