משקה ממותק ביום עשוי להעלות את הסיכון למחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת הרווארד שבארצות הברית מצא כי גברים הנוטים לשתות משקאות ממותקים באופן קבוע נמצאים בסיכון גבוה של 20% לפתח מחלת לב מאשר גברים שלא שותים משקאות ממותקים כלל. למרות שהקשר אינו נסיבתי, הוא מעניק סיבה טובה נוספת להיגמלות מן הסוכר למען לב בריא יותר.

מתוך נתוני המחקרמשקה ממותק ביום עשוי להעלות את הסיכון למחלות לב

נמצא כי גברים אשר שתו משקה ממותק אחד ביום העלו את רמת הסיכון שלהם ב- 20% לחטוף מחלות לב. החוקרים עקבו אחר כ- 43,000 גברים לערך וערכו מחקר דומה בקרב נשים, בו גם נמצא קשר בין מחלות הלב לצריכת המשקאות הממותקים.

החוקרים ביקשו מן הגברים בגילאים 40-75, בתקופת זמן שבין ינואר 1986 לדצמבר 2008, לדווח על הרגלי התזונה והשתייה שלהם. משתתפי המחקר דיווחו על נתוני השתייה והתזונה במשך כל שנתיים ואף נתנו דגימות דם בתקופת החציון של המחקר. על הגברים התקיים מעקב של 22 שנים, בהן ניסו לבדוק מי פיתח מחלות לב ומי לא.

מחלת לב

לצורך המחקר הגדירו החוקרים מהי מחלת לב. התקף לב נגרם כתוצאה ממחסור באספקת הדם אל הלב או לחלקים מסויימים בו. כתוצאה מכך מתרחש מוות של תאי שריר הלב ומופיעים תסמינים של: כאב פתאומי וחד באזור החזה המקרין או לא מקרין לזרוע השמאלית, לצוואר וללסת, קוצר נשימה, בחילות, הקאות, דפיקות לב, הזעה וחרדה. החוקרים הגדירו את המחלה כהתקף לב קטלני או לא קטלני.

המשך המחקר

במסגרת המחקר התרחשו כ- 3,683 התקפי לב בקרב הגברים שהשתתפו במחקר. החוקרים חילקו את הגברים לארבע קבוצות שונות על פי הרגלי השתייה המתוקה שלהם.

בקבוצה הראשונה גברים שלא שותים משקאות ממותקים כלל, בקבוצה השנייה שותים שני משקאות מתוקים בחודש, בקבוצה השלישית משקה אחד עד שלושה משקאות מתוקים בשבוע ובקבוצה האחרונה ארבעה משקאות בשבוע עד תשעה משקאות ממותקים ביום (כ-6.5 משקאות מתוקים בשבוע בממוצע). משקאות מתוקים נחשבו- משקאות מוגזים שאינם קולה, קולה, מוגזים בטעמי פירות, משקאות בטעמי פירות אך לא מוגזים ושאינם 100% פרי.

תוצאות המחקר

מתוצאות המחקר עולה כי הנבדקים בקבוצה הרביעית נמצאים בסיכון גבוה של 20% ללקות בהתקף לב מאשר שאר הגברים בשאר הקבוצות. הממצאים נשארו רלוונטיים גם אחרי שהחוקרים בדקו גורמים נוספים כמו: גיל, הרגלי עישון, כושר גופני, צריכת משקאות אלכוהוליים, הרגלי תזונה, משקל והיסטוריה משפחתית של מחלות לב.

בבדיקות הדם נמצא כי גברים ששתו משקאות ממותקים באופן יומיומי היו אינדיקטורים גבוהים יותר בדם להימצאות מחלות לב כמו רמות גבוהות של שומנים בדם ורמות נמוכות של HDL אשר יחד גורמים לרמת הסיכון ללקות במחלות הלב לעלות.

הקשר בין משקאות ממותקים למחלות לב

שלוש סיבות יכולות להסביר תופעה זו שנמצאה במחקר. האחת הינה גודל משקל הגוף, השנייה נעוצה ברמת השומנים בדם המעלים את רמת הטריגליצרידים ומורידים את רמות ה-HDL והסיבה השלישית היא שמשקאות ממותקים מגבירים את הסיכון ללקות בדלקות היכולות לגרום למחלות לב.

חוקרים אחרים חולקים על תוצאות המחקר וטוענים כי בידוד הסוכר אינו הפתרון הנכון למלחמה נגד מחלות הלב אלא צמצום קלוריות ושילוב בין תזונה נכונה לפעילות גופנית.

לסיכום, מי שאוהב לשתות משקאות מתוקים לא חייב להפסיק לצרוך אותם לחלוטין. כן חשוב להפחית את הכמות ולא לשתות יותר מ- 450 קלוריות של משקאות ממותקים בשבוע (על פי המלצות איגוד הלב האמריקאי). כלומר לא יותר ממשקה אחד או שניים בשבוע.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!