קצב לב והשפעתו על אירועי לב אצל נשים

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

קצב לב אצל נשיםקיימות מספר דרכים המאפשרות לנבא את הסיכוי לחלות במחלות לב, ביניהם: רמות כולסטרול, לחץ דם, רמות סוכר בדם ומשקל. מחקרים חדשים מוסיפים מדד חדש לרשימה – דופק. דופק הנמדד במצב מנוחה אצל נשים עשוי לנבא את הסיכון להתקפי לב ללא קשר לגורמי סיכון אחרים, כמו עישון וצריכת אלכוהול.

מהן הראיות לכך?

מדענים ניתחו נתונים של 129,130 בקרב נשים לאחר גיל המעבר וללא היסטוריה של מחלות לב. שיעורי הדופק נמדדו בתחילת המחקר. לאחר שמונה שנות מחקר, נשים בעלות קצב לב מעל 76 פעימות לדקה – היו בסיכון גבוה יותר ללקות בהתקף לב בהשוואה לנשים עם שיעורי דופק הנמוכים מ-62 פעימות לדקה. קשר זה תאם ללא נוכחותם של גורמים כגון רמות פעילות גופנית ולא הצביע על הבדל אתני או נשים הסובלות מסוכרת, לחץ דם גבוה, וכולסטרול גבוה.

גם לאחר ההתאמה לגורמים שעשויים להשפיע על קצב לב במנוחה, כולל עצבנות, דיכאון, שימוש בטבק או אלכוהול, ואינדקס מסת גוף, נשים עם קצב לב בסיסי גבוה יותר עדיין היו בסיכון גבוה יותר ללקות בהתקפי לב. הקשר היה חזק יותר בקרב נשים בגילאים הנמוכים מ 65 שנים בהשוואה לנשים מעל גיל 65. נשים בעלות היסטוריה של התקפי לב, שבץ, או בעיות חמורות דומות הוצאו מהמחקר. קצב לב במנוחה נמדד לאחר שהנבדקות שהו במצב מנוחה במשך חמש דקות.

אז והיום

טכניקות רבות, הכוללות בדיקות דם, פותחו על מנת לנבא את הסיכון של הנשים ללקות בהתקף לב. כעת נראה כי בדיקה פשוטה של הדופק בבוקר כאמצעי ראשון, עשויה להספיק. על פי מחקר, קצב לב במנוחה – מספר פעימות לב לדקה – מנבא סיכון לאירועי לב אצל נשים בגיל העמידה.

חוקרים בנורבגיה ניתחו נתונים של -30,000 נשים, ומצאו כי בקרב אלה ששהו במנוחה, ונשים בעלות קצב לב מוגבר לאורך זמן, הייתה סבירות גבוהה יותר למות ממחלת לב. המשתתפות היו בריאות, ללא היסטוריה של מחלות לב. נשים ששהו במנוחה ושיעור הדופק הזדחל מתחת ל 70 פעימות לדקה במדידה הראשונה ועלה ל 85 פעימות לדקה במדידה השנייה, היו בסיכוי גבוה פי שתיים למות במהלך 12 שנות מעקב, בהשוואה לנשים עם קצב לב הנמוך מ 70 פעימות. אנשים שהתחילו עם שיעורי דופק בין 70 ל -85 פעימות לדקה היו בסיכון של מוות, אם קצב הלב שלהם עלה מעבר ל85 פעימות לדקה בקריאה השנייה. הסיכון שלהן היה ב80% גבוה יותר למות ממחלת לב, בהשוואה לנשים עם קצב לב יציב.

ההשפעה ההפוכה התמזגה עם נבדקות אשר שיעור קצב הלב אצלן פחת לאורך זמן:  במקרים בהם קצב לב במנוחה נמדד ב70-85 פעימות לדקה ונפל מתחת ל -70 פעימות בקריאה השנייה, נמצאו בסיכון של 40% נמוך יותר למות ממחלת לב. גורמים רבים עשויים להשפיע על קצב הלב במנוחה, משקל, לחץ דם, תרופות ומאמץ גופני. אצל מבוגרים בריאים שיעור דופק תקין נע בין 60 עד 100 פעימות לדקה. אצל ספורטאים לעומת זאת, נמדד קצב לב נמוך יותר, 40 פעימות לדקה כתוצאה מסיבולת וכושר גבוהים יותר.

כיצד מודדים דופק?

כדי לאמוד את קצב הלב במנוחה, יש למצוא את הדופק  בפרק כף היד או בצוואר בבוקר. לאחר איתור הדופק, תוך שימוש ידני, סופרים את מספר הפעימות במשך דקה אחת. על מנת להקל על התהליך, ניתן לספור במשך 15 שניות ולהכפיל בארבע.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!