דיכאון ומחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

דיכאון ומחלות לבדיכאון הוא מצב נפשי, בו אדם חש תחושות של עצבות, חוסר ערך, חוסר הנאה ועניין בחיים. יש לדיכאון הרבה סימפטומים, חלקם גם גופניים (שינויים בתיאבון, הפרעות שינה, חוסר אנרגיה), אך מחלות לב אינן קשורות דווקא לדיכאון. לעומת זאת, מחלות לב דווקא עשויות להוביל לדכאון, גם אם לא בצורה פיזיולוגית ישירה.

מחלת לב בכלל, והתקפי לב בפרט הם אירוע חיים טראומטי, מעורר חרדה, ומחשבות על החיים ועל המוות. החוויה עצמה, ותהליך ההחלמה או ההתמודדות עם המחלה (ועם המגבלות שהיא עשויה לשים בפני החולים), עשויים להיות מלווים בתחושות קשות, אפילו באבל, ועשויים גם לגרור גלישה למצבים דיכאוניים.

מאפיינים של דיכאון כתוצאה ממחלת לב

דיכאון הוא דיכאון, והסימפטומים שלו דומים בין אם ידועה סיבת פריצת המחלה, ובין אם לאו. דיכאון מאופיין במצב רוח דיספורי, בחוסר עניין והנאה מדברים שבעבר גרמו להנאה. קיימת ירידה בערך העצמי, מחשבות שליליות שעלולות לכלול גם מחשבות על מוות ואפילו ניסיונות אובדניים. הדיכאון גורם לשינויים בתיאבון- אכילת יתר או חוסר תיאבון, ושינויים בדפוסי השינה- חוסר יכולת לישון, או שינה מרובה.

כאשר הדיכאון מופיע כתוצאה מהתמודדות עם מחלת לב, התכנים הדיכאוניים יהיו בדרך כלל קשורים או לחוויה הטראומטית של מחלת הלב, לתהליך הטיפול במחלה, או להשלכות של מחלת הלב על המשך חייו של החולה.

דיכאון שנובע כתוצאה ממחלת לב, עשוי להשפיע על נכונותו של החולה לקבל טיפול. המחשבות הדיכאוניות מתאפיינות בתחושה של חוסר ערך וחשיבות לחיים. כאשר מחלת לב מהווה סיכון חיים, וכאשר נדרשים טיפולים קשים או ממושכים, החולה עשוי לא לשתף פעולה עם הטיפול, לסרב לניתוחים או לנטילת תרופות.

יש לציין, שכל מצב גופני קשה עשוי להוביל לתחושות של דיספוריה או עצבות, ובדרך כלל התחושות הללו חולפות תוך זמן קצר, ואינן מגיעות לרמה פתלוגית. יש לתת את הדעת על אפשרות של התפתחות של דיכאון, כאשר התחושות הקשות הן קיצוניות, מתמשכות יותר משבועיים ימים, ופוגעות ביכולת התפקוד של האדם (בנוסף על הפגיעה שנובעת מהמחלה).

תכנים דכאוניים הקשורים למחלות לב

מחלת לב פתאומית או מתמשכת, עשוייה לפגוע בתחושת הזהות של האדם, ובעקבות כך בדימוי העצמי שלו. אדם שתפס את עצמו כאיש בריא, חזק וקומפוטנטי עלול להרגיש שברירי, פגיע וחסר אונים מול מחלת הלב. חלק מהתכנים הללו הם מציאותיים, אך הדרך בה האדם תופס את עצמו ומגיב לכך, היא המשמעותית בשאלה אם יתפתח דיכאון או לא.

הטיפול במחלות לב עשוי גם הוא להיות מקור תוכנן של המחשבות הדיכאוניות. לעיתים מדובר בטיפול ממושך, מעורר חרדה, ומגביל. לא תמיד אחרי אירוע לבבי כזה או אחר, אדם חוזר לתפקוד רגיל. לעיתים עליו להמשיך להזהר, לשנות אורחות חיים, להיות בטיפולים מתמשכים, ליטול כדורים ועוד.

כל אלה, עשויים לשים את האדם במצב שאינו מוכר לו, הוא חש מוגבל וחסר אונים, הוא עלול לחוש תחושה של אבל על הבריאות שהיתה ואיננה, על מסוגלויות שונות, על תוכניות לעתיד. אבל כזה הוא בסיס פורה להתפתחות של דיכאון.

טיפול בדיכאון

מכיוון שמצב דיכאוני, בנוסף להיותו מכאיב ופוגע באיכות החיים, עשוי להיות בעייתי גם במישור הטיפולי, ולפגוע באפשרות להעניק לחולה את הטיפול הללבי המלא לו הוא זקוק, חשוב מאוד לאבחן היטב ולטפל בדיכאון, באותה רמת חשיבות כמו הטיפול בלב. יש לציין גם, שמחקרים מראים שאנשים סובלים מדיכאון נמצאים בסיכון רב יותר לקבלת התקפי לב חוזרים.

המערך הטיפולי המומלץ כולל טיפול מקצועי, של פסיכותרפיה, על מנת לאפשר לחולה לאבד את האבל על תפיסת העצמי שהשתנה ועל דברים נוספים. לעיתים יש מקום גם להתערבות תרופתית בתרופות נוגדות דיכאון. חשוב מאוד שסביבתו הקרובה של החולה תהיה מודעת לקשייו, ושהוא יהיה מוקף בסביבה תומכת, מטפלת, מעסיקה ומקבלת.

אולי יעניין אותך גם:

האם קור וגשם מעלים את הסיכוי ללקות במחלות לב? מחקר שבדי בדק

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!