אי ספיקת לב – כשתפקוד הלב נחלש

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

אי ספיקת לב היא מצב בו הלב לא מצליח לדחוף דם בצורה המספקת את הגוף. כידוע, הלב הוא משאבה שתפקידה לספק דם אל חלקי הגוף השונים, ובמקרים של אי ספיקת לב אין באפשרות הלב לעמוד במשימה זו. אי ספיקת לב מתפתחת עם השנים, ומצבים כמו היצרות העורקים הכליליים או יתר לחץ דם משאירים את הלב חלש ומונעות ממנו לבצע את עבודתו כהלכה.

מבחינת הטיפול, לא ניתן להחזיר לאחור את המצב, אך בהחלט ניתן לשלוט באי ספיקת הלב והשפעתה על הגוף על ידי טיפול תרופתי יעיל.

כמו כן, חשוב מאוד למנוע את התפתחות והחמרת אי ספיקת הלב ( שיכולה לגרום לבעיות נוספות כמו לב מוגדל) על ידי שמירה על בריאות תקינה ואורח חיים מלא תוך הקפדה על הורדת לחץ הדם, ריבוי בפעילות גופנית ושמירה על ערכי כולסטרול ומשקל תקינים.

אי ספיקת לב – תסמינים

אי ספיקת לב יכולה להיות כרונית או חריפה, בהתאם לסיבה שגרמה לה. בכל מקרה, אי ספיקת לב גורמת לסימנים של חוסר תפקוד לבבי ושל הפרעות באספקת הדם לרקמות ובשאיבתו חזרה אל הלב.

אי ספיקת לב חריפה מתבטאת בהתפתחות הסימפטומים תוך פרק זמן קצר ביותר, לעומת אי ספיקה כרונית שמובילה לכך לאחר תקופה ממושכת. הסימנים הבולטים של אי ספיקת לב הם:

  • קוצר נשימה – החולים סובלים מהפרעה בנשימה במיוחד בזמן שכיבה או במאמץ. חולי אי ספיקת לב מתקשים מאוד בביצוע פעולות כמו עליית מדרגות, הליכה מאומצת ואף בעבודות הבית הפשוטות.
  • בצקת ברגליים, קרסוליים וכפות רגליים – מאפיינת מאוד חולי אי ספיקת לב ונגרמת לאור העובדה שהלב לא מצליח לשאוב כהלכה את הדם. כתוצאה, נוזלים רבים יוצאים מכלי הדם ונאגרים באזור הרגליים. במקרים חמורים, עלולה להתפתח גם בצקת מימית ובמקומות נוספים בגוף. להרחבה: הקשר בין בצקת ואי ספיקת לב
  • קצב לב מהיר – כתוצאה מהיכולת הלקויה של הלב לתפקד מתפתח קצב לב מהיר יותר שמנסה לחפות על התפקוד הנמוך.
  • שיעול – נגרם בגלל גדישת הריאות בדם ובנוזלים. במקרים אלה השיעול מפריע מאוד לתפקוד היום יומי ודורש טיפול.
  • עייפות וקשיי ריכוז – אי ספיקת לב היא מצב גופני קשה ביותר שמשפיע גם על הצד הנפשי וגורם לעייפות רבה, קשיי ריכוז ותשישות ממושכת.

טיפול באי ספיקת לב

הטיפול באי ספיקת לב מתבסס על מתן תרופות להקלה על הלב ולצמצום מאגרי הנוזלים ועל שינוי אורח חיים. הטיפול באי ספיקת לב מפחית את הסימנים ומאפשר לחיות עוד שנים רבות ללא בעיה קשה. כמו כן, במקרים שקיימת בעיה אורגנית שגרמה לאי ספיקת הלב (כמו מסתם דולף או הפרעת קצב קשה) יש לטפל בבעיה הראשונית ובמקרים רבים ניתן לצפות שיפור במצב הלב.

טיפול תרופתי

ברוב המקרים, על חולי אי ספיקת לב לקחת מספר סוגי תרופות שתפקידן להוריד את לחץ הדם ובכך להקל על פעילות הלב, להוריד את נפח הדם ובכך ולהקל על הצטברות הנוזלים בגוף ועל הבצקות.

  • ACE inhibitors – תרופות הגורמות להורדת לחץ הדם ועוזרות במיוחד לחולי אי ספיקת לב בכך שגורמות להרחבת כלי הדם, הקלה על זרימת הדם שמובילה להפחתת העומס המופעל על הלב. התרופות הנפוצות ממשפחה זו הן אנאלפריל וקפטופריל ובמידה ולא ניתן להשתמש בהן בגלל תופעות לוואי ניתן להשתמש בתרופות ממשפחת ARBs (Angotensin 2 receptor blockers) כמו לוסרטן.
  • משתנים – על מנת להקל על הבצקות ועל עומס הנפח ניתן להשתמש במשתנים כמו פוסיד. בעזרת המשתנים "נפטרים" מהנוזלים העודפים ומקלים על הבצקות. כמו כן, הורדת הנפח מפחיתה את העומס על הלב ומקלה על פעילותו.
  • תרופות נוספות – קיימות תרופות רבות המשמשות חולי אי ספיקת לב כמו חוסמי בטא, דיגוקסין, אלדקטון ותרופות נוספות לטיפול במצבים שונים.

טיפול נוסף שנבחנתה יעילותו והתאמתו לחולים באי ספיקת לב הוא רה-סינכרוניזציה. כמו כן, במקרים קשים של אי ספיקת לב, נאלצים הרופאים לבצע ניתוח השתלת לב, שמטרתו להחליף את הלב החולה בלב בריא.

ראו גם:
הנחיות חדשות לטיפול ביתר לחץ דם
פגם במחיצה הבין-חדרית

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!