הנקה ותמותה ממחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

יתרונות בריאותיים של הנקה

הנקה ותמותה ממחלות לבלהנקה מספר יתרונות בריאותיים, שהוכחו בכמה מחקרים שבוצעו בעשרות השנים האחרונות. דרך חלב האם מועברים ליילוד חומרי תזונה חיוניים, ונוגדנים המגנים עליו מפני זיהומיים. ילדים יונקים נמצאים בסיכון נמוך יותר לדלקות באוזן התיכונה, להשמנת יתר וייתכן שגם לאסטמה (אסטמה קרדיאלית) ומחלות דלקתיות של העור (אם כי יש נתונים סותרים אודות ממצא זה).

יש הטוענים שלהנקה גם אפקט פסיכולוגי מועיל לתינוק ולאם המניקה כאחד. עם זאת, חשוב לזכור שגם תחליפי החלב הנפוצים היום מספקים תזונה מתאימה ומאוזנת לתינוק, ומאפשרים גדילה תקינה ללא שום חשש.

הנקה ותחלואה לבבית

כאמור, עיקר היתרונות הבריאותיים של ההנקה נוגעים לתינוק – אך האם יש יתרונות בריאותיים משמעותיים גם לאם? מחקרים הראו שתקופות הנקה ממושכות מקטינות את הסיכון לסרטן השד, ככל הנראה בעקבות חשיפה פחותה להורמון המין אסטרוגן.

האם יש קשר גם בין הנקה לבין סיכון למחלות אצל אמהות? עד כה טרם בוצעו מחקרים רוחביים מבוססים לבחינת השערה זו, למרות קשר אפשרי בין השפעות הורמונאליות שונות וסיכון למחלות לב איסכמיות.

הנקה ותמותה לבבית – מחקר חדש

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי BMC public health ניסה לבחון את הקשר שבין הנקה ובין תמותה ממחלות לב. במסגרת המחקר נערך מעקב אפידימיולוגי רב משתתפים אחר נשים בנורווגיה, שהשתתפו בסקר בריאותי נרחב בין השנים 1995-1997.

במחקר נכללו כ – 22,000 נשים בין הגילאים 30 עד 85. מעקב אחר נתוני התמותה של נשים אלו נעשה שוב בשנת 2010, והנתונים הוצלבו עם מידע שנאסף בקרב הנשים אודות לידה והנקה, להסקת מסקנות סטטיסטיות. נתונים נאספו אחרי שיעורי התמותה בקרב הנשים, כמו גם תמותה ממחלות לב באופן ספציפי. נורבגיה היא מקום אידיאלי לעריכת מחקר כזה, משום ששיעורי ההנקה במדינה זו מחשבים גבוהים במיוחד. מעל שליש מהאמהות עדיין מניקות ילדים מעל גיל שנה.

במהלך תקופת המעקב אחר הנשים, כ – 1,200 נשים נפטרו כתוצאה ממחלות של לב וכלי דם. החוקרים מצאו שנשים שילדו אך מעולם לא הניקו נמצאו בסיכון מוגבר למחלות קרדיו-ווסקולריות, בהשוואה לנשים שהניקו תקופה מצטברת של לפחות עשרים וארבעה חודשים.

הסיכון המחושב של הנשים שלא הניקו לעומת נשים אלו עמד על פי 2.77. שיעור הסיכון המוגבר נצפה רק בקרב נשים צעירות, מתחת לגיל 65. לא נצפה שיעור סיכון מוגבר בנשים מעל גיל 65. נתון מפתיע עליו מדוחים החוקרים הוא נטייה (ללא מובהקות סטטיסטית) לסיכון מופחת למחלות לב וכלי דם לנשים שהניקו תקופות מצטברות קצרות יותר, של בין 7 חודשים לשנה, בהשוואה לנשים שהניקו תקופות ממשוכות של מעל שנתיים.

גרף הסיכון (בהשוואה למניקות הממושכות) מקבל צורה של האות האנגלית "U", כאשר בצד השמאלי של העקומה, בסיכון הגבוה, נמצאות נשים שלא הניקו כלל, ובאמצע העקומה, בקרב נשים שהניקו מספר חודשים, נמצא סיכון נמוך יחסית למחלות לב וכלי דם.

משמעות הממצאים

כיצד ניתן לפרש תוצאות מבלבלות אלו? מה הקשר האמיתי בין הנקה ובין מחלות לב וכלי דם? ייתכן שהנקה לאורך תקופת זמן מוגבלת גורמת לסיכון המופחת ביותר למחלות לב וכלי דם? האם האפקט המגן של ההנקה "תקף" לאורך מספר שנים מוגבל בלבד?

החוקרים מסמכים במאמר שנראה שהנקה (ובייחוד הנקה ממושכת) אכן מגנה מפני מחלות לב וכלי דם. לא ברור האם הקשר שנמצא קשור לפעילות הורמונאלית, או שניתן לייחסו לכך שנשים מניקות הן בריאות יותר באופן כללי (כלומר: קשה לקבוע את הסיבה והמסובב במחקר זה).

נראה, שיש צורך במחקרים נוספים כדי להסביר את הקשר הביולוגי בין הנקה ומחלות לב, וכדי להצביע באופן מבוסס יותר על ההקשרים הבריאותיים של הנקה, מחלות לב וכלי דם ופעילות הורמונאלית בגוף.

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!