חסם במערכת הלב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

חסם במערכת הלבחסם במערכת ההולכה של הלב היא הפרעה במעבר הדחף החשמלי, האימפולס, באזורים שונים במערכת ההולכה של הלב. החסם יכול לנבוע מסיבה פיזיולוגית או כתוצאה ממחלה.

מערכת ההולכה של הלב

מערכת ההולכה של הלב מורכבת מתאי שריר שהם בעלי תכונות ייחודיות המאפשרות להם להעביר את האימפולס החשמלי בצורה הטובה ביותר. למערכת מספר חלקים עיקריים:

  • קשר הגת והפרוזדור: ממוקם בפרוזדור הימני של הלב סמוך לווריד הנבוב העליון. התאים מסודרים במבנה אליפטי שטוח.
  • קשר הפרוזדור והחדר: ממוקם בחיץ הפרוזדורים. קשור בחלקו האחד לקשר הגת והפרוזדור באמצעות מספר אלומות הנמצאות לאורך דפנות הפרוזדור הימני.
  • אלומת הפרוזדור והחדר: נקראת גם סיבי היס. נעה מקשר הפרוזדור והחדר דרך הרקמה המפרידה בין פרוזדורי הלב לבין חדרי הלב. לקראת חוד הלב היא מתפצלת לשתי אלומות משנה ימנית ושמאלית.
  • סיבי פורקיניה: החלקים הסופיים של מערכת ההולכה. הם נמצאים בדפנות של החדרים ומוליכים את האימפולס אל תוך החדרים

תאי שריר הלב משולבים ומחוברים זה לזה כשבין תאי השריר מתאפשר מעבר חופשי של יונים באמצעות החיבורים. הפעלה של תא אחד בשריר הלב תגרום להפעלתם של כל התאים המחוברים אליו בצורת שרשרת. דחף עצבי שנוצר מתפשט לכל תאי השריר האחרים בקצב של 0.3 מ' לשניה. לתאי שריר הלב יכולת גבוהה יותר מכל תא שריר אחר לייצר בעצמם דחפים עצביים.

מהי חסימה במערכת ההולכה?

חסימה במערכת ההולכה היא הפרעה שיכולה להיווצר בכל אחד מאזורי החיבור המרכזיים: באזור קשר הגת והפרוזדור, באזור קשר הפרוזדור- חדר, באזור אלומת הפרוזדור והחדר או באחד מענפיה או בסיבי הפורקיניה.

מה יכול לגרום לחסם בכל אחד מהאזורים?

חסם בכל אחד מהאזורים יכול להיגרם בין היתר מתרופות כמו דיגוקסין, מאיסכמיה או גירוי וואגלי. איסכמיה היא הגבלה בזרימת הדם כתוצאה מהיצרות או סתימה של כלי דם שגוררת פגיעה באזור בו היא נוצרת. גירוי ואגלי הוא גירוי חשמלי של עצב הוואגוס המשמש כטיפול בבעיות עצביות. כאשר ישנו אצל ספורטאים חסם בהולכה, הוא נובע פעמים רבות כתוצאה מגירוי ואגלי.

סוג נוסף של תרופות שעלולות לגרום לחסם באזורים השונים הוא תרופות חוסמות תעלות סידן כמו וורפמיל. ליוני הסידן חלק חשוב בהתהוות הדחף העצבי ומעברו ולכן חסימת תעלות הסידן עלולה לגרום לשיבוש בהולכה. תרופות אחרות הן מסוג חוסמי בתא כמו פרופרנולול.

עם זאת, לרוב התרופות שהוזכרו גורמות להאטה בדרגה נמוכה, דרגה שיתכן שאפילו לא תתבטא בתסמינים מורגשים ולא תצריך טיפול. גירוי ואגלי יכול לגרום לחסם בדרגה גבוהה יותר בו ישנו כישלון לסירוגין של הובלת הדחפים החשמליים. גורמים לחסם מלא יכולים להיות הרעלת דיגיטליס או סיבוך של אוטם בדופן התחתון של הלב.

דרגות שונות של חסם במערכת ההולכה

כפי שהזכרנו בסעיף הקודם, ישנן מספר דרגות של חסם: חסם קל- דרגה 1, חסם חלקי- דרגה 2 וחסם מלא- דרגה 3.

בחסם הולכה פרוזדורי חדרי דרגה 1 מועברים הדחפים רק התפשטותם היא איטית- ישנה התארכות זמן בין הפעלת הפרוזדורים עד הפעלת החדרים.

חסם הולכה פרוזדורי חדרי דרגה 2  בא לידי ביטוי בכישלון לסירוגין של הולכת הדחפים. יכול להתרחש בשלביה השונים של ההולכה.

חסם פרוזדורי חדרי דרגה 3: כאשר אין כלל הולכה של הדחפים החשמליים מהפרוזדורים אל החדרים. מצב זה מחייב טיפול מיידי.

כיצד מאובחן חסם במערכת ההולכה?

חסם במערכת ההולכה ניתן לאבחון באמצעות תרשים אק"ג. חסם מדרגה 3 לדוגמה מתבטא בתרשים האק"ג בהפרדה מלאה בין רישום מהפרוזדורים לרישום מהחדרים.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!