חיסון נגד שפעת ומחלות לב – מה הקשר?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

אנשים רבים בארץ ובעולם מתחסנים בכל תחילת חורף לשפעת. חיסון נגד שפעת ומחלות לבהחיסון לשפעת נחשב לאחד החיסונים היעילים והבטוחים, ורופאים רבים ממליצים למטופלים שלהם להתחסן נגד השפעת על מנת "לעבור את החורף בשלום". החיסון מומלץ עוד יותר לאנשים מבוגרים או לאנשים עם מחלות רקע אחרות, אשר עלולים לפתח סיבוכים של השפעת ולכן עליהם להתכונן לכך ולהגן על עצמם.

האם חיסון נגד שפעת מגן גם מפני מחלות לב?

מחקר חדש טוען כי קיים קשר בין חיסון לשפעת להגנה מפני מחלות לב. המחקר אשר כלל כ-3000 אנשים ונערך בין השנים 1994-2008 הצליח להראות שאנשים שהתחסנו נגד שפעת חלו פחות במחלות לב. במחקר זה השתתפו אנשים מהולנד, ארגנטינה, פולין ותאילנד, אשר התחלקו לשתי קבוצות: קבוצת המחקר אשר התחסנה נגד שפעת וקבוצת הביקורת אשר קיבלה פלצבו.

שנה לאחר מתן החיסון, בדקו החוקרים את מצב משתתפי הניסוי וגילו ש- 187 אנשים מבין הנחקרים חלו במהלך אותה שנה במחלת כלי דם כלשהי (בעיקר אוטם לבבי ושבץ מוחי). עוד גילו החוקרים, שבקרב קבוצת המחקר אשר חוסנה נגד שפעת הסיכון לפתח מחלת כלי דם היה נמוך ב-50% לעומת קבוצת הביקורת. יש לציין שלמרות הפער בהיארעות מחלות הלב, שיעור התמותה בקבוצת המחקר היה מעט יותר נמוך לעומת קבוצת הביקורת.

השערה בלבד?

במחקר, החוקרים לא הצליחו להבין מהו המנגנון הביולוגי אשר באמצעותו חיסון השפעת מגן על המתחסנים מפני מחלות לב. כמו כן, במחקר מסוג זה, אשר כולל קבוצת מחקר קטנה יחסית וללא מעקב מספק, לא ניתן להסיק שאכן חיסון השפעת מגן מפני מחלות לב, ויש לבצע מחקרים נוספים, ארוכי טווח ורחבי היקף.

הקשר בין חיסון נגד שפעת והגנה מפני מחלות לב

קיימות מספר תיאוריות לגבי השפעת חיסון השפעת על מחלות הלב. יש לציין שמדובר בתיאוריות בלבד, ללא הוכחה ביולוגית או קלינית ולכן יש להתייחס אליהן בעירבון מוגבל.

  • פחות סיבוכי שפעת – בעוד אנשים בריאים מחלימים משפעת תוך מספר ימים וללא טיפול מיוחד (אקמול, מרק עוף ומנוחה מספיקים בדרך כלל), אנשים הנמצאים בסיכון עלולים לפתח סיבוכים רבים אשר דורשים טיפול רפואי ואף לעתים עלולים להיגמר באשפוז. שפעת היא מחלה של דרכי האוויר העליונות, ובמידה ומערכת החיסון לא מתמודדת איתה כראוי עלולים להתפתח כתוצאה ממנה זיהומים משניים, כמו לדוגמא דלקת ריאות. זיהומים אלה מנצלים את העובדה שהגוף "חלש" בגלל השפעת, ומצליחים להביא למחלות קשות. אצל אנשים מבוגרים, ובעיקר קשישים, שפעת יכולה להסתיים באשפוז עם תוצאות קשות מאוד. אחת ההשערות היא שסיבוכי השפעת גורמים לסטרס, עליה בלחץ הדם וכתוצאה מגבירים את הסיכון למחלות כלי דם.
  • הפעלה מופחתת של מערכת החיסון – טענה נוספת היא שחיסון נגד שפעת אשר מונע את התפתחות המחלה גורם להפעלה מופחתת של מערכת החיסון, אשר לטענת חלק מהחוקרים יכולה להפחית את הסיכון לפתח התקף לב ושבץ מוחי. באופן כללי, הפעלת מערכת החיסון מאמצת מאוד את הגוף, אשר יכול לפתח כתוצאה מהמאמץ מחלת כלי דם.
  • הימנעות מאי-מוביליות – אחת הסיבות לפיתוח חיסוני השפעת היא מניעת הפסד של ימי עבודה. כל אדם החולה בשפעת (גם אם ללא סיבוכים) שוכב במיטה מספר ימים, וחוסר התנועה הזה אינו בריא לגוף ועשוי לגרום למחלות כלי דם. האי-מוביליות הזו עלולה לגרום להתפתחות קרישי דם אשר עשויים להביא לשבץ מוחי והתקף לב, ולכן לטענת חלק מאנשי המקצוע חיסון השפעת יכול להפחית תחלואה במחלות כלי דם.

ראו גם:

הקשר שבין מחלות חניכיים ובין מחלות לב

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
אי ספיקת לב וקורונה
אי ספיקת לב וקורונה

אחת הסיבות העיקריות למורכבות של נגיף הקורונה היא שככל שהזמן חולף, נראה שסימני השאלה ביחס אליו רק עולים. גם לאחר אינספור מקרים, סטטיסטיקות מובהקות ומחקרים

לקריאת המאמר »
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!