בדיקת שומנים בדם

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

ללא מעט אנשים קיימת רמה לא מאוזנת של כולסטרול ושומנים בדם, מצב בריאותי זה יכול לחשוף אנשים למחלות כלי דם ומחלות לב ולבעיות רפואיות רבות אחרות. גורמי הסיכון רבים, הם נעים מגורמי סיכון גנטיים ועד לאורח חיים לא בריא. המודעות היום לשמירה על הבריאות גדלה ככל שהשנים עוברות אך מי שרוצה לבחון את הנושא לעומק יכול לבצע בדיקת שומנים בדם. מתי מבצעים אותה, מי צריך בכלל לבצע אותה ומה היא בדיוק בודקת? הכנו עבורך מדריך שיסייע לעשות קצת סדר בבלגן. 

מהי בדיקת שומנים בדם?

כולסטרול הוא חומר שומני אותו הגוף שלנו מייצר בעיקר בכבד אך גם בכל תאי הגוף האחרים. התפקיד שלו בגוף חיוני – הוא האחראי על בניית תאים בגוף, על ריפוד התארים ועל ההגנה עליהם, בנוסף הוא מהווה חומר גלם לחומצות מרה ולהורמונים רבים. 75% מהכולסטרול מיוצר בכבד, 25 האחוזים הנותרים נספגים במעי מהמזון אותו אנו אוכלים ואין צורך באספקת כולסטרול נוספת כיוון שהיא עלולה להגביר את ספיגת השומנים מעבר לצורך של הגוף, ובכך למעשה נוצר מצב של רמת כולסטרול גבוהה בדם. מתי הכולסטרול הוא רע לנו? כאשר הוא מיוצר בעודף, וכאשר זה קורה עודף הכולסטרול שוקע בדפנות כלי הדם ונדבק אליהם, כך נוצר תהליך דלקתי שלמעשה פוגע בתפקוד כלי הדם.

בדיקת שומנים בדם בוחנת את נשאי הכולסטרול בדם – הליפופרוטאינים, וגם את רמת הטריגליצרידים – סוג השומן הנפוץ ביותר בגופנו. יש קשר ישיר בין מדדי הליפופרוטאינים והטריגליצרידים ובין השמנה, סוכרת והפרעות בחילוף החומרים. על פי הנחיות רוב האיגודים, מומלץ לבצע את הבדיקה הראשונה לשומנים בדם בגיל 35. אם הבדיקה יוצאת תקינה יש לחזור עליה בכל 5 שנים עד גיל 75. לאחר גיל 75 הבדיקה נעשית בהתאם למחלות הרקע של אותו אדם ועל פי שיקול הרופא המטפל. הבדיקה בפועל הנה בדיקת דם מהווריד לאחר צום של 12 שעות עם שתיית מים. כמו כן, כדאי לדעת שאין לבצע את הבדיקה במקרים בהם נלקח אופטלגין 24 שעות לפני הבדיקה. 

מה קורה כאשר ערכי הבדיקה גבוהים מהמומלץ?

ערכים גבוהים של שומנים בדם יכולים לגרום לשלל בעיות בריאותיות וסיכונים, לכן, ההמלצה הנה להפחית את הסיכון בכמה אמצעים. ראשית, קיימות תרופות המיועדות להורדת הכולסטרול בדם, יש לקחת אותן בהתאם למרשם רופא ולאחר בדיקות התאמה מדויקות לצורך האישי. כמו כן, ההמלצה המקובלת כיום ביותר הנה אימוץ אורח חיים בריא הכולל את הפעילות הגופנית, שינוי תזונתי והימנעות מפעולות מסוימות שיכולות להגביר גובה השומנים בדם. 

מבחינת תזונה יש לאכול לפי תפריט מדויק לאנשים שצורכים מזונות עם מעט כולסטרול או שלהם יש השפעה מיטיבה על הגוף, כאשר בדרך כלל נראה בין המזונות המומלצים שמן זית, אבוקדו, שקדים, סלמון, טונה, מזונות עם שומן בלתי רווי, קטניות ודגנים מלאים, ירקות, פירות טריים, אגוזים ושמנים מסוימים כמו זמן שומשום ושמן תירס. בנוסף למעבר לתזונה מיטיבה עם הגוף והצורך להורדת הכולסטרול הרע, יש לעסוק בפעילות גופנית, להפסיק לעשן וניתן לנסות גם תרופה טבעית להורדת כולסטרול בהתייעצות עם מטפלים המתמחים בכך.  

**המידע הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!