תרומבוזה – קרישי דם בלב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

אחת הסיבות השכיחות להתקף לב הוא תרומבוזה – קריש דם שחוסם את אחד העורקים הכליליים וגורם להפסקת אספקת הדם ללב. קריש הדם גורם לחסימה מיידית ופתאומית של העורק הכלילי ומדובר בדרך כלל במצב חירום הדורש טיפול מיידי. לעומת טרשת העורקים, הגורמת להיצרות כלי הדם ולבעיה הדרגתית באספקת הדם ללב, קריש הדם עושה זאת בצורה פתאומית וללא הכנה מוקדמת.

הגורמים להגעת קרישי דם ללב

קיימות מספר סיבות להגעת קרישי הדם ללב. חשוב לזכור שעל מנת שקריש דם יגיע אל הלב ויגרום לחסימה של עורק כלילי, עליו לעבור דרך המערכת העורקית ולהתמקם באחד העורקים הכליליים.

טרשת העורקים

טרשת העורקים גורמת להצטברות פלאק טרשתי על דפנות העורקים הכליליים, וכתוצאה נגרמת היצרות העורקים הכליליים ובעיה באספקת הדם ללב. במקרים שונים, הפלאק הטרשתי עלול להיקרע ולגרום לגיוס מערכת הקרישה, וכתוצאה נוצר קריש דם.

קריש הדם חוסם את העורק הכלילי וגורם להתקף לב, ועל כן אנשים הסובלים מטרשת העורקים מטופלים בדרך כלל באספירין שמדלל את הדם ומונע את התפתחות הקרישים.

הפרעות קצב

הפרעות הקצב גורמות לכיווץ לא מסונכרן של שריר הלב ולפעילות לא אפקטיבית שלו. כתוצאה מהתפקוד הלקוי, נוצרת זרימה טורבלנטית (שאינה ישרה) שעלולה לגרום להפעלת מערכת הקרישה וליצירת קריש דם.

מצב זה נפוץ ביותר בהפרעת קצב מסוג פרפור פרוזדורים, ועל כן חולים הסובלים מהפרעות קצב מטופלים בדרך כלל בקומדין, על מנת למנוע את התפתחות הקרישים ואת הסיבוכים הנלווים.

מסתם תותב

חולים עם מסתם תותב נוטים לפתח קרישיות יתר לעומת חולים שאינם עם רקע של בעיה מסתמית. המסתם עצמו הוא גוף זר הגורם להתעוררות מערכת הקרישה וליצירת קרישים, ועל כן חולים אצלם מותקן מסתם תותב נמצאים בסיכון גבוה להתפתחות קרישים.

קריש דם ממקור ורידי

אחד הגורמים השכיחים לקריש דם הוא קריש דם ממקור ורידי, הנקרא גם DVT . מדובר בקריש דם שנוצר בורידים העמוקים של הרגל ובדרך כלל מגיע בסופו של דבר לריאות.

אנשים לאחר טיסות ארוכות, בהריון, לאחר ניתוחים או הסובלים מהפרעות קרישה נמצאים בסיכון מוגבר לפתח DVT. למרות שזהו קריש דם של המערכת הורידית, במקרים מסויימים הוא עשוי להגיע גם למערכת העורקית ולגרום להתקף לב. מקרים אלו נפוצים בעיקר כאשר קיים מום לבבי מולד של פגם במחיצה, הגורם לערבוב דם בין החדרים ולהעברת קריש הדם אל המערכת העורקית.

טיפול בקרישי דם

במקרה של קריש דם שגרם להתקף לב, יש לפרקו במהרה על מנת לפתוח את כלי הדם ולהחזיר את אספקת הדם לשריר הלב. במקרים שלא מטפלים בבעיה באופן מיידי עלול להיגרם לשריר הלב נזק ארוך טווח ובלתי הפיך.

הטיפול המקובל ביותר בקריש דם הוא צינתור לב – פרוצדורה שגרתית בה מוכנס צנתר אל הלב דרך אחד מעורקי הרגליים, ובאמצעותו פותחים את החסימה שנוצרה על ידי הקריש. מדובר בטיפול מהיר ויעיל ביותר, שהוכח כמשפר פרוגנוזה בצורה טובה מאוד. בעבר היה מקובל לטפל בקרישי הדם גם על ידי תרופות ממיסות קרישים (פיברינוליטיות), אך כיום טיפול זה מתבצע רק במידה ולא קיים חדר צנתור בקרבת מקום.

טיפול מונע נגד קרישי דם

מכיוון שקרישי הדם גורמים לנזק מיידי, קיים דגש רב על טיפול מונע כנגד הקרישים. רוב האנשים שנמצאים בסיכון למחלות לב לוקחים אספירין או פלביקס, הגורמים לעיכוב קל של מערכת הקרישה והוכחו כתורמים באופן משמעותי להישרדות ומניעת התקפי לב.

במקרים קשים יותר כמו חולים הסובלים מפרפור פרוזדורים משתמשים בדרך כלל בקומדין, המעכב את מערכת הקרישה ומונע בצורה טובה יותר את התפתחות קרישי הדם.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!