המלצות חדשות לחולי לב – הפחתת כולסטרול ושומן רווי

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

pirpurהאיגוד הקרדיולוגי, בשיתוף עם עמותת הדיאטנים והתזונאים בארץ, בחסות ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות, פרסם באפריל 2015, עדכון חדש להנחיות שפורסמו באפריל 2011, בכל הנוגע לטיפול ומניעת מחלות כלי דם ולב.

ההנחיות החדשות מהוות סיכום לעדכונים החדשים בספרות המקצועית בכל הקשור למחלות כלי דם דוגמת שבץ מוחי ואוטם שריר הלב, כשהפעם מוצב הדגש על המלצות ישימות שנועדו לאנשים עם גורמי סיכון לתחלואה זו, כמו גם לאנשים בריאים. מטרת ההנחיות החדשות היא לגרום להפחתת רמות הכולסטרול והשומן הרווי, הנחשבים כאשמים העיקריים במחלות אלו.

העובדות

הרגלי חיים, כולל הרגלי אכילה, נחשבים לגורם חשוב בהתפרצות מחלות לב וכלי דם. ההנחיות החדשות מהוות סיכום עדכני לספרות המקצועית העדכנית על הקשר בין מחלות אלו לבין תזונה בריאה או לקויה, כשהדגש מוצב על היבט ההוכחה, עם המלצות חדשות חד משמעיות.

חידושי התזונה בנייר העמדה החדש ממליץ על העדפת מזונות שאינם מכילים תוספות מלח, סוכר או רטבים עתירי קלוריות ובמקומם להעדיף שיטות הקפצה, אידוי או גריל, על מנת לשמר את הרכיבים הטבעיים במזונות, ולהעדיף מזונות טריים על פני מזונות ארוזים ומעובדים.

בהתבסס על המידע הרפואי הקיים כיום בתחום המלצות התזונה והשתייה לחולים במחלות לב וכלי דם, והבנת ההנחיות החדשות, יכולים היום רופאים לסייע למטופלים לאזן את גורמי הסיכון, לשמור על בריאות כללית טובה, ולמנוע תחלואה ותמותה. ההמלצות החדשות מבוססות על הוכחות מדעיות, כפי שמקובל בקווי ההנחיות של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי.

המלצות תזונתיות

תזונה בריאה יומית מכילה חמש מנות לפחות של פירות וירקות בצבעים שונים, דגנים מלאים, קטניות, שלושה מוצרי חלב ליום, שומנים צמחיים בלתי רוויים, מזונות עשירים בסידן, ודגי ים שמנים. למזונות אלו מומלץ להוסיף שקדים, אגוזים ושום לשמירה על תזונה יומית בריאה ומאוזנת. יש להמעיט אכילת מזונות המכילים מלחים, שומן טרנס או תוספות סוכר, ובשרים מעובדים ושמנים המכילים נתרן. מאפיינים אלו הם עיקרי ההתנהלות בדיאטה ים תיכונית.

שומני טרנס – אלו נמצאים בעיקר במוצרי מזון מעובדים כגון חטיפים מלוחים, קרקרים, עוגות ועוגיות או בורקסים קנויים, כמו גם במזונות מעובדים. גם חלק מהמרגרינות המוקשות מכילות שומני טרנס. המגמה ברחבי העולם כיום היא להימנע משומני טרנס במזונות התעשייתיים, ויצרני מזון רבים הפחיתו באופן משמעותי את המוצרים המכילים שומני טרנס ושומנים רוויים.

שומנים רוויים – אלו ניתנים לחלוקה למספר סוגים, בהתאם לרכיבי חומצות השומן הנמצאות בהם. שומן רווי נמצא בעיקר במוצרים מהחי, בכמות גבוהה יותר בהתאם לאחוז השומן הגבוה במוצר. המקורות העיקריים של שומנים רוויים הם מוצרי חלב עתירי שומן כגון חלב מלא, חמאה, גבינות שמנות, ובשרים שמנים.

שומנים בלתי רוויים – ככגון שמן קנולה, שמן זית, בוטנים, אבוקדו, אגוזים כגון אגוזי אילסר, לוז, פקאן, קשיו ופיסטוקים. שומנים אלו מכילים תכונות הגנה על הבריאות הכללית והן נחשבות כחלק מהתזונה הים תיכונית.

ניתן לבצע הקפדות תזונתיות למניעת מחלות לב וכלי דם גם באמצעות תזונה דלת פחמימות המותאמת במיוחד לאנשים הסובלים מתסמונת מטבולית או משקל יתר, ותזונה טבעונית או צמחונית מאוזנת, לשיפור המערכת המטבולית גם בקרב חולי סוכרת.

בכל הנוגע לתוספי תזונה, ההמלצות הן לשלב בטיפול התרופתי הרגיל שני גרם יומיים של פיטוסטרולים להפחתה יציבה של רמות הכולסטרול הרע, וגרם יומי של חומצות שומן אומגה 3.

ההמלצות הנוגעות לאכילת שומנים, המיועדות לאנשים בריאים או חולים, השתנו באופן משמעותי בעשרים השנים האחרונות. חלק מהשינויים נגרם בשל שכלול ההערכה התזונתית המבוססת על ניתוח רכיבי המזונות. ההנחיות החדשות, אם כן, מאפשרות אכילת שומנים בריאים, באופן מבוקר, בהתאם לרמות הכולסטרול בגוף ותחת המלצות רופא או תזונאית. השומנים אינם האויב. האכילה הפרועה היא האויב.

 

אולי יעניין אותך גם:

עוגיות טחינה משובחות ללא תוספת סוכר

מחקר שטען שתזונה ים תיכונית יעילה נגד מחלות לב – נפסל!

 

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!