מומים מולדים בלב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מומים מולדים בלבמומים מולדים בלב מופיעים על רקע הפרעה בהתפתחות העוברית, אשר גורמת להתפתחות לא תקינה של הלב.

מומי לב מולדים יכולים להיות מאובחנים במהלך מעקב ההריון כחלק מבדיקות סקירת המערכות או לאחר הלידה כאשר מופיעים תסמינים אופייניים שונים. חשוב להדגיש שלא כל מומי הלב המולדים גורמים להפרעה כשלהי ודורשים טיפול, ועל כן יש להתייעץ עם רופא מומחה לגבי סוג המום וצורת ההתמודדות איתו.

בעוד חלק ממומי הלב המולדים קלים מאוד ואינם דורשים טיפול (כמו לדוגמא חור קטן במחיצה), קיימים מומים משמעותיים אשר דורשים טיפול ניתוחי מיידי ומעקב והמשך טיפול למשך מספר שנים. ולכן, כל הפרעה נשימתית או אחרת בתינוק קטן דורשת בדיקה אצל רופא ילדים על מנת לשלול מומים מולדים בלב.

תסמינים של מומים מולדים בלב

בהתאם לסוג המום הלבבי וחומרתו, תסמיני המומים הלבביים יכולים להיות קלים או חמורים. התסמינים העיקריים של מומי לב מולדים הם:

  • קוצר נשימה – בשל ההפרעה באספקת הדם ילדים עם מומי לב מולדים סובלים מקוצר נשימה אשר יכול להתבטא כקוצר נשימה בפעילות גופנית או במקרים קשים יותר כקוצר נשימה במנוחה, בזמן האכלה ובשינה. קוצר נשימה קשה יכול להוביל לירידה במשקל ולפגיעה בהתפתחות ולכן מחייב בירור.
  • כיחלון – במקרים קשים של מומים לבביים מסוימים יכול להופיע כיחלון, אשר מתבטא בהופעת צבע אפור-כחול בעור. מומי לב כחלוניים נחשבים לקשים ביותר, ובמידה והכיחלון מופיע זהו סימן למום קשה שדורש בירור וטיפול.
  • בצקת ריאות – הפגיעה הלבבית המולדת מונעת בחלק מהמקרים ניקוז תקין של הדם מהריאות בחזרה אל הלב, ועל כן עלולה להתפתח בצקת ריאות אשר תתבטא בשיעול, ליחה וקושי רב לנשום.
  • בצקת פריפרית – סוג נוסף של בצקת אשר יכול להופיע כתוצאה מהפרעת פעילות הלב היא בצקת פריפרית, המתבטאת בעיקר בכפות הידיים, הרגליים והקרסוליים. בצקת כזו מבטאת את חוסר היכולת של הלב לנקז היטב את הנוזלים, ויכולה להחמיר ללא טיפול מתאים.

חשוב להדגיש שברוב המקרים מומי הלב המולדים מתגלים כבר בהריון, או לכל המאוחר במהלך הימים הראשונים של חיי התינוק, ועל כן רק לעתים נדירות מומים אלה מאובחנים בשל התסמינים השונים.

עם זאת, במידה ומתחילים להתפתח חלק מהתסמינים שהוזכרו, חשוב מאוד להגיע אל הרופא על מנת להיבדק ולשלול מצבים רפואיים נוספים אשר יכולים לגרום לתסמינים דומים.

סוגים של מומי לב מולדים

מומי לב מולדים מתפתחים כתוצאה מפגיעה כלשהי בהתפתחות העוברית, אשר יכולה להתבטא בהפרעה ביצירת מדורי הלב השונים. מומי הלב העיקריים כוללים:

  • פגמים במחיצה – פגמים במחיצה בין שני צידי הלב יכולים להוביל לערבוב דם מהמדור הימני למדור השמאלי ולהופעת תסמינים שונים. מומים אלה הם בדרך כלל "חור" במחיצה בין העליות או בין החדרים, אשר דרכו מתערבב הדם המחומצן מצידו השמאלי של הלב עם הדם הלא מחומצן מצידו הימני של הלב. כתוצאה ממעבר הדם מופיעה הפרעה באספקת החמצן לרקמות השונות וכיחלון.
  • פגיעה מסתמית – חלק ממומי הלב המולדים מתבטאים בפגיעה מסתמית כמו היצרות של המסתמית או אי ספיקה שלהם. פגיעה מסתמית יכולה לגרום להפרעה הדרגתית בהתפתחות הלב, התעבות שריר הלב והגעה לאי ספיקת לב.
  • הפרעה בכלי דם – לעתים מומי הלב מתבטאים דווקא כהפרעה בהתפתחות כלי הדם הגדולים היוצאים מהלב. במקרים אלה, הדם לא נכנס אל הלב בצורה טובה ולא חוזר אליו כראוי, ומופיעים תסמינים לבביים שווים.
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!