האם קנאביס בריא לחולי לב? הדיון בעיצומו

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

הקנאביס הרפואי מעורר בשנים האחרונות דיון מקיף, בין השאר בהתייחס ליתרונותיו של הקנאביס במצבים שונים וצורת ההסדרהאל תקחו ללב ולריאות: האם קנאביס מזיק או מסייע לחולי לב? של השימוש בו בישראל. כבר כיום ידועים תרחישים מגוונים בהם מריחואנה רפואית עשויה לחולל פלאים, להקל על המטופל ולשנות את חייו לחלוטין. אם מחלות לב עונות על ההגדרה הזו, או שמא שימוש בקנאביס נחשב לסכנה מוחשית עבור חולי הלב? על כך ועוד במאמר הבא.

קנאביס, מחלות לב ומה שביניהם

בדומה להיבטים רבים אחרים הקשורים לשימוש בקנאביס לצרכים רפואיים, גם במקרה של מחלות לב לא תמצאו תשובה חד משמעית ביחס לשאלות שעולות. בצד החיובי, תמצאו מחקרים (וגם משתמשים רבים) שיטענו בפה מלא שהקנאביס עשה עבורם פלאים בכל הנוגע להתמודדות שלהם עם מחלת הלב ותסמיניה.

הקנאביס, על פי חלק מהמחקרים, עשוי להפחית משמעותית את הסיכונים הכרוכים במחלות ובאירועי לב. לפני מספר שנים פורסם מחקר של חוקרים מאוניברסיטת קורולדו, שבחנו את נתוניהם של כ-3,800 חולי לב (אנשים שסבלו מהתקף לב) ושצרכו קנאביס קודם לכן מסיבה כזו או אחרת. החוקרים השוו את הממצאים לאלו של האוכלוסייה הכללית של חולי הלב, וראו שאצל אנשים שצרכו קנאביס היו אחוזי תמותה נמוכים בהשוואה לשאר האוכלוסייה. כמו כן המחקר מצא כי הסבירות לחוות חלק מתסמיני מחלות הלב עשויה לרדת, בעיקר בכל הנוגע למצבים של הלם.

למרות שהחוקרים באותו מאמר פורץ דרך לא יכלו עדיין להצביע באופן מלא על הסיבה הספציפית המביאה לפער הזה, הנתונים בהחלט מרשימים. ניתן להוסיף אותם למחקרים אחרים שנערכו במרוצת השנים בעולם, אפילו בישראל. כך למשל ב-2013 פורסם כי כמויות קטנות של THC – אחד החומרים הפעילים החשובים והנחקרים ביותר בצמח הקנאביס – עשוי להקטין את הסבירות להתקפי לב ובכך תורם להגנה על הלב. אותו מחקר נערך על עכברים, הדומים בהיבטים רבים לגוף האנושי.

האם קנאביס מסוכן או יעיל לחולי לב?

מן העבר השני של המשוואה, תמצאו מומחים רבים שיצביעו על מחקרים ונתונים שמראים את ההיפך הגמור – ששימוש בקנאביס, אפילו לצרכים רפואיים, עלול להיות מסוכן עבור חולי לב. הסיבה הראשונה לכך היא שקנאביס עשוי להגביר את פעילותה של מערכת העצבים הסימפטטית, ובכך להביא לעלייה בקצב הלב ובלחץ דם. לא צריך להיות מומחה בתחום כדי לדעת שמצבים אלו עלולים לטמון בחובם נזקים שונים עבור הסובלים ממחלות לב.

מחקרים אחרים הצביעו על כך שמריחואנה רפואית עלולה להיות טריגר להתקף לב, בעיקר בפרק הזמן המיידי שלאחר העישון, אם כי ניתן לטעון שהמחקרים שבוצעו אם רטרוספקטיביים ולכן מצביעים על קשר נסיבתי ולא סיבתי. מחקרים הראו בנוסף כי מריחואנה רפואית עלולה להגדיל את השכיחות של אירועי תעוקה במאמץ בקרב חולים הסובלים ממצב זה כתוצאה מתפקוד לבבי לקוי שלהם.
ייתכן מאוד ששימוש בקנאביס רפואי, אפילו בצורה מאושרת, יצביע על אורח חיים כללי שאינו בריא מדי של האדם הספציפי – מה שמגדיל את הסיכונים עבורו. אם האדם צורך קנאביס לצד סמים קלים אחרים או ממעיט בפעילות גופנית, הוא נמצא בקבוצת סיכון ברורה לסבול ממחלות לב ומהחמרה שלהן עם הזמן.

מהנתונים הקיימים נראה שעדיין אין אפשרות להגיע למסקנה חד משמעית לגבי השפעת הקנאביס על חולי ומחלות לב. זאת ועוד, סביר להניח שישנה חשיבות גם לאופן השימוש, להיקף השימוש ולמאפיינים האישיים של האדם. בכל אופן חשוב להקפיד על שימוש מוקפד, בהתאם להנחיות הספציפיות, ולהיות עם האצבע על הדופק לכל תסמין או החמרה במצב מחלת הלב.

לקריאה נוספת:
Marijuana and heart health: What you need to know – Harvard Health Publishing
How Cannabis May Affect Your Hearth Health – Healthline
Marijuana may hurt heart, more research needed, report finds

אל תקחו ללב ולריאות: האם קנאביס מזיק או מסייע לחולי לב?
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!