גורמי סיכון למחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

אירועים לבביים ומחלות לב נגרמים כאשר כלי הדם הכליליים נחסמים ונוצר מצב של איסכמיה – הפסקה באספקת הדם לשריר הלב. הגורם העיקרי להיצרות העורקים הכליליים הוא הצטברות הדרגתית של פלאק טרשתי שגורם עם השנים לירידה בזרימת הדם ובסופו של דבר עלול לגרום לחסימה.

האיסכמיה גורמת לנזק אדיר לשריר הלב שמלבד התקף לב עלול להוביל גם להפרעות קצב, פגיעה במסתמים, אי ספיקת לב ומצבים נוספים.

קיימים מספר גורמי סיכון להתפתחות מחלות לב, כאשר רובם קשורים לאורח חיים לא בריא ומושפעים ישירות מתזונה לא נכונה וחוסר פעילות גופנית. כמו כן, מחקרים מהשנים האחרונות מצאו כי קיים קשר בין מחלות חניכיים ומחלות לב וכי מחלות חניכיים מעלות את הסיכון לחלות במחלות לב.

 טרשת עורקים

התהליך הפיזיולוגי העיקרי הגורם להתפתחות מחלות לב נקרא טרשת עורקים. זהו תהליך בו מצטברת שכבת שומן על העורקים הכליליים – שכבה זו נקראת פלאק טרשתי וגורמת להיצרות כלי הדם ולהפרעה בזרימה. זהו תהליך הדרגתי המתחיל עם הלידה, ומתגבר על ידי תזונה עשירה בכולסטרול, עישון וסוכרת.

בשלב מסויים, הפלאק הטרשתי עלול להיקרע ולגרום להיווצרות קריש דם שיחסום את העורק הכלילי ויגרום להתקף לב. ברוב המקרים טרשת העורקים היא מצב שניתן להימנע ממנו על ידי צמצום גורמי הסיכון המפורטים ושמירה על אורח חיים בריא.

יתר לחץ דם

אחד מהגורמים העיקריים למחלות לב והתקף לב הוא יתר לחץ דם. לחץ דם גבוה מגביר את הצטברות הרובד הטרשתי ואת הסיכון להיווצרות קריי הדם הגורמים להתקף לב. ולכן, חשוב מאוד להקפיד על שמירה על לחץ נמוך (120/80) על ידי ניטור קבוע וטיפול במידת הצורך.

סוכרת

סוכרת קשורה באופן ישיר להשמנה וגורמת לבעיות רבות בטווח הארוך, וביניהן סיכון מוגבר להתקף לב. איזון גרוע של רמת הסוכר מגביר את הסיכון להתפתחות אוטמים ולכן חשוב להקפיד על איזון הסוכר ולהקפיד על הימנעות מגורמי סיכון אחרים.

כולסטרול

שומנים בדם גורמים למגוון מצבים רפואיים ומחלות שונות ומהווים גורם סיכון מרכזי להתפתחות התקף לב. רמה גבוהה של LDL ("הכולסטרול הרע") ורמה נמוכה של HDL ("הכולסטרול הטוב") משפיעה ישירות על התפתחות הרובד הטרשתי ומגבירה את הסיכון להתקף לב. הכולסטרול עצמו הוא מרכיב מרכזי בטרשת העורקים, ועל כן בשנים האחרונות מקפידים על טיפול להורדת כולסטרול אפילו בילדים.

עישון

עישון הוא גורם סיכון למחלות רבות ובעיקר למחלות לב וריאה. חשיפה מוגברת לעישון (אקטיבי או פאסיבי) מגבירה את הצטברות הרובד הטרשתי, מעלה את הסיכון להתפתחות קרישי דם ומשפיעה באופן מוכח על הסיכוי לפתח התקף לב.

גיל ומין

גברים מעל גיל 45 ונשים מעל גיל 55 נמצאים בסיכון יתר למחלות לב ולהתקף לב. ההבדל בין המינים טמון בהורמון אסטרוגן המגן על הנשים מפני מחלות לב וכלי דם במשך תקופת הפוריות.

למידע נוסף אודות: התקפי לב בזקנה

לאחר הפסקת המחזור החודשי, רמת האסטרוגן יורדת וההגנה מפני מחלות לב פוחתתת גם כן והסיכון לפתח התקף לב אצל נשים עולה. ראוי לציין שאצל נשים צעירות אמנם הסיכון להתפתחות התקפי לב נמוך יותר, אך במידה ומתפתח התקף לב בגיל צעיר, סיכויי ההישרדות נמוכים מאשר אצל גברים.

השמנה

אנשים שמנים מעל גיל 30 נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב. ברוב המקרים מחלות הלב נגרמות על רקע רמת כולסטרול הגבוהה, יתר לחץ דם וסוכרת המתלווים להשמנה ועל כן הסיכון המוגבר לתחלואה. כמו כן, על פי מחקרים מומלץ להימנע משתיה מרובה של משקאות מתוקים, שכן משקה ממותק ביום עלול להעלות את הסיכון למחלות לב.

היסטוריה משפחתית של מחלות לב

קיים מרכיב משפחתי בהיארעות התקפי לב, ואחים, הורים או סבים שסבלו במהלך חייהם מהתקפי לב מגבירים את הסיכון לכך ללא קשר לגורמי סיכון אחרים. ככל הנראה קיים גורם תורשתי שמשפיע על הצטברות הכולסטרול והעליה בלחץ הדם ועל כן הסיכון לפתח התקף לב בין בני משפחה גובר.

מחלות ובעיות נפשיות

כמו כן, בנוסף לגורמים הללו נמצא כי גם מצבים נפשיים מסויימים כמו לחץ ומתח נפשי שגורמים בין היתר לבעיות שינה ודיכאון וכן מחלות שגורמות לבעיות לב, כמו לופוס, עגבת, אנדוקריטיס ועוד,  מסבים נזק גדול ללב, שלעיתים אף יכול להסתיים במוות.

אולי יעניין אותך גם:

מהו צנתור לב אבחוני?

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!