פרפור עליות ומוות פתאומי

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

פרפור עליות ומוות פתאומימה הוא פרפור עליות?

פרפור עליות הוא הפרעה נפוצה בקצב הלב. קצב הלב "מיוצר" בתאים מיוחדים, תאי הקוצב, הנמצאים בחלקו העליון של הלב (SA node).

האות החשמלי מועבר דרך העליות למוקד משני – (AV node), ומשם מתפזר במערכת הולכה אל חדרי הלב. אות חשמלי שעובר דרך תא שריר בלב מביא להתכווצותו. כך גורם האיתות החשמלי לפעילות מסונכרנת ומתואמת של הלב.

הפרעות בקצב הלב מאופיינות במגוון רחב של שינויים – בקצב, בתדירות, בסדירות וביכולת ההולכה של האות. אחת מהפרעות הקצב הנפוצות ביותר היא פרפור עליות.

בפרפור עליות אין מוקד אחד שמביא לכיווץ מסונכרן של עליות הלב, אלא הכיווצים רבים, בלתי סדירים ובלתי מאורגנים. קצב הלב החדרי בדרך כלל תקין, בגלל מערכות בקרה בהולכה החשמלית. מכיוון שעיקר הזרמת הדם מתבצע על ידי החדרים, לרוב אין משמעות מעשית רבה לפרפור העליות בנוגע לתפקוד הבסיסי של הלב.

אף על פי כן, פרפור עליות מעלה מאוד את הסיכון ליצירה של קריש דם בלב, בעקבות הפעילות החשמלית והמכנית הבלתי סדירה. לכן, מקובל לטפל בחולים בתרופות נוגדות קרישה, ובתרופות המאטות או מסדרות את קצב הלב והקצב בעליות.

קריש דם שנוצר בעלייה בזמן פרפור עליות יכול להגיע לעורקים הכליליים – ולהביא להתקף לב, או להגיע לעורקי המוח – ולגרום לשבץ מוחי. שבץ מוחי והתקף לב הם שתי סיבות המוות הנפוצות בחולים עם פרפור עליות.

מתי מופיע "מוות פתאומי"?

מוות פתאומי הוא מצב טרגי, שבו אדם נפטר תוך עשרים וארבע שעות ממחלה בלתי ידועה. הרוב הגדול של מקרי המוות הפתאומי נובעים מבעיות לב. אחוז ניכר מתרחשים כאשר אדם שלקה בהתקף לב סבל כתוצאה מכך מהפרעות קצב חריגות – קצב מהיר מדי של חדרי הלב (טכיקרידה חדרית) או פרפור חדרים (ולא פרפור עליות). מקרי מוות פתאומי יכולים להופיע גם אחרי שבץ מוחי רחב היקף. בחלק ממקרי המוות הפתאומי לא נמצאת סיבה ברורה לתופעה.

האם יש קשר בין פרפור עליות ובין מוות פתאומי?

האם אכן יש קשר בין פרפור עליות ובין מוות פתאומי? הסיכון הגבוה של חולים עם פרפור לעבור התקף לב או שבץ תורם להנחה הראשונית הזו, אבל האם באמת יש לה על מה לסמוך?

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי JAMA internal medicine ניסה לבחון האם יש אכן סיכון מוגבר למוות פתאומי ממקור לבבי בחולים עם פרפור עליות. במחקר נעזרו בנתונים שנאספו בשני מחקרים גדולים אחרים, וכללו בסך הכל כ – 20,000 חולים שהיו במעקב.

החוקרים מצאו שיש סיכון מוגבר באופן משמעותי למוות לבבי פתאומי בחולים עם פרפור. במחקר הגדול הראשון שממנו נלקחו הנתונים שיעור המוות הלבבי הפתאומי הכללי עמד על 1.3 מקרים לכל 1,000 שנות חיים, ואילו בקרב חולים עם פרפור עמד שיעור המוות הלבבי הפתאומי כל 2.89 מקרים לכל 1,000 שנות חיים.

הסיכון המחושב סטטיסטית של חולים עם פרפור עליות היה גבוה פי 3.26 למוות לבבי פתאומי, ופי 2.43 למוות מסיבה לבבית. ממצאים דומים מאוד נאספו גם מהמחקר השני, הקטן יותר בהיקפו. סך הכל הסיכון לחולים עם פרפור היה פי 3 לערך, למוות לבבי פתאומי ומוות לבבי בכלל.

החוקרים מסכמים, שאכן פרפור עליות הוא גרום סיכון משמעותי וראשון במעלה למוות פתאומי. נראה, שיש צורך בהמשך עריכת מחקרים נוספים שיגדירו בצורה טובה יותר אילו חולים חשופים לסיכון פתאומי זה, כדי לאפשר טיפול נכון ומיטבי בחולים עם הפרעות קצב שונות.

על דרכי טיפול עדיפות בפרפור עליות קראו:

כיצד לטפל בפרפור עליות?

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!