מחלת לב מסתמית

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מחלת לב מסתמית מאופיינת בנזק או פגם באחד מארבע שסתומי הלב: הצניפי (mitral), אב העורקים (aortic), tricuspid או ריאתי (pulmonary). המסתם המיטרלי וה- tricuspid שולטים על זרימת הדם בין הפרוזדורים וחדרי לב (התאים העליונים והתחתונים של הלב).

המסתם הריאתי שולט בזרימת הדם מהלב לריאות, ושסתום אב העורקים מסדיר את זרימת הדם בין הלב ואב העורקים, ולשאר כלי הדם בגוף. המסתמים אשר נפגעים בשכיחות הגבוהה ביותר ממחלת לב מסתמית הם המסתם הצניפי ומסתם אב העורקים.

בדרך כלל השסתומים מבטיחים שהדם זורם בעוצמה נכונה, בכיוון הנכון ובזמן הנכון. במחלת לב מסתמית, השסתומים הופכים להיות צרים וקשיחים (stenotic) עד כדי בעיית פתיחה מלאה או סגירה מלאה. שסתום שאינו מתפקד מאפשר לדם לדלוף חזרה לתוך החדר ממנו יצא בעבר. בכדי לפצות על פעולת השאיבה הדלה, שריר הלב מתעבה וגדל, כך שהוא מאבד מגמישותו ויעילותו. בנוסף, בחלק מהמקרים, בעקבות איסוף הדם בחדרי הלב עלולה להיות נטייה גדולה יותר לקריש, אשר מעלה את הסיכון לשבץ או תסחיף ריאתי.

גורמים ותסמינים

הגורמים למחלת לב מסתמית יכולים להיות רבים, כאשר היא עלולה להיגרם מפגם מולד או עלולה להירכש מאוחר יותר בחיים. סיבות נוספות עלולות לכלול גיל (רקמת שסתום הלב עלולה להידרדר עם ההזדקנות),קדחת שיגרון, אנדוקרדיטיס, זיהום של הציפוי הפנימי של שריר הלב ומסתמי הלב (endocardium), לחץ דם גבוה וטרשת עורקית, התקף לב והפרעות אחרות כגון גידולים, דלקת מפרקים שגרונית, זאבת, או עגבת. כמו כן, המחלה עלולה להיגרם מתרופות (למשל Methysergide, תרופה המשמשת לטיפול במיגרנה) והקרנות.

תסמיני המחלה עלולים להתרחש בפתאומיות, תלוי במהירות התפתחות המחלה. במידה וההתקדמות הינה איטית, הלב עשוי להתאים עצמו למצב הקיים ולכן התסמינים יהיו קלים, אם בכלל. בנוסף, חומרת הסימפטומים אינה בהכרח תואמת לחומרת המחלה. כלומר, ישנם מצבים בהם לא קיימים תסמינים כלל, אולם המחלה המסתמית חמורה.

לעומת זאת, תסמינים חמורים עלולים לנבוע לפעמים גם מדליפה קטנה. רבים מהסימפטומים דומים לסימפטומים הקשורים לאי ספיקת לב, כגון קוצר נשימה, צפצופים ונפיחות ברגליים, בקרסוליים, בידיים או בבטן (בצקת). תסמינים אחרים כוללים: דפיקות לב מואצות, כאבים בחזה, עייפות, סחרחורת או עילפון (בעקבות היצרות אב העורקים), קדחת (עם אנדוקרדיטיס) ועליה מהירה במשקל.

אבחון וטיפול

כחלק מהאבחון, יישלח המטופל למספר בדיקות כמו א.ק.ג. בכדי למדוד את הפעילות החשמלית של הלב, סדירות קצב הלב, ועיבוי שריר הלב (היפרטרופיה); צילום חזה, מבחן פעילות גופנית בכדי למדוד את לחץ הדם, קצב הלב, שינויים באקג ECG ונשימה במהלך הפעילות הגופנית; אקו לב אשר יכול לחשוף גודל לב חריג, צורה ותנועה אנורמליים. צנתור לב, יכול להיעשות בכדי למדודה אי סדרים ולחץ על המסתמים.

הטיפול ייקבע על פי חומרת הבעיה. כאשר המטופל לא מעשן ותסמיניו אינם חמורים, הוא יידרש לבצע מספר שינויים נוספים באורח חייו על מנת להפוך אותם לבריאים יותר, כמו להימנע מצריכת אלכוהול מוגזמת, להקפיד על דיאטת דלת נתרן ועוד. כאשר התסמינים חמורים יותר, ייתכן שיינתנו תרופות נוגדות קרישי דם כגון אספירין או ticlopidine. תרופות נוגדות קרישה, כגון קומדין, ייקבעו במידה ויש פרפור פרוזדורים (סיבוך שכיח של מחלת המסתם הצניפי).

במקרים חמורים וקשים יומלץ על ניתוח החלפת מסתם והרחבת בלון (טכניקה כירורגית הכרוכה בהחדרת בלון קטן בכדי להרחיב את המסתם הצר). החלפת המסתמים עשויים להיות מלאכותיים או עשויים מרקמות בעלי חיים, כאשר סוג המסתם הנבחר יהיה תלוי בגילו של המטופל ובמצבו.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!