דלקת קרום הלב (פריקרדיטיס)

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

דלקת קרום הלב, הנקראת גם בשם פריקרדיטיס, גורמת לכאב חד מאוד בחזה. קרום הלב הוא שק הבנוי משתי שכבות ועוטף את הלב. במקרה של דלקת, נגרמת התנפחות של שק הלב ומופיע נוזל בין שתי השכבות הגורם לכאב רב.

במידה והסימנים מופיעים במשך יותר מ-6 חודשים המצב נחשב כרוני. הגורמים לדלקת בקרום הלב אינם ברורים, וברוב המקרים הנחת הרופאים היא שמדובר בזיהום ויראלי. הטיפול בדלקת קרום הלב תלוי כמובן במצב המחלה – במקרה שמדובר במחלה קלה, פעמים רבות היא עוברת מעצמה, אך במקרים של מחלה כרונית יש צורך בטיפול תרופתי ואף כירורגי.

תסמינים

הסימנים האופייניים ביותר של דלקת בקרום הלב הם כאב חד בדיוק מאחורי עצם הסטרנום. מדובר בכאב חזק מאוד, וחלק מהחולים אף מתלוננים על כאב "כמו דקירת סכין". הכאב המדובר עלול גם להקרין לכתף השמאלית, והוא מחמיר בשכיבה או בזמן נשימה מאומצת.

כמו כן, שיעול, בליעת מזון או מצבים אחרים הגורמים ללחץ בבית החזה גורמים להחמרת הכאב ולעומת זאת, ישיבה עם גב זקוף או הישענות קדימה גורמים להקלה על הסימנים. מלבד סימנים אלה, יכולים גם להופיע סימנים פחות אופייניים, כמו חום, שיעול יבש, תחושת חולשה ובצקת ברגליים.

סוג נוסף של כאב העלול להופיע בפריקרדיטיס ונחשב לפחות אופייני הוא כאב עמום ולוחץ באזור מרכז החזה. בזמן האבחנה, קשה מאוד להבדיל בין שני סוגי הכאב ובין התקף לב, ועל כן מבצעים בדיקות לב מקיפות.

אבחון

הסימן האופייני ביותר באבחנת דלקת בקרום הלב נקרא Pericardial Rub – זהו קול החיכוך בין שתי שכבות הפריקרדיום המופיע במהלך האזנה ללב. ממצא זה טיפוסי מאוד לדלקת בקרום הלב ומופיע כמעט בכל המקרים. מלבד זאת, יש לבצע בדיקות נוספות על מנת להעריך את חומרת המצב ולשלול בעיות לב נוספות. ביצוע אקו לב חיוני במקרה זה על מנת לבדוק הימצאות נוזל בשק הלב.

כמו כן, בדרך כלל מבצעים גם בדיקת אק"ג על מנת לשלול התקף לב וצילום חזה על מנת להתרשם מגודל הלב. כאשר החשד לדלקת בקרום הלב אינו מוצק, ניתן לבצע בדיקת CT או MRI על מנת לאתר מצבים רפואיים אחרים היכולים לגרום לכאב חזה, כמו מפרצת באבי העורקים או תסחיף ריאתי.

חשיבות הטיפול בדלקת קרום הלב

מלבד כאב החזה, פריקרדיטיס עלול להסתבך ולגרום לנזקים בלתי הפיכים. ללא טיפול מתאים, קרום הלב עלול לעבור שינויים צלקתיים ולהתעבות. כתוצאה, נגרמת פגיעה באלסטיות של קרום הלב, קרום הלב הופך לנוקשה ולא מאפשר ללב לפעום בחופשיות ובצורה תקינה. מצב זה גורם לסימנים דמויי אי ספיקת לב כמו קוצר נשימה, בצקות ברגליים ובבטן ודורש טיפול כירורגי מיידי.

מצב שכיח יותר בדלקת קרום הלב הוא טמפונדה לבבית – מצב בו מצטבר נוזל בשק הלב המונע מהלב לפעול כראוי. טמפונדה לבבית עשויה להיות מצב מסוכן מאוד הגורם לירידה בלחץ הדם וללא טיפול על ידי ניקוז אף עלול לסכן חיים.

טיפול בדלקת קרום הלב

ברוב המקרים דלקת קרום הלב אינה גורמת לסיבוכים המדוברים, וניתן לטפל בה בקלות על ידי משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת. ברוב המקרים, שילוב של משככי כאבים ממשפחת NSAID כמו אדוויל או נורופן וסטרואידים עושה את העבודה.

במקרים קשים יותר, ובעיקר במצב כרוני, יש להשתמש בתרופות עוצמתיות יותר כמו קולכיצין ומדכאי חיסון אחרים. במידה והמצב הסתבך, מבצעים טיפולים כירורגים כמו הסרת החלק הפגוע של שק הלב או ניקוז הנוזל.

קראו עוד בנושא:

תסמונת דרסלר

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!