רעש חזק וסיכון למחלות לב וכלי דם

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

רעש חזקהאם רעש סביבתי מגביר סיכון למחלות שונות? ברור לכל שרעש קשה הוא מטרד מציק ומרגיז, אך האם מפגעי רעש גם מגבירים סיכון למחלות? האם, למשל, התקפי לב שכיחים יותר בקרב תושבים החשופים יותר לרעש משמעותי? למרבה הפלא, שאלות אלו טרם זכו לתשובה טובה במחקר הרפואי. מספר מנגנונים ביולוגיים מעלים את הסברה שרעש אכן יכול להוביל לעלייה בתחלואה. רעש גורם להפעלה מוגברת של מערכת העצבים הסימפטטית, והוכח גם כגורם סיכון ללחץ דם גבוה.

מהלך המחקר

מחקר חדש שפורסם בכת העת הרפואי הבריטי (BMJ (British Medical Journal ניסה לבחון את הקשר בין חשיפה לרעש ובין מחלות לב וכלי דם. עורכי המחקר בחרו בשדה התעופה הבינלאומי של לונדון – Heathrow , כשדה פעילות וכמודל למרכז המייצר רעש חזק, שייתכן ומשפיע על בריאותם של הסובבים. שדה תעופה זה נמצא בחלקה המזרחי של העיר לונדון, וידוע כאחד משדות התעופה העמוסים והפעילים ביותר בעולם. מדי שנה עוברים בשדה התעופה מעל 70,000,000 מבקרים.

החוקרים בחנו את השפעות הרעש משדה התעופה על תושביהן של מספר שכונות בלונדון, הסמוכות לשדה באופן יחסי. בשכונות אלה מתגוררים כ – 3.6 מיליון תושבים. במחקר נכללו  תושבים שחיו בסמיכות לשדה, במקומות שבהם נמדד רעש גבוה כתוצאה מהמראות ונחיתות של מטוסים. החוקרים ביקשו לדעת, האם שכיחות של התקפי לב ושבץ מוחי מוגברים יותר בקרב תושבים אלו. שכיחות האירועים נמדדה לפי מספר האשפוזים הקשורים למחלות שהוזכרו, והתמותה ממחלות אלו.

תוצאות המחקר

תוצאות המחקר הצביעו על כך שאכן קיים קשר בין התחלואה לרעש המוגבר. נמצא שרעש מוגבר בשעות היום (משעה 7 בבוקר עד 11 בלילה) העלה ב – 24% את הסיכון לאשפוז בעקבות שבץ מוחי, ב – 21% את הסיכון לאשפוז בגין מחלת לב קורונרית, וב – 14% את הסיכון למחלה קרדיוווסקולרית אחרת. ההשוואה נעשתה למקומות בהם נמדד רעש נמוך מ – 51 דציבלים בשעות היום, לעומת אזורים שבהם נמדד רעש גבוה מ – 63 דציבלים.

רעש גבוה בשעות הלילה (מהשעה 11 בלילה עד 7 בבוקר) הביא לעלייה של 29% בסיכון לשבץ, 12% בסיכון למחלת לב איסכמית, ו- 9% למחלה קרדיווסקולרית. גם בבדיקת הקשר לתמותה נמצא קשר דומה, כאשר העלייה בסיכון לתמותה משבץ עמדה על 21%, ממחלת לב איסכמית – 15%, וממחלות קרדיווסוקולריות – 16%. עלייה גבוהה יותר בסיכון נמדדה בקרב התושבים שחיו בסמיכות גבוהה ביותר לשדה התעופה – 2% מאוכלוסיית המחקר.

החוקרים מסכמים, שרעש חזק משדה התעופה קשור לסיכון מוגבר לשבץ ולהתקפי לב. נראה שמגורים בשכנות למוקד רעש גדול כזה מעלים את הסיכון למחלות אלו. עם זאת, החוקרים נזהרים מלקבוע יחס סיבתי, ומציינים שייתכן וגורמים אחרים הפריעו בחישוב היחס, ובחירה של איזור המגורים קשרוה לסיכון למחלות מסויימות גם בלי קשר לנוכחותו של שדה התעופה (למשל: בעקבות הרגלי עישון ומוצא אתני). למרות הזהירות המופגנת במאמר, נראה שיש כאן הוכחה אמיצה לסיכון גופני שיכול לגרום רעש חזק.

החוקרים מציינים, שמחקר זה חשוב ביותר בתכנון עתידי של שדות תעופה ופעילותם בסמוך לערים. אם כי יש יתרון כלכלי ניכר בנוכחות שדה תעופה מרכזי וקרוב, ייתכן שגם שיקולים בריאותיים של תושבי הסביבה צריכים להלקח בחשבון על ידי מקבלי ההחלטות. ככל הנראה , מחקר רפואי מתקדם יותר שבוודאי יעסוק בנושא בשנים הקרובות יכול לתאר טוב יותר את המנגנונים בהם הרעש מזיק לגופנו, וכיצד ניתן להימנע מרעש – ולשפר לא רק את איכות החיים, אלא גם את בריאותנו.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!