מתי מחברים דפיברילטור

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מתי מחברים דפיברילטורבעיות בקצב הלב מתרחשות כאשר האותות החשמליים השולטים בקצב הלב מופרעים. בעיות אלו יכולות לנוע בין קלות לסכנת חיים, ויכולות לגרום לתסמינים כגון דפיקות לב, סחרחורת, עילפון וכאבים בחזה. על מנת לאבחן ולטפל בבעיות קצב לב, הרופאים עשויים להשתמש במגוון בדיקות כולל אלקטרו קרדיוגרמות (ECG), אקו לב (הד), מוניטורים הולטרים ומכשירים אבחנתיים מושתלים. טיפול בבעיות קצב הלב עשוי לכלול שינויים באורח החיים, תרופות או הליכים רפואיים כמו אבלציה בצנתור או השתלת קוצב לב.

מתי מחברים דפיברילטור: בעיות לב מסכנות חיים

בין בעיות הלב החמורות ביותר הוא מצב של דום לב. מצב זה מתרחש כתוצאה מאי ספיקת לב, זהו מצב רפואי חמור בו הלב אינו מסוגל לשאוב מספיק דם כדי לענות על צרכי הגוף. זה יכול להיגרם ממגוון גורמים כולל מחלת עורקים כליליים, לחץ דם גבוה וסוכרת. תסמינים של אי ספיקת לב כוללים קוצר נשימה, עייפות, נפיחות בכפות הרגליים או בקרסוליים ודופק לא סדיר. 

טיפול באי ספיקת לב כרוך בדרך כלל בשינויים באורח החיים כגון הפחתת צריכת מלח והגברת הפעילות הגופנית, כמו גם תרופות להפחתת הצטברות נוזלים ושיפור תפקוד הלב. טיפולים אלו נועדו למניעת מצב של דום לב פתאומי, אך כאשר הוא מתרחש עולה צורך מידי להחזרת פעילות הלב הסדירה באמצעות מכשיר החייאה מסוג דפיברילטור.

מהו דפיברילטור וכיצד הוא יכול להציל חיים?

דפיברילטור הוא מכשיר החייאה רפואי מציל חיים, שניתן להשתמש בו כדי להחזיר קצב לב תקין אצל מי שיש לו דום לב. המכשיר פועל על ידי שליחת שוק חשמלי דרך דופן החזה אל הלב, מה שיכול לעזור לו לפעום שוב כרגיל וכך למנוע סכנת חיים אצל מטופלים שחטפו דום לב. הדפיברילטור שולח את הזרמים החשמליים להסדרת הלב באמצעות אלקטרודות ייעודיות, כאשר עוצמת השוק החשמלי מועברת בצורה ידנית או אוטומטית על פי סוג מכשיר הדפיברילטור שמשתמשים בו.

מכשירי דפיברילטור – אילו סוגים יש ומה ההבדלים ביניהם?

  • דפיברילטור פנימי – דפיברילטורים פנימיים מושתלים ישירות לתוך בית החזה למטופלים שעברו דום לב או התקף לב בעבר. הדפיברילטור הפנימי יכול לזהות קצב לב חריג ולספק שוקים חשמליים בעת הצורך, ובכך להציל חיים. דפיברילטורים פנימיים נועדו גם לאנשים עם סוגים מסוימים של מחלות לב כמו טכיקרדיה חדרית או פרפור חדרים, על מנת למנוע מוות פתאומי ממצבים אלו.
  • דפיברילטור חיצוני – זהו מכשיר רפואי שמסייע לטיפול בדום לב באמצעות אלקטרודות חיצוניות שמונחות על העור, באזור בית החזה. דפיברילטור חיצוני מעניק שוק חשמלי ללב, שעוזר להחזיר את הקצב הרגיל שלו ולהפעיל אותו מחדש. דפיברילטורים חיצוניים מצוידים לרוב בהנחיות קוליות המנחות את המשתמש בתהליך השימוש ומתן השוק החשמלי.
  • דפיברילטור ידני חיצוני – דפיברילטור מסוג זה נועד גם הוא להציל חיים ולהחזיר את קצב הלב לפעילות תקינה, כאשר השליטה במכשיר נעשית בצורה ידנית על ידי רופאים, חובשים, אחיות וצוותים רפואיים אחרים שיש להם את הידע להפעלת הדפיברילטור בצורה ידנית.
  • דפיברילטור אוטומטי חיצוני מכשיר החייאה שפועל בצורה אוטומטית, כך שגם אנשי מקצוע רפואי וגם אנשים ללא ניסיון כזה יכולים לעשות בו שימוש מציל חיים בעת הצורך. זהו מכשיר נייד וקל משקל שניתן לנשיאה ממקום למקום, ובכך מאפשר לעשות בו שימוש פרקטי והכרחי במקרה חירום. כיום מכשירי דפיברילטורים חיצוניים אוטומטיים (AED) מיועדים לשימוש באזורים ציבוריים שונים כמו מוסדות חינוך, מקומות עבודה, שדות תעופה ומרכזי קניות כדי להגדיל את סיכויי ההישרדות עבור אלה שחווים דום לב פתאומי.

מתי מחברים דפיברילטור ואיך משתמשים בו?

כיוון שדפיברילטור הוא מכשיר החייאה רפואי המשמש למתן שוק חשמלי ללב על מנת להחזיר את קצב הלב התקין, הוא מחובר כאשר הוא נחוץ במצבי חירום רפואי כמו כאשר הלב של אדם לא פועם בצורה סדירה, או שהוא סובל מדום לב פתאומי. דפיברילטורים נמצאים בדרך כלל במרחבים ציבוריים, בבתי חולים ובמתקני בריאות אחרים. הם יכולים לשמש גם צוות מיומן במהלך קורסי עזרה ראשונה או החייאה. 

כאשר הוא מחובר למטופל, הדפיברילטור ינתח את קצב הלב שלו לפני מתן שוק חשמלי במידת הצורך. תכונה זו מתקיימת במכשירי דפיברילטורים אוטומטיים, או חצי אוטומטיים, כך שהם יכולים להיות יעילים גם בידיים לא מיומנויות של אנשים שלא מחזיקים בידע רפואי כלשהו. השימוש בדפיברילטור נעשה בצורה אוטומטית מיד עם פתיחתו, כאשר המשתמש מקבל הנחיות מפורטות בנוגע להוצאת האלקטרודות, הצמדתן לבית החזה של המטופל ומעקב אחר ההנחיות הנדרשות במקרי חירום כתוצאה מבעיות לבביות מסכנות חיים.

מה החוק אומר בנוגע לשימוש בדפיברילטורים?

דום לב, פרפור חדרים ובעיות לב אחרות יכולות להתרחש אצל אנשים ללא כל הכנה מוקדמת לכך, ולכן יש חשיבות מכרעת למתן טיפול מהיר ומציל חיים במקרים אלו. משום כך נחקק חוק הדפיברילטורים המחייב כל מקום ציבורים להתקין עמדת דפיברילטור נגישה, כשבכל עמדה נמצא זמין לשימוש דפיברילטור חצי אוטומטי שיסייע להציל חיים במצבי חירום רפואיים.

מתי מחברים דפיברילטור
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!