תמותה ממחלות לב אצל חולי ריאה

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מחלת ריאות והתקפי לבמחלת ריאה חסימתית כרונית  (Chronic Obstructive pulmonary disease – COPD) הוא שם כללי לקבוצת מחלות המופיעות בעיקר במעשנים, וכוללות פגיעה משמעותית ברקמת הריאה. המחלה העיקרית שמתוארת תחת שם זה היא מחלת האמפיזמה ("נפחת" בעברית צחה), שבה נהרסת רקמת הריאה כתוצאה מהפעלה של תאי מערכת החיסון, כתגובה לרעלנים בעשן הסיגריות. הרס זה של רקמת הריאה מוביל לירידה משמעותית באיכות החיים, קוצר נשימה, ולאורך זמן גם לאי ספיקת לב ימנית, עליה הלחץ הדם הריאתי, וגם מוות. מחלות הריאה החסימתיות הכרוניות הן אחד מגורמי התחלואה והתמותה המובילים בעולם המערבי, למרות ניסיונות מתמשכים להפחית את שכיחותן, בד בבד עם המלחמה בעישון ונזקיו.

סיכוני מחלת ה- COPD

חולים הסובלים מ- COPD גם חשופים יותר לפגיעות חיצוניות , גופם עמיד פחות למחלות רבות. ידוע שחולים במחלות ריאה כאלו פגיעים יותר, למשל, להדבקה בנגיף השפעת ולדלקת ריאות חיידקית זיהומית. מכיוון שמרבית החולים מעשנים או עישנו בעברם, יש להם גם סיכון מוגבר למחלות רבות אחרות, ובראשן מחלות של הלב וכלי הדם , וסרטן. התקפי לב שכיחים מאוד במעשנים (מסיבות מגוונות), ולכן גם נפוצים בקרב חולים עם מחלות ריאה חסימתיות כרוניות. מעריכים שהסיכון של חולים במחלות ריאה לסבול מהתקפי לב כפול או משולש מהסיכון של אדם רגיל.

האם יש סיכון מוגבר אחרי התקפי לב לחולי COPD?

לאור המצב הפיזי המעורער ממילא של חולי COPD, והשכיחות הגבוהה של התקפי לב בחולים אלו, נראה אך טבעי להסיק שתוצאות התקפי הלב אצלם יהיו טובות פחות. אכן, מחקרים שונים הראו שהסיכון בהתקפי לב לחולים אלו, בטווח הקצר, גדול יותר מלשאר החולים הסובלים מאירועי לב. האם יש השפעה למחלת הריאה גם בטווח הארוך יותר? האם חולים שהגיעו לבית החולים וקיבלו כבר טיפול מתאים (בדרך כלל – צינתור של העורקים הכליליים) – האם גם הם נמצאים בסיכון מוגבר לתמותה ממחלת הלב?

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי החשוב "chest" ניסה לבחון את התשובות לשאלות אלו. במחקר שנערך השתתפו מעל 11,000 חולים (!) שסבלו מהתקף לב חריף. התקפי הלב מחולקים על ידי הקרדיולוגים לכמה סוגים, כאשר התקף המלווה בשינויים אופיניים בתרשים החשמלי (אק"ג) המוכנים "עליות ST", התקף הלב נחשב דחוף וקשה במיוחד. כל החולים שהשתתפו במחקר סבלו מהתקף לב עם "עליות ST". החולים נאספו ממאגר נתונים אלקטרוני, ונערך אחריהם מעקב בן שלוש שנים שבחן תמותה בעקבות התקפי לב, אי ספיקת לב, צינתור, דימומים ו – COPD.

מתוך כלל החולים, כ – 2,000 סבלו מ – COPD, וכ – 1,800 מתו בתוך שלוש השנים של המעקב. בניתוח סטטיסטי מצאו החוקרים, שמחלת COPD הייתה קשורה לסיכון מוגבר לתמותה בעקבות אירועי לב. מחלת  COPD הייתה גם גורם סיכון משמעותי להתקפי לב חוזרים, צינתורים חוזרים, אי ספיקת לב ודימומים – כל זאת תוך שקלול נתונים אחרים בניתוח הסטטיסטי. בייחוד נמצא שאשפוז בעקבות COPD (בדרך כלל אחרי מצוקה נשימתית קשה) היה גורם סיכון חזק לאירועים חוזרים וסיבוכים של מחלות לב.

נראה, שמחלת COPD היא אכן גורם משמעותי מאוד בסיכון של חולים עם מחלת לב, בטווח הקצר והארוך כאחד. מחקר זה, שתוצאותיו אינן מפתיעות, מצביע על כך שחולים הסובלים מ – COPD צריכים לנקוט משנה זהירות ביחס לגורמי הסיכון הלבביים שלהם, ויש להתייחס אליהם בכובד ראש כאשר הם סבלו גם מאירועים לבביים.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!