הקשר בין כולסטרול ומחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

כולסטרול הוא מרכיב הנמצא בשומנים ונע בזרם הדם באופן חופשי. הכולסטרול הוא חלק חשוב ביותר בתהליך טרשת העורקים, ורמת כולסטרול גבוהה מגבירה את הסיכון למחלות לב. כאשר רמת הכולסטרול גבוהה מהרצוי, עלולים להתפתח משקעים שומניים על דפנות העורקים שנקראים טרשת העורקים.

בסופו של דבר, המשקעים המדוברים גורמים להפרעה בזרימת הדם ולהפרעה באספקת החמצן לרקמת הלב. רמת כולסטרול גבוהה יכולה לעבור בתורשה, אך בדרך כלל מדובר במצב נרכש המופיע בעיקר כתוצאה מאורח חיים לא בריא ומתזונה רוויה בשומנים.

סוגי כולסטרול

קיימים שני סוגים של כולסטרול:

  • LDL – "הכולסטרול הרע", אשר עלייה ברמתו מגבירה את הסיכון למחלות לב וסיבוכים נוספים. ה- LDL מצטבר על דפנות העורקים בתהליך הטרשתי וגורם לעיקר הסיבוכים כמו מחלות לב ושבץ.
  • HDL – "הכולסטרול הטוב", אשר עוזר לפנות את ה- LDL ולכן רמה נמוכה שלו מגבירה את הסיכון להתפתחות סיבוכים. ה-HDL  אוסף את ה- LDL מזרם הדם ומעביר אותו לפירוק בכבד, ועל כן חיוני למניעת מחלות לב וסימפטומים נוספים.

גורמי סיכון לעליה ברמת הכולסטרול

קיימים מספר גורמי סיכון לעליה ברמת הכולסטרול, כאשר הימנעות מהם מפחיתה בצורה משמעותית את הסיכון לכולסטרול גבוה ולמחלות לב:

  • תזונה רוויה בשומנים וכולסטרול – סוגי מזון המכילים כולסטרול כמו בשר אדום ומוצרי חלב שמנים, גורמים לעלייה חדה ברמת הכולסטרול. אכילת שומן רווי או שומן טראנס תורמים באופן ישיר לרמת הכולסטרול ומגבירים לכן את הסיכון למחלות לב.
  • עישון – עישון סיגריות ומוצרי טבק אחרים גורם לפגיעה בדפנות העורקים ומגביר את הצטברות השומן והכולסטרול. בנוסף, עישון תורם לירידה בכולסטרול "הטוב" – HDL החיוני להורדת רמת הכולסטרול הכללית.
  • חוסר פעילות גופנית – פעילות גופנית עוזרת להעלאת ה-HDL ולהורדת ה-LDL, ולכן חוסר פעילות גופנית מעלה את הסיכוי לעלייה ברמת הכולסטרול בדם.
  • סוכרת – חולים בסכרת סובלים בדרך כלל גם מעלייה ברמת הכולסטרול בדם, ומפגיעה נוספת בדפנות העורקים הנגרמת בגלל רמת הסוכר הגבוהה.
  • היסטוריה משפחתית של עודף כולסטרול – קיימות תסמונות של עודף כולסטרול משפחתי שמובילות לעלייה בלתי נשלטת ברמת הכולסטרול ובדרך כלל מחייבות טיפול תרופתי מגיל מוקדם.

מדוע חשוב לשמור על רמת כולסטרול תקינה?

הגורם העיקרי למחלות לב והתקפי לב הוא טרשת העורקים – תהליך הדרגתי בו מצטברת שכבת שומנים על דפנות העורקים הכליליים וכתוצאה נגרמת היצרות העורקים ועלולה להתפתח חסימה.

לכולסטרול חשיבות רבה בהתפתחות הרובד הטרשתי, שכן הוא אחד המרכיבים החשובים בתהליך וקצב הצטברות הרובד הטרשתי תלוי ברמת הכולסטרול בדם. אי לכך, אנשים עם רמת כולסטרול גבוהה נמצאים בסיכון מוגבר להתפתחות טרשת עורקים ומחלות לב, ומצד שני אנשים השומרים על רמת כולסטרול תקינה נמצאים בסיכון מופחת לפתח מחלות מסוג זה.

דרכים להורדת הכולסטרול

במקרה של כולסטרול, חשוב מאוד לאמץ אורח חיים המונע עלייה ברמת הכולסטרול:

  • תזונה דלת שומן – חשוב להקפיד על אכילת מאכלים שאינם עתירי שומן, ולהפחית ככל שניתן בכמות השומן הרווי בתזונה. באופן כללי, רצוי לשלב שומנים מהצומח (בלתי רוויים) שאינם מכילים כולסטרול כמו שמן זית, אגוזים וכו'.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית מעלה במהירות את רמת ה-HDL ולכן חיונית להתמודדות עם עודף כולסטרול.
  • ירידה במשקל והורדת לחץ הדם – משקל גבוה תורם גם כן לעלייה במסת השומן ולהצטברות הכולסטרול ולכן רצוי לשמור על BMI תקין. כמו כן, לחץ דם גבוה מגביר את הסיכון להתפתחות מחלות לב, ועל כן רצוי לטפל בלחץ הדם על ידי תרופות או באמצעים אחרים.
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!