הקשר בין קרישיות יתר ומחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מערכת הקרישה אחראית על סגירת פצעים בכלי הדם וכוללת את הטסיות ואת פקטורי הקרישה. בזכות מערכת הקרישה איננו מדממים למוות בכל פציעה כלשהי, פנימית או חיצונית והגוף מצליח לשמור על שימור הרקמות השונות. לעתים מערכת הקרישה עלולה להיפגע וקיימים מצבים שונים בהם מערכת הקרישה פועלת ביתר וכתוצאה יכולים להיווצר קרישי דם קטלניים.

במקרים רבים, קרישי הדם המדוברים גורמים לחסימת כלי דם וכתוצאה להתקף לב או שבץ. ולכן, חולים רבים הנמצאים בסיכון לוקחים תרופות לדילול הדם כמו קומדין או אספירין, ובכך מפחיתים את הסיכון להופעת מחלות לב על רקע קרישי דם.

יש לציין שקרישיות היתר היא גורם חשוב מאוד להתפתחות התקפי לב אך לא תמיד מאובחנת בזמן, מכיוון שאינה גורמת לסימפטומים. ולכן, היסטוריה משפחתית של קרישיות יתר או חשד מתאים יכולים לעזור באבחון מחלות לב ובטיפול. במידה וקרישיות היתר מאובחנת בזמן, ניתן לשלוט ברמת הקרישה באמצעות תרופות ולמנוע מצבים מסכני חיים של התפתחות קרישי דם.

מה גורם לקרישיות יתר?

קיימים גורמים רבים לקרישיות יתר והימנעות מהם תפחית את הסיכון להתפתחות מחלות כלי דם כמו התקף לב או שבץ:

  • הפרעות קרישיות מולדות – קיימות הפרעות קרישיות שונות המועברות בתורשה וגורמות לקרישיות יתר. בדרך כלל מדובר במצבים א-סימפטומטיים ולכן אין צורך בטיפול, אך שילוב הפרעה כזו עם גורמי סיכון אחרים (כמו גלולות למניעת הריון) יכול לגרום לבעיות רבות. הפרעת הקרישיות הנפוצה ביותר הנמצאת ב-5% מהאוכלוסיה היא Factor V Leiden, שבדרך כלל אינה סימפטומטית ומועברת בתורשה. כמו כן, קיימות בעיות נוספות שבמידה והן סימפטומטיות דורשות טיפול ומעקב קבוע.
  • הריון או שימוש בגלולות למניעת הריון – מצבים המגבירים את פעילות מערכת הקרישה ועלולים להוביל להופעת קרישי דם. הסיכון המוגבר ביותר מתרחש בהריון, כאשר גם חלק מהגלולות למניעת הריון עשוי לגרום לבעיות דומות. אי לכך, לא מספקים גלולות למניעת הריון עבור נשים עם הפרעת קרישיות מולדת או במקרים של נשים שבסיכון לקרישיות יתר על רקע גורמים אחרים.
  • עישון – עישון הסיגריות מגביר את הסיכון לקרישיות ולא מומלץ בכל מקרה. חשוב לזכור שההפרעה בקרישיות היא רק אחד מסימני העישון ומלבד זאת הוא גורם לבעיות נוספות רבות.
  • לחץ דם גבוה – לחץ דם מוגבר מגדיל גם כן את הסיכון לקרישיות יתר ולתופעות הקשורות. הלחץ של הדם על דפנות העורקים והזרימה הטורבלנטית עלולים להוביל להפעלת מנגנון הקרישה ויצירת קרישי דם.
  • השמנת יתר, סכרת ועודף כולסטרול – גם כן מגבירים את הסיכון לקרישיות יתר, בעיקר מכיוון שאנשים הסובלים ממצבים אלו סובלים גם בדרך כלל מטרשת עורקים קשה, שמגבירה את הסיכון להתפתחות קרישים.

התפתחות קרישי דם בטרשת העורקים

אחת הסיבות המובילות להתקף לב היא התפתחות קריש דם אצל חולים עם טרשת עורקים. הפלאק הטרשתי המתפתח עם השנים עלול להיקרע, ולהוביל להיווצרות קריש דם באזור הפגוע. במקרים אלה קריש הדם חוסם את כלי הדם וגורם להתקף לב. אי לכך, מטופלים רבים משתמשים בנוגדי קרישה ומדללי דם על מנת למנוע את הסיכון להתפתחות קרישי הדם במקרים כאלה, ואין ספק ששימוש קבוע בתרופות המתאימות מציל חיים.

התרופה הנפוצה ביותר הנמצאת בשימוש כמעט אצל כל המבוגרים היא אספירין, שמאפשר את דילול הדם, עיכוב מערכת הקרישה וכתוצאה מוביל להפחתת התקפי הלב. תרופה נפוצה נוספת היא קומדין, שמשמשת בעיקר מטופלים עם פרפור עליות הנמצאים בסיכון מוגבר לפתח קרישי דם.

ראו גם:

דלקת פנים הלב

הנחיות חדשות לטיפול ביתר לחץ דם

מהו צנתור לב אבחוני?

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!