אוכמניות ומחלות לב – מה הקשר?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

לאכילת אוכמניות בפרט, ופירות יער בכלל, יש שורה ארוכה של יתרונות. מעבר לטעם הנהדר שלהם ולעובדה שהם מצטלמים פשוט נהדר, מדובר במאכלים שצריכה נכונה ומבוקרת שלהם עשויה להיות בריאה עבור הגוף שלנו. כך למשל באוכמניות כמות משמעותית של נוגדי חימצון, המסייעים לשמור על בריאות הגוף הכללית.

בכוחם של הרכיבים התזונתיים שבאוכמניות לסייע בהפחתה של משקל הגוף ורמות הכולסטרול, להאיט את תהליכי ההזדקנות, לשפר את מצב מערכת העיכול עבור הסובלים מבעיות שונות בה (דוגמת עצירות), לנקות רעלים מהגוף, לשפר את מראה עור הפנים ועוד.

בשנים האחרונות, נערכו כמה וכמה מחקרים שהצביעו על כך שפירות יער ואוכמניות עשויים לשפר את בריאות הלב והמוח גם יחד. בכתבה הנוכחית נתייחס לאחד המחקרים המעניינים בהקשר הזה – מחקר אשר פורסם לאחרונה ב-American Journal of Clinical Nutrition וזכה לסיקור חיובי באמצעי התקשורת ברחבי העולם.

כך אוכמניות יכולות לסייע ללב שלכם

אוכלוסיית המחקר הנוכחי כללה 140 משתתפים, אשר מצבם הבריאותי רחוק מלהיות משביע רצון. הנבדקים היו בעלי משקל עודף שסבלו כתוצאה מכך מתסמונת מטבולית, כלומר גורמי סיכון (דוגמת יתר לחץ דם או רמות גבוהות של כולסטרול ושומנים), המעלים את הסבירות למחלות לב ולסוכרת בעשרות אחוזים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

שימו לב שלא מדובר באוכלוסייה חריגה יותר מדי, כאשר בארצות הברית ההערכות הן שיותר משליש מכלל האוכלוסייה עונים על ההגדרה הזו, וכך גם למעלה ממחצית האנשים שגילם 60 ומעלה. 

הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות. בקבוצת המחקר הראשונה ניתנה כוס אוכמניות אחת (150 גרם) מדי יום, לתקופה של חצי שנה. בקבוצה השנייה הכמות שניתנה למשתתפים הייתה מחצית מכך (75 גרם, לאותו פרק זמן). לעומת זאת, הנמנים על קבוצת הביקורת קיבלו כמות זהה של אוכמניות פלסבו: אבקה שנראית ברמה הכללית כמו אבקת אוכמניות, אבל מכילה חומרים אחרים בתכלית.

החוקרים מצאו כי השינוי התזונתי שיפר בצורה דרסטית את המדדים ותפקוד כלי הדם של הנבדקים, מה שהוביל להפחתה ברמת הסיכון למחלות ולבעיות לב בשיעור של עד 15%. נקודה מעניינת היא שהמחקר מצא השפעה רק בקרב אנשים שצרכו חצי כוס אוכמניות מדי יום, כאשר אצל אלו שצרכו אוכמניות בשיעור נמוך יותר לא נצפה שיפור משמעותי של מצב כלי הדם.

מסקנות החוקרים כללו התייחסות לרמת הסיכון של האוכלוסייה. לדבריהם, באוכלוסיות בעלות רמת סיכון גבוהה יש צורך בצריכה משמעותית יותר של אוכמניות מאשר באוכלוסייה הכללית.

האם ניתן להגיע מהנתונים למסקנות גורפות?

כיום נערכים מחקרים שונים הבאים לבדוק את ההשפעה של אוכמניות בפרט ופירות יער בכלל על הבריאות שלנו. המחקר המתואר בכתבה הוא מסקרן בכל קנה מידה ומציע תוצאות שהן כמעט חד משמעיות. 

עם זאת, יש לסייג את הנתונים בכמה אופנים. ראשית, קבוצת המחקר היא קטנה באופן יחסי – כך שאי אפשר להגיע ממנה ומהמחקר עצמו למסקנות מרחיקות לכת התקפות לכלל האוכלוסייה ובכל התרחישים. בנוסף לכך ייתכנו בהינתן אוכלוסיית מחקר קטנה משתנים מתערבים, שייכנסו לתוך המשוואה וישנו אותה מן הקצה אל הקצה. לכן אי אפשר להגיע עדיין למסקנות גורפות לגבי יתרונות הצריכה הקליניים של פירות היער.

הציניקים יטענו בנוסף לכך שהמחקר מראש מבטא אינטרס כלשהו, שעשוי לדבריהם להשפיע על תוצאותיו. הסיבה היא שהגורמים הממנים את המחקר הן למעשה עמותות חקלאיות. ככאלה, ברור שעשוי להיות אצלן אינטרס מסוים להציג את צריכת פירות היער באופן חיובי ככל האפשר. הטענה שהנתונים עוותו במידה מסוימת כדי להתאים לאג'נדה היא ככל הנראה גורפת מדי, אבל אי אפשר להתווכח על כך שיש אנשים שיראו זאת בתור חיסרון פוטנציאלי של המחקר. 

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!