התקף לב בקרב נשים

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מחלות לב וכלי דם הם אחת הסיבות המובילות לתמותת נשים בארץ ובעולם, והתקף לב הוא הסיבה העיקרית לתמותה. עם זאת, התקפי לב אינם אופייניים בנשים ומופיעים רק בגיל מאוחר יותר.

הסיכון להתקף לב בנשים מתחיל רק מגיל 55 (לעומת 45 בגברים) אך כאשר הוא מופיע התוצאות בנשים חמורות ביותר והפרוגנוזה גרועה יותר.

כמו כן, הסימנים של התקף לב אצל נשים שונים מעט מאשר הסימנים הטיפוסיים בגברים, ופעמים רבות מיעוט הסימנים והסיכון הנמוך גורמים לחוסר אבחנה וכתוצאה, אבחנת התקף הלב אצל נשים קשה יותר ולעתים מתאחרת.

הופעה מאוחרת

על פי המיתוסים שנהוגים בהקשר של התקפי לב, נהוג לחשוב כי התקפי לב הם מנת חלקם של הגברים בלבד, אך אין הדבר נכון. נשים "מוגנות" מפני התקף לב בגלל הורמוני המין הנשיים, בעיקר אסטרוגן. במהלך תקופת הפוריות, האסטרוגן מגן על הנשים מפני התפתחות התקף לב ומפחית את טרשת העורקים.

הגנה זו אינה תמידית ולאחר שתקופת הפוריות נגמרת, ההגנה פגה והפלאק הטרשתי מצטבר "בכל הכוח", ולכן, נשים שאינן פוריות מחזירות לעצמן את הסיכון לחלות בהתקף לב – אחת מכל 3 נשים מעל גיל 65 נמצאת בסיכון להתקף לב.

לאורך השנים קיים ויכוח תמידי בין הרופאים האם על נשים לקחת כדורי אסטרוגן לאחר הפסקת הפוריות על מנת למנוע התקפי לב. מחקרים שונים הראו שהשימוש באסטרוגן לא משיג תוצאות חד משמעיות של מניעת התקפי לב והוא בעל תופעות לוואי שונות ולכן לא כל הרופאים ממליצים עליו.

פחות נשים שורדות

על פי מחקרים שונים נראה שנשים שורדות פחות מגברים לאחר התקפי לב. כלומר, הסיכון אצל נשים לחלות בהתקף לב הוא נמוך יותר, אך ברגע שזה קורה הסיכוי לצאת מזה בחיים נמוך גם כן. במקרים של הופעת התקף לב בגיל צעיר, הפרוגנוזה אף גרועה הרבה יותר.

מומחים שונים טוענים שאחת הסיבות לפרוגנוזה הגרועה היא אבחון וטיפול מאוחרים. ככל הנראה בגלל הסיכון הנמוך של נשים לפתח התקף לב, נשים רבות מגיעות אל חדר המיון, אך לא מאובחנות בזמן.

האיחור באבחנה נובע מהופעת סימנים שאינם "קלאסיים" ומנסיון לשלול מחלות נוספות שהסיכון להן גבוה יותר בנשים (כידוע, הסיכון להתקף לב בנשים נמוך יחסית). כמו כן, סימני התקף הלב אצל נשים הם פעמים רבות קלים ביותר ולא ניתן לחשוד בכך על סמך קליניקה בלבד.

לעומת גברים, אצלם התקף לב הוא בעיה שכיחה ומיד "מתנפלים" עליהם על טיפול אגרסיבי, אצל נשים בגלל הסיכון הנמוך מחכים לאבחנה מלאה ולכן כנראה האבחון והטיפול מתעכבים.

סימנים מקדימים

לעומת הגברים, ברוב מקרי התקף הלב אצל נשים מופיע כאב בצוואר, בלסת או בגב עם או בלי כאב בחזה. במחקרים מסויימים הראו שרק בכמחצית מהנשים הופיע כאב חזה במהלך התקף לב, דבר שמקשה על האבחנה – כאב החזה הוא הסימן האופייני ביותר של התקף לב ובלעדיו קשה מאוד לחשוב על האבחנה הזו, בעיקר כאשר גורמי הסיכון נמוכים.

במקרים שונים הסימנים של התקף הלב בנשים הם כלליים מאוד וכוללים קוצר נשימה, חולשה ועייפות, כאשר רק במחצית מהנשים מופיע כאב חזה.

ללא תעוקת חזה מקדימה

מלבד הסימנים השונים, אצל נשים רבות התקפי הלב מופיעים בפתאומיות וללא סימנים מקדימים. לעומת הגברים, אצלם התקף הלב ידוע מראש ומופיע אחרי תקופה ארוכה בה הם סובלים מתעוקת חזה-אנגינה פקטוריס, אצל נשים רבות התקף הלב עשוי להופיע ללא רקע מקדים.

הבדל זה רק מגדיל את הקושי שבאבחון התקף הלב אצל נשים ואת הצורך בעירנות מקסימלית מצד הרופאים וכן מצד החולות אשר כל מצב שונה ופתאומי צריך להדאיג מפני מחלת לב.

ראו גם:
הנקה ותמותה ממחלות לב

קצב הלב והשפעתו על אירועי לב אצל נשים

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!