מה יותר יעיל לחולי לב – ניתוח מעקפים או צנתור או תרופות?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

חולי לב, מעצם הגדרת המחלה שלהם, עלולים לעמוד בפני סכנת חיים מוחשית. אבחון מקיף ומדויק של הבעייה הלבבית, יחד עם

מה יותר יעיל לחולי לב - ניתוח מעקפים או צנתור או תרופות?

טיפול נקודתי בה, עשויים לכן להציל חיים. השאלה שצריכה להישאל היא מהם בדיוק הטיפולים היעילים ביותר מבין מכלול הפתרונות הקיים כיום. מחקר רחב היקף שנערך לאחרונה בארצות הברית השווה בין ניתוחי מעקפים, צנתורים וטיפולים תרופתיים, והגיע לתובנות מרחיקות לכת. אז האם הצנתורים והניתוחים הם מיותרים? אתם מוזמנים לקרוא ולהחליט בעצמכם.

כיצד נערך המחקר? ומה הם ממצאיו העיקריים?

המחקר הנוכחי התקיים בארצות הברית ועקב אחרי 5,179 חולים בטרשת עורקים, שהיא כידוע המקור לבעיות לבביות רבות. למען הדיוק, טרשת העורקים עלולה להגדיל את הסיכון להתפתחות של מחלות כלי דם, שהן גורם מרכזי להתקפי לב ולתמותה. המחלה, שעלולה להיגרם או להיות מוחמרת עקב גורמים מגוונים הקשורים לאורח החיים של האדם (עישון, משקל עודף) וממצבו הבריאותי, משפיע לרעה על בריאותו ועל איכות החיים שלו. לכן ברור מדוע נדרש למצוא לה פתרון בהקדם האפשרי.

תוצאות המחקר, שפורסמו בכנס איגוד הלב האמריקאי בשלהי 2019, הראו כי חולים אשר קיבלו אך ורק טיפול תרופתי להתמודדות עם טרשת עורקים לא חוו סיכון מוגבר יותר לחוות התקפי לב או למוות מוקדם בהשוואה למטופלים שלצד התרופות עברו ניתוחי מעקפים או צנתורי לב.

תוצאות אלו מרחיקות לכת ואף מפתיעות, בהינתן העובדה שמומחים רבים סבורים כי צנתורים וניתוחי לב הם למעשה הפתרון היחידי למניעת אירועי לב בקרב חולי טרשת נפוצה והסובלים ממצבים רפואיים מורכבים אחרים. טיפול תרופתי והתאמות שונות באורח החיים – למשל הקפדה על פעילות גופנית, תזונה מאוזנת או הפסקת עישון – נחשבים לגורמים שעשויים להקל על המצב בעיקר כאשר מדובר בבעיה פשוטה יחסית. המחקר מראה כי בכוחו של הטיפול התרופתי השמרני להיות בעל יעילות מרשימה, שאינה פחותה מזו של הטיפולים המורכבים יותר.

עד כמה ניתן להתבסס על ממצאי מחקר זה?

אין צל של ספק שהמחקר הנוכחי מאתגר כמה מהקביעות היותר מקובלות בקרב רופאים והציבור הרחב בעולם. ייתכן מצב בו הרופאים יעדיפו להתבסס ככל שניתן על טיפולים תרופתיים, על חשבון הטיפולים הפולשניים. אסור לשכוח למרות שגם הטיפולים התרופתיים טומנים בחובם תופעות לוואי וסיכונים, הם נחשבים לפחותים בהשוואה לצנתורים ולניתוחים מורכבים. נקודה חשובה אחרת, שאולי מסבירה חלק מתוצאות המחקר, היא שאיכות ומגוון הטיפולים התרופתיים למחלות לב התרחב והשתדרג בשנים האחרונות.

המחקר עשוי להיות רלוונטי במיוחד עבור חולים בטרשת עורקים הנמצאים במצב המוגדר כ"יציב" וחוששים מהידרדרות נקודתית שלו לכדי מחלה או אירוע לבבי. חולים אלו מתלבטים רבות לגבי האפיק הטיפולי הנכון עבורם, וייתכן שהמחקר הנוכחי יהיה שיקול מסוים בהעדפה של הטיפולים התרופתיים בלבד.

עם זאת, ברור שקשה להסיק נתונים חד משמעיים ממחקר אחד, רחב היקף ככל שייראה. ייתכן בהחלט שנכנסו לתמונה משתנים אחרים שהשפיעו על המשוואה, במקרה הנתון, ושעשויים להסביר חלק מהתוצאות. כמו כן יש לשאול האם הקביעה לגבי היעילות הפחותה של הצנתורים וניתוחי המעקפים בהשוואה לתרופות נכונה גם בכל הנוגע לגורמי סיכון אחרים למחלות ולאירועי לב, ולא רק לטרשת נפוצה. מכאן אפשר להסיק על הצורך במחקרי המשך ובמאמרים אחרים שינסו לעמוד על מידת היעילות של הטיפולים עבור מחלות לב, כיאה לנושא שעשוי להיות ההבדל בין חיים למוות.

כך או כך, ברור שאסור לקחת כמובן מאליו מחלות דוגמת טרשת עורקים או מצבים המעמידים סיכון בפני מחלות ואירועי לב. יש להתייעץ עם קרדיולוג מומחה ולבנות יחד איתו תוכנית טיפולים.

מה יותר יעיל לחולי לב - ניתוח מעקפים או צנתור או תרופות?
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!