מחקר מצא: דיאטת דלת פחמימות עלולה להגביר את הסיכון למחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

דיאטה דלת פחמימות עלולה להגביר את הסיכון למחלות לבמחקר חדש מצא, ובניגוד למה שחושבים ומאמינים בו שנים, כי תפריט דל בפחמימות עשוי להעלות את רמות הכולסטרול בגוף, לגרום למשקל עודף, ובהמשך, בטווח הארוך, להגביר את הסיכון למחלות לב.

מה גילה המחקר

אם אתם אוהבים פחמימות, לחמים ומאפים מכל מיני סוגים, מהיום אתם יכולים להירגע. אתם לא צריכים יותר לדלג על מוצרים המכילים פחמימות וחלבונים. מסתבר שאכילה של מוצרים המכילים שומן רב וגם חלבונים, ובמקביל הפחתה במוצרים המכילים פחמימות, עשויה לגרום לעלייה ברמות הכולסטרול בדם ולסיכון במחלות לב וכלי דם. המחקר, שבחן נקודות אלו, נערך בשוודיה ונפרס על פני תקופה של 25 שנה, במהלכה נבדקו 140,000 אנשים בוגרים.

במחקר נמצא כי אימוץ תפריט דל פחמימות לא שיפר את מדד מסת הגוף (ה-BMI) של משתתפי המחקר ואף עלה באופן מתמיד, גם כאשר הם ניסו לאכול מזונות, הנחשבים למזונות בריאים. בעוד שדיאטות המתבססות על הפחתה בפחמימות ואכילת מוצרים עשירים בשומן עשויות להביא לירידה במשקל בטווח הקצר, זיהו החוקרים כי גם אם מאבדים משקל בטווח הארוך, דיאטות מסוג כזה מביאות לעלייה ברמות הכולסטרול ומכאן גם למחלות לב וכלי דם.

חשיבותו של מחקר זה

המחקר החשוב הזה, שפורסם בכתב העת Nutrition Journal נולד עקב הרצון להביא להפחתה בכמות השומנים הנצרכים בדיאטות רבות ולשפר את בריאות הלב של המבוגרים החיים בצפון שוודיה. כל זאת, כחלק ממאמץ שלם לשפר את הבחירות התזונתיות של המקומיים, לשלב תוויות מזון על המוצרים המספקות את המידע הנדרש להם באשר לרכיבים שבכל מוצר, לשלב הדגמות של בישול וגן לאפשר להם לקבל ייעוץ בתחום זה ולערוך בדיקות רפואיות חשובות.

ההליך הזה החל בשמת 1985 לאחר שבדיקות בריאות, שבוצעו בקרב אוכלוסיית המבוגרים בשוודיה הראו כי שיעורי מחלות הלב היו גבוהים יותר בחלק הצפוני של המדינה ואף הגבוהים ביותר בעולם.

במחקר שבוצע, בשיתוף בין הוועד הלאומי לרווחה ובין חוקרים מאוניברסיטת גוטנברג ואוניברסיטת אומאה, נמצא שישנה חשיבות רבה מאד להפחתה בצריכת השומן. בשנת 1992 הראה המחקר כי גברים שהפחיתו ב-3 אחוז מצריכת השומן שלהם ונשים שהפחיתו ב-4 אחוז מצריכת השומן שלהן, נהנו משיעורי כולסטרול טובים ויציבים עד לשנת 2005. באותה תקופה גם ניתן היה לראות כי ישנה ירידה בשימוש בתרופות להורדת כולסטרול. אותם נשים וגברים צרכו סוגים אחרים של שומנים, הנחשבים לבריאים יותר. למשל, ממרחים צמחיים דלי שומן ועוד.

בשנת 2005 חלה מהפיכה. לתודעה הציבורית ברחבי העולם, כמו גם בשוודיה עצמה, נכנסה דיאטה חדשה ששמה דגש על צריכה רבה של שומנים והפחתה משמעותית בפחמימות (עד לכדי הימנעות מהן). דיאטה זו כללה צריכה של מזונות עם שומנים רבים וויתור על מזונות חשובים, המכילים פחמימות. צריכת היין עלתה משמעותית החל משנה זו (ובעיקר בקרב נשים) וניתן היה לראות עליה ברמות הכולסטרול יחד עם עליה ב-BMI  בטווח הארוך.

לסיכום

הודות לפופולאריות הרבה של דיאטות עשירות בחלבונים ודלות בפחמימות, כמו דיאטת אטקינס, דיאטת סאות' ביץ' ועוד, הפכו המזונות המכילים פחמימות לכאלה שמוטב להתרחק מהם. כולנו מסכימים כי מזונות "לבנים", כמו מזונות המכילים קמח לבן, סוכר מזוקק וגם אורז לבן הם מזונות שאינם מטיבים עם בריאותנו.

יחד עם זאת, ישנם מזונות המכילים פחמימות מורכבות, שמומלץ מאז לצרוך והם חשובים וטובים לנו מאד. כמו, דגנים מלאים, קטניות ושעועית, אגוזים ועוד. אלה טובים מאד ללב ואף לכל מי שרוצה להשיל ממשקלו.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!