הקשר בין בצקת ואי ספיקת לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

הקשר בין בצקת ואי ספיקת לבבצקת הינה תוצאה ישירה של אי ספיקת לב, מכיוון שהלב, אשר אינו עובד בשיא תפוקתו ובמלוא עוצמתו, מתקשה לשאוב את הדם הנמצא בוורידים חזרה אליו. דם זה אשר מצטבר בכמויות גדולות, דולף לרקמות השכנות וגורם לבצקת.

בדרך כלל הבצקת תבלוט באזורי הרגליים (במיוחד בקרסוליים ובכפות הרגליים) ותוגדר כבצקת היקפית. במקרים קיצוניים יותר, תתבטא הבצקת גם בריאות ובבטן.

במצב של אי ספיקת לב, מערכות נוספות בגוף לא יתפקדו, כמו הכליות, ויעמיסו אף הם על הצטברות הנוזלים. תסמיני הבצקת עלולים להיות עייפות, והאבחון נעשה על פי בדיקה פיסיקלית של הרופא, כמו גם על פי הסיפור הקליני.

המטופל עלול לספר כי הינו מתעייף לאחר פעילות קלות כמו הליכה קצרה ואף עמידה ממשוכת. במידה ואפשר יהיה לטפל באי ספיקת הלב, טיפול זה יהיה בעדיפות ראשונה.

במחקר שנערך בשנת 2013 נבחנו המאפיינים מרכזיים של אשפוזים חוזרים אחרי דלקות ריאה, אי ספיקת לב והתקפי לב ואת המשמעויות העולות בשל האשפוז בעקבות המחלות הללו.

איך גורמת אי ספיקה לבבית לבצקת?

אי ספיקה לבבית הינה מחלה נפוצה בעולם המערבי, אם כי היא נוטה לאפיין את הגיל המבוגר יותר. אי ספיקה לבבית מוגדרת כאשר הלב אינו חזק מספיק בכד לשמור על התכווצות יעילה מספיק. במקרה בו ישנה בעיה בצד ימין של הלב, תהיה בעיה באיסוף הדם בחזרה מהוורידים, ותיווצר בצקת היקפית. במקרים בהם ישנה בעיה בצד שמאל של הלב, תהיה בעיה בשחרור הדם לאיברי הגוף השונים, והבצקת עלולה להתרחש בריאות.

הבצקת נוצרת מעודף הנוזלים המצטברים, ומוחמרת על ידי המשוב הניתן לכליות בכדי שיגדילו את נפח הנוזלים. הנוזלים המצטברים בכפות הרגלים או בקרסוליים מתקשים לחזור לכיוון מעלה, הן מכוח הכובד, והן מחמת השסתומים החד כיוונים הנמצאים בוורידי הרגליים.

פעמים רבות, אדם אשר חולה באי ספיקה לבבית, יסבול גם מבעיות כבדיות או כלייתיות אשר עלולות להחמיר את הבעיה באופן משמעותי. הבצקת עצמה אינה סיבה או תופעה מאיימת חיים, אולם היא מדגישה את חומרת המצב, ומחייבת טיפול בגורם הראשוני.

אבחון הבצקת ומקורה

לרוב, הבצקת הינה כה בולטת, עד כי אבחונה הינו קצר, במיוחד כאשר ידוע ברקע על אי ספיקת לב. העור, במקום הבצקת, נראה מתוח מאד עד להתפקע. כאשר לוחצים על הבצקת עם האצבע, נשארת גומה באזור הבצקת, והעור אינו חוזר לעצמו.

כאשר ישנה בצקת באזורי הבטן, ניתן לראות תפיחה ונפיחות באזור. לרוב בצקת זו תגרור גם קוצר נשימה, עייפות ומראה נפוח ועייף. במקרים חמורים יותר, עלולים להיות למטופל ידיים ורגליים קרות, אשר מעידות על חוסר אספקת דם לאזור.

לאבחון מדויק יותר, ידרוש הרופא מספר בדיקות, כמו בדיקות שתן, בדיקות דם ובדיקה פיסיקלית. על סמך בדיקות אלו, יהיה אפשר לוודא את מקור הבצקת, האם היא נגרמה מאי ספיקת לב או מבעיית כליות או כבד. במקרה ויתעורר חשד כי קיימת בעיה לבבית, יישלח המטופל לסדרת בדיקות נוספות.

טיפול באי ספיקת הלב והבצקת

הטיפול הראשוני צריך להיות בגורם הבעיה הראשוני. אי ספיקת לב עלולה לנבוע ממספר גורמים, אשר כל אחד מהם מחייב התייחסות וטיפול שונה, כמו למשל בעיות חסימה או היצרות בעורקים הכליליים המחייבת טיפול פולשני כמו צנתור. גורמים נוספים עלולים להיות מומים מולדים, בעיות במסתמי הלב או קרדיומיפתיה (בעיה בשריר הלב עצמו).

לטיפול הבצקת, נדרשים פעמים רבות, שינויים תזונתיים מהירים ושינוי אורח החיים באופן כללי. מבחינת הדיאטה, ההמלצה היא להפחית את כמות המלח והנתרן. המלצות נוספות יכולות לכלול הרמת הרגל מספר פעמים ביום, תחבושות לחץ, ואף לקיחת תרופות משתנות טיפולים אלו נועדו לסייע בהחזרת הנוזלים כלפי מעלה ככל שניתן.

ראו גם:
רה-סינכרוניזציה לטיפול באי ספיקת לב

מחקר: רבים מהסובלים ממחלות לב נוטים לסבול מבעיות כליה

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!