כאבים בחזה שאינם קשורים ללב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

כאבים בחזה שאינם קשורים ללב הם מצב שכיח ביותר. במצב זה כאב החזה שעליו מתלונן החולה אינו נובע מבעית לב. במקרה הזה, מגוון רחב של הפרעות בריאותיות עלול להיות אחראי לכאבים הללו. בין יתר ההפרעות שעלולות להיות אחראיות לתסמינים הללו בחזהו של החולה נמנה מחלות פנימיות כגון ריפלוקס קיבתי-ושטי, מחלות ריאה, כיבי קיבה ועוד, הפרעות שרירים ושלד כגון דלקת בסחוס הצלע או בעיות פסיכולוגיות כגון חרדה.

למרות שברוב המקרים כאבי חזה אינם נגרמים מהפרעות בלב חיוני לשלול הפרעות כאלה. את השלילה יש לבסס על הממצאים שהופקו במהלך הפגישה עם החולה. ממצאים אלה מופקים מההיסטוריה הרפואית מהבדיקה הגופנית ומבדיקות מתקדמות שונות. לצורך הדיוק באבחון חשוב לבצע הליך מסודר של אבחנה מבדלת. כאשר הכאב בחזה נובע מהפרעת שריר ושלד מומלץ  לפנות לכירופרקט.

כאבי חזה – רקע

כאבים בחזה מהווים תסמין שכיח. חוקרים שבחנו את השכיחות של כאב בחזה מעריכים שהיא נעה בין:

  • 40% – 20% מכלל האוכלוסייה במהלך חייהם
  • כאב בחזה היא סיבת ההגעה להתייעצות רפואית ב- 1% עד -12% מהביקורים

הכאבים הללו בחזה יכולים להתפתח בגלל סיבות שונות ובכללן הפרעות בריאותיות בלב. עם זאת חשוב לדעת  שרק:

  • 8% – 18% מהמקרים של כאב בחזה נובעים מהפרעה בלב.

כל יתר המקרים של כאבי חזה נובעים מהפרעות אחרות כגון:

  • הפרעות שריר ושלד כגון מתיחת שריר בחזה
  • ממחלות פנימיות כגון מחלות ריאות, כיבי קיבה ועוד
  • או מבעיות פסיכולוגיות כגון חרדה ודיכאון

האבחון של הכאב בחזה מבוסס על ממצאים שמופקים מההיסטוריה הקלינית, מהבדיקה הגופנית ומבדיקות דימות ומעבדה. הטיפול משתנה בהתאם לגורם לכאב ולחומרת הנזק. במקרים שבהם הכאבים בחזה נובעים מהפרעות שריר ושלד טיפול כירופרקטי יכול להועיל בהפחתת כאב ודלקת. מאמר זה מסכם את הראיות הנוכחיות על השכיחות, גורמי הסיכון, ההשפעה ואפשרויות הטיפול בסוג זה של כאב.

כאבים בחזה שאינם קשורים ללב
כאבים בחזה שאינם קשורים ללב

מה גורם כאבים בחזה שאינם קשורים ללב?

כאב חזה שאינו קשור לבריאות הלב הוא מצב שכיח המשפיע על כרבע מהאוכלוסייה בארה"ב. הסברים אפשריים לכאבים בחזה שאינם ממקור לבבי כוללים הפרעות בריאותיות כגון:

ריפלוקס קיבתי-ושטי (GERD)

בהפרעה זאת שנקראת ריפלוקס קיבתי ושטי (Gastroesophageal Reflux Disease) חומצת הקיבה חוזרת לוושט. הגורמים האפשריים להפרעה זאת כוללים סוגר ושטי תחתון רפוי, בקע בסרעפת או החיידק הליקובקטר פילורי. התסמינים האפשריים של ריפלוקס קיבתי ושטי כוללים:

  • צרבת בחזה, כאב בחזה, קושי בבליעה, שיעול, או צרידות.

הפרעה זאת מהווה מעל 50%  מהתלונות על כאב חזה שאינו קשור לבריאות הלב.

התכווצויות לא רצוניות של השרירים בוושט

יש לעיתים שכאבי החזה נגרמים בגלל בהתכווצויות לא רצוניות של שרירי הוושט. הסברים אפשריים להתכווצויות אלה כוללים מזונות מסוימים, משקאות קרים, מתח או חרדה. גם הפרעות בריאותיות אחרות בוושט  כגון ריפלוקס קיבתי-ושטי עלולות לגרום לכך. תסמינים אפשריים כוללים:

  • כאב פתאומי וחמור בחזה שעלול לדמות אוטם שריר הלב.

כיבים בקיבה

כיב קיבה הוא פצע ברירית הקיבה. גורמים אפשריים להפרעה זאת כוללים זיהום מהחיידק הליקובקטר פילורי או מתרופות כגון אספירין ונקסין. גורמי סיכון לכיב קיבה כוללים עישון, צריכת אלכוהול וקפאין וליקוי תפקודו של החומצות ואנזימים בקיבה. תסמינים אפשריים כוללים:

  • כאבים בחזה הדומים לצרבת.
  • הכאב מחמיר במצב של בטן ריקה או לאחר אכילת מזונות מסוימים.
  • בחילות והקאות, דימום ירידה במשקל ועוד דימום.

מחלת ריאות

מגוון רחב של מחלות ריאה עלולות לגרום להתפתחות כאבים בחזה. בין יתר נציין מחלות כגון דלקת ריאות, מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD), אסטמה, תסחיף ריאתי, סרטן ריאות ועוד. תסמינים אפשריים של הפרעות אלה כוללים:

  • כאבים בחזה, קוצר נשימה, שיעול, צפצופים, חום או דם בכיח.

בעיות פסיכולוגיות

גם חרדה, דיכאון והפרעות פסיכולוגיות נוספות עלולים להוביל לתחושה של כאבים בחזה. במצבי חרדה דיכאון, הפרעות דחק ועוד החולה עלול לחוות, מלבד כאבי חזה גם תסמינים אופייניים אחרים. בין היתר תסמינים כגון קצב לב מוגבר, פעילות בטן חריגה, קוצר נשימה, בחילה ועוד.

הפרעות שריר ושלד

כאבים בחזה נובעים לעיתים קרובות מהפרעות שריר ושלד המתפתחות בדופן החזה. בין יתר ההפרעות הבריאותיות נציין כאלה שמתפתחות בשרירים, בצלעות, במפרקים בחזה ובעמוד השדרה. התסמינים המשותפים של הפרעות שריר ושלד בבית החזה כוללים כאבים בחזה המחמירים על ידי תנועות בית החזה, נשימה עמוקה, שיעול, התעטשות ועוד. הפרעות שריר שלד בבית החזה כוללות:

פציעה של שרירים בבית החזה

מתיחה או קרע של שרירים בחזה בגלל טראומה או בגלל שימוש יתר. שרירים שעלולים להיפצע ולגרום כאב בחזה כוללים את:

  • השרירים הבין צלעיים, שרירי החזה, שרירי הבטן האלכסוניים ואת שרירי המשור.

צלעות שבורות

כאבים בחזה יכולים להופיע בגלל סדקים או שברים בצלעות. שברים כאלה יכולים להיגרם בגלל חבלה חריפה או נזק מצטבר. אוסטאופורוזיס מהווה גורם סיכון לשברים בצלעות. תסמינים אפשריים נוספים מלבד כאבים כוללים נפיחות, רגישות או שטפי דם.

קוסטוכונדריטיס

בהפרעה זאת הכאב בחזה מתרחש בגלל דלקת בסחוסי הצלעות. דלקת זאת מתפתחת בסחוסים הנמצאים בנקודת החיבור בין הצלעות לעצם החזה. לא תמיר ברורה הסיבה להתפתחות דלקת בסחוסי הצלעות אבל היא יכולה להיגרם על ידי:‏

  • ‏פציעה בחזה‏
  • ‏תנועות חוזרות ונשנות של פלג הגוף העליון, כמו הרמה‏
  • ‏שיעול רב‏

‏לפעמים דלקת זאת עלולה להתפתח בגלל הפרעה בגב העליון או בגלל הפרעה רקע אחרת כגון ‏‏פיברומיאלגיה‏‏ או ‏‏דלקת מפרקים שגרונית‏‏.‏

תסמונת החלקה של צלע

תסמונת החלקה של צלע מתייחסת לכאב בחזה התחתון בעקבות תזוזה לא רצויה של אחת הצלעות התחתונות. צלעות אלה מחוברות אחת לרעותה באמצעות רקמת חיבור אך אינן מתחברות לפנים לעצם החזה. נתק של רקמת החיבור ובעקבותיו תזוזת יתר של הצלע עלולים לגרום בין היתר לכאב. גורמים אפשריים לכך כוללים:‏

  • ‏פציעה בחזה בעת משחק ספורט מגע
  • ‏נפילה או טראומה ישירה לחזה‏
  • ‏תנועות סיבוב, דחיפה או הרמה מהירות, כגון זריקת כדור או שחייה‏

‏מחלות והפרעות כרוניות

הפרעות ומחלות כרוניות כגון פיברומיאלגיה ומחלות ראומטיות יכולות להשפיע על המבנים בדופן החזה ולגרום להתפתחות כאב חזה.

אבחנה וטיפול

האבחון של כאבים בחזה מתמקד תחילה בשלילת מעורבות אפשרית של הלב. הליך השלילה מתבסס על בדיקות כגון אלקטרוקרדיוגרמה, מדידת טרופונין, בדיקות מאמץ או אנגיוגרפיה כלילית. לאחר שווידאנו שהכאב אינו קשור למחלות לב נבחן את מערכות הגוף האחרות. אפשרויות הטיפול בחולה עם כאבים בחזה שאינם קשורים ללב משתנות בהתאם לגורם הבסיסי ולחומרת התסמינים:

  • הטיפול בריפלוקס קיבתי ושטי כולל בין היתר תרופות להפחתת חומציות בקיבה, שינוי תזונתי ועוד.
  • טיפול בכאב חזה בגלל הפרעת שריר ושלד כולל בין היתר מנוחה, שינויים ארגונומיים ואחרים, טיפול כירופרקטי ועוד.
  • הטיפול בהפרעות בתנועתיות הוושט כולל תרופות להרפיית שרירים ובמקרים מסוימים גם טיפול אנדוסקופי.
  • טיפול בכאב חזה הנגרם בגלל לחץ נפשי, חרדה או דיכאון כולל טיפול פסיכולוגי, תרופות נוגדות דיכאון ועוד.

ד״ר יצחק בכר – כירופרקט

ד"ר יצחק בכר
ד"ר יצחק בכר
הוא בוגר תואר ראשון ושני במדעים (M.Sc) ותואר ד”ר לכירופרקטיקה (D.C) מאוניברסיטת פורטסמות’ (Portsmouth) והקולג' האוניברסיטאי (AECC) ללימודי כירופרקטיקה. תכנית אקדמאית מקיפה זו מכשירה כירופרקטים מרחבי העולם לצורך אבחון, טיפול, ניהול ושיקום הפרעות שרירים ושלד. מרפאתנו ממוקמת ברחוב מאיר פיינשטיין 18 בקאנטרי גימל, ברמת אביב גימל. מספר הטלפון לקביעת תור למרפאה הוא 03-6430372.

References:

Frieling T. Non-Cardiac Chest Pain. Visc Med. 2018 Apr;34(2):92-96.

Mol KA, Smoczynska A, Rahel BM, et al. Non-cardiac chest pain: prognosis and secondary healthcare utilisation. Open Heart 2018;5:e000859.

Evaluation of the adult with chest pain in the emergency department. UpToDate. Accessed on September 21, 2022. https://www.uptodate.com/contents/evaluation-of-the-adult-with-chest-pain-in-the-emergency-department

Schey R, Villarreal A, Fass R. Noncardiac chest pain: current treatment. Gastroenterol Hepatol (N Y). 2007 Apr;3(4):255-62. PMID: 21960837; PMCID: PMC3099272.

Meresh E, Piletz J, Halaris A. Noncardiac chest pain: systematic review of the literature on prognosis. Research Reports in Clinical Cardiology. 2018;9:1-9.

Flóvenz, S.Ó.; Salkovskis, P.; Svansdóttir, E.; Karlsson, H.D.; Andersen, K.; Sigurðsson, J.F. Non-Cardiac Chest Pain as a Persistent Physical Symptom: Psychological Distress and Workability. Int. J. Environ. Res. Public Health 2023, 20, 2521.

Teragawa H, Oshita C, Orita Y. Is Noncardiac Chest Pain Truly Noncardiac? Clinical Medicine Insights: Cardiology. 2020;14.

Mayou RA, Bryant BM, Sanders D, Bass C, Klimes I, Forfar C. A controlled trial of cognitive behavioural therapy for non-cardiac chest pain. Psychol Med. 1997;27(5):1021-31.

McDevitt-Petrovic, O., Kirby, K. & Shevlin, M. The prevalence of non-cardiac chest pain (NCCP) using emergency department (ED) data: a Northern Ireland based study. BMC Health Serv Res 17, 549 (2017).

Eslick GD. Noncardiac chest pain: current treatment options. Curr Treat Options Gastroenterol. 2006;9(4):283-92.

Ketterer, M.W., Lumley, M.A., Schairer, J., Farha, A., Knysz, W. (2022). Chest Pain: Cardiac and Non-Cardiac. In: Waldstein, S.R., Kop, W.J., Suarez, E.C., Lovallo, W.R., Katzel, L.I. (eds) Handbook of Cardiovascular Behavioral Medicine. Springer, New York, NY.

כאבים בחזה שאינם קשורים ללב
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!