לחץ דם – מהם ערכים תקינים?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

לחץ דם תקיןלחץ דם מתייחס בדרך כלל לשני מספרים שונים, כאשר הראשון הוא לחץ דם סיסטולי ואילו השני מציין את לחץ הדם הדיאסטולי.

כאשר הלב פועם, הוא מתכווץ ודוחף את הדם דרך העורקים לחלקי הגוף הנותרים. כוח זה יוצר לחץ על העורקים. מצב זה נקרא לחץ דם סיסטולי. לחץ דם סיסטולי תקין אצל אדם בריא נשמר מתחת ל-120 מ"מ כספית. המספר השני או לחץ הדם הדיאסטולי מסמל למעשה את הלחץ השרוי בעורקים בפרקי הזמן שבין פעימות הלב (כאשר שריר הלב נמצא במנוחה) והערך התקין באדם בריא צריך להיות מתחת ל-80 מ"מ כספית.

מהו לחץ דם תקין?

באופן אידיאלי, ערכו של לחץ הדם באדם בריא צריך להשמר מתחת ל 120 ו 80 (120/80). ברמה זו, קיים סיכון נמוך בהרבה ללקות במחלות לב או שבץ. לחץ דם הגבוה יותר מהערכים התקינים מצריך בירור רפואי וטיפול, שכן אי טיפול בבעיה זו יכול להוביל לסיבוכים רפואיים הן בטווח הקצר ובטווח הרחוק.

כיצד מודדים לחץ דם?

לחץ דם ניתן למדידה במסגרת בדיקה פשוטה באמצעות מד לחץ דם. מד לחץ הדם מתחבר לשרוול וצינור גמיש. השרוול מולבש על הזרוע ומשמש כחסם עורקים. הפעימה הראשונה הנשמעת לאחר חסימת זרימת הדם בעורקי הזרוע מתייחסת ללחץ הדם הסיסטולי בעוד שהפעימה האחרונה הנשמעת הינה לחץ דם דיאסטולי.

לפי ההנחיות הנוכחיות המוגדרות, טווח לחץ הדם התקין הוא 120/80. לחץ דם מעל 130/80 נחשבים לגבוה. לחץ דם גבוה מעלה את הסיכון לפגיעה בעורקים שמובילים למחלות לב, מחלות כליה, התקשות עורקים או טרשת עורקים, נזקי ראייה ושבץ. לחץ דם נמוך גורם לתסמינים פיזיקליים בשל הזרימה הנמוכה של הדם דרך העורקים והורידים. כאשר זרימת הדם פוחתת אין מספיק חמצן וחומרים מזינים אשר צריכים להגיע לאיברים חיוניים כמו מוח, לב, כליות, והתפקוד באיברים אלה נפגע.

שלא כמו לחץ דם גבוה, לחץ דם נמוך מוגדר בעיקרו על ידי תסמינים גופניים בולטים ולאו דווקא על סמך ערכו של לחץ הדם. לחץ דם של 90/50 לעיתים אינו מתאפיין בתסמינים כלל, ולכן עשוי שלא להחשב כלחץ דם נמוך. עם זאת, אחרים עלולים לפתח תסמינים של לחץ דם נמוך, אם לחץ הדם שלהם יורד מתחת ל 100/60. במהלך ההריון, לחץ הדם נוטה לרדת. לחץ דם תקין במהלך ההריון עשוי להיות נמוך מ 100/60. לפיכך, נשים בהריון צריכות להשאר תחת מעקב רפואי תקופתי.

כיצד לחץ הדם מופק?

במהלך ההרפיה של שריר הלב החדר השמאלי מתמלא בדם המגיע מכיוון הריאות. החדר השמאלי בהמשך מתכווץ ומזרים דם לתוך העורקים. לחץ הדם בעורקים במהלך הכיווץ של החדר (לחץ דם סיסטולי) הוא גבוה יותר, כי הדם נפלט באופן פעיל לתוך העורקים. הוא נמוך יותר במהלך ההרפיה (לחץ הדיאסטולי), שכן החדר אינו מזרים דם לעורקים. הדופק שאנו חשים כאשר אנו מניחים את קצות האצבעות על העורק נגרם על ידי ההתכווצות של החדר השמאלי ופליטת הדם.

לחץ דם נקבע על ידי שני גורמים כאשר הראשון הוא כמות הדם המוזרמת על ידי החדר השמאלי של הלב לעורקים והשני הוא ההתנגדות לזרימת הדם הנגרמת על ידי קירות העורקים הקטנים יותר. לחץ הדם נוטה לגדול אם כמות דם גדולה יותר מוזרמת או לחילופין כאשר קירות העורקים מאבדים את גמישותם ומקשיחים בדומה לחולים מבוגרים הסובלים מטרשת נפוצה. הגוף מכיל מנגנונים וחיישנים מיוחדים השומרים ומווסתים את לחצי הדם וזרימת הדם.

לקריאה נוספת: מכשיר רספירייט – להורדת לחץ דם

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!