שתיית קפה ומחלות לב – מה הקשר?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

5876004_xlאחד הדיונים המורכבים ביותר הנוגעים לקשר שבין התזונה לבריאות הוא הדיון הסוער המתנהל כבר מספר עשורים בין אלו המאמינים כי שתיית קפה מגדילה את הסיכוי לסבול ממחלות לב, לבין אלו המאמינים כי שתיית קפה דווקא עושה חסד עם המערכת הלבבית.

הסיבה לכך קשורה בין היתר לעובדה שישנם מחקרים שבהם מתייחסים לקפאין בלבד ולא לקפה ואילו במחקרים אחרים ההתייחסות היא לקפה כמשקה.

כמו כן ישנם הבדלים בין המחקרים השונים הנוגעים למינון של הקפה או למשך השנים בהן התנהלו המחקרים ובנוסף לכך, ישנם הבדלים משמעותיים בכל הקשור לסוג האוכלוסיות שלקחו חלק במחקרים. באופן כללי הניסיון לחקור את ההשפעה של מרכיב תזונתי אחד על בריאות האדם נחשב למורכב ביותר שכן לא ניתן לבודד באופן הרמטי את ההשפעה של רכיב אחד תוך נטרול ההשפעה של אינספור מרכיבי מזון אחרים וגורמים אחרים באופן כללי.

במאמר שלפניכם נזכיר על קצה המזלג בלבד כמה מהמחקרים המפורסמים ביותר שבוצעו בהקשר זה על מנת לסבר את האוזן בנוגע למחלוקת הקשה הקיימת בין החוקרים בתחום זה בימינו.

דוגמאות למחקרים התומכים בכך ששתיית קפה לא מסוכנת ללב

  • במחקר שוודי שבחן את ההשפעה של שתיית קפה על הסיכון לאוטם שריר הלב (התקף לב) בקרב 32650 נשים בגילאי ארבעים עד שבעים וארבע נמצא כי צריכה של חמש כוסות קפה מדי שבוע לא הובילה לעלייה בסיכון לסבול מאוטם שריר הלב. מחקר זה בוצע בין השנים 1997-2002.
  • במחקר מפורסם שבחן 1570 נשים וגברים ושפורסם בשנת 2008, נחקרה ההשפעה של שתיית קפה במינונים שונים על הסיכוי להסתיידות עורקים כליליים (העורקים המזינים את הלב). במחקר חולקו המשתתפים לקבוצות בהתאם לכמות כוסות הקפה ששתו מדי יום: פחות משלוש כוסות קפה ליום, שלוש עד ארבע כוסות קפה ליום ולמעלה מארבע כוסות קפה ליום. במחקר זה נמצא כי לא זו בלבד ששתיית קפה לא פוגעת בבריאות הלב, אלא שלשתיית קפה ישנו אפקט מגן נגד הסתיידות עורקים כליליים.
  • לפי מספר מחקרים נראה כי הסיבה בגינה הקפה לא גורם לפגיעה בלב נעוצה בעובדה שפולי הקפה מכילים נוגדי חמצון מסוימים המסוגלים לנטרל את ההשפעה המזיקה של הקפאין על הלב. במחקרים רבים נמצא למעשה כי בעוד ששתיית קפה לא העלתה את הסיכון לחלות במחלות לב, הרי ששתיית משקאות שהכילו קפאין (שאינם קפה) כמו למשל משקאות אנרגיה או משקאות תוססים אחרים, הובילה להופעת גורמי סיכון למחלות לב כמו למשל יתר לחץ דם.

דוגמאות למחקרים התומכים בכך ששתיית קפה מסוכנת לבריאות הלב

  • באחד מהמחקרים המפורסמים ביותר שנערכו בנושא זה השתתפו 2014 גברים, שעברו לראשונה בחייהם התקף לב ו- 2014 גברים שלא עברו מעולם התקף לב. במחקר נמצא כי גברים בעלי מבנה גנטי הגורם למטבוליזם של הקפאין להיות איטי מאוד, נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מהתקף לב כתוצאה משתיית קפה ושהסיכוי להתקף לב באוכלוסייה זו הוא תלוי מינון: הגברים בעלי המטבוליזם האיטי של הקפאין ששתו שתיים עד שלוש כוסות קפה ליום נמצאו בסיכון של 36 אחוזים לסבול מהתקף לב ואילו הגברים שצרכו ארבע כוסות קפה ליום נמצאו בסיכון שעומד על שישים וארבעה אחוזים.
  • במאמר סקירה שפורסם בשנת 2007 שבו נבחנו מספר מחקרים שניסו לחקור את הקשר בין קפה, קפאין ומחלות לב נמצא כי הן קפה והן קפאין מביאים לפגיעה בבריאות הלב אם כי צריכה מתונה של כוס קפה אחת עד שתיים ביום עלולה להוות אפקט מגן על בריאות הלב, בעיקר בשל נוגדי החמצון הקיימים בפולי הקפה באופן טבעי.
  • במספר מחקרים נמצא כי צריכת קפה מובילה לעלייה ברמות ההומוציסטאין בדם. הומוציסטאין היא חומצת אמינו המהווה גורם סיכון עצמאי לחלות במחלות לב וכלי דם.

לסיכום

מאחר והקפה הוא משקה כה פופולארי, אין זה פלא שמדובר גם על אחד מרכיבי התזונה הנחקרים ביותר. אמנם כפי שניתן להבין מכל האמור לעיל, עדיין לא הגיעו החוקרים להסכמה, אך ככל הנראה ההמלצה היא להיזהר שלא להפריז בצריכת הקפה ולהקפיד על צריכה מתונה שלא עולה על כוס אחת עד שלוש כוסות קפה ליום לכל היותר. שווה להמשיך, לעקוב ולהתעדכן.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!