אבחון מחלות לב – אילו בדיקות כדאי לעשות?

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

קיימות שיטות רבות להערכת מצב הלב ולאבחון בעיות לב שונות. מחלות לב הן דבר נפוץ ביותר, במיוחד באוכלוסיה המבוגרת ואבחון בעיות בלב ומחלות אחרות חשוב ביותר לשם טיפול מוקדם ושיפור המצב הכללי.

בדומה למקרים רפואיים אחרים, אבחנה מוקדמת של מחלות לב מאפשרת טיפול קל יותר ומצילה חיים ועל כן בחשד למחלת לב מבצעים את כל המבחנים האבחנתיים האפשריים על מנת להגיע לאבחנה הנכונה ולאפשר טיפול מתאים.

אק"ג

אחת הבדיקות הנפוצות והפשוטות ביותר להערכת מצב הלב היא בדיקת אק"ג. זוהי בדיקה המספקת מידע על הפעילות החשמלית של הלב ומאפשרת לאבחן מגוון רחב של בעיות לב כמו: התקף לב, הפרעות קצב, אי ספיקת לב, קרדיומיופתיה ומצבים נוספים.

בדיקת האק"ג חשובה ביותר מכיוון שהיא מוציאה פלט תוך דקות, ואין צורך להמתין זמן רב לתוצאות. כיום, בדיקת אק"ג היא בדיקה שגרתית המבוצעת באופן רוטיני בכל מרפאה ובעלת שימושים רבים.

אקו לב

בדיקת אקו לב היא הדמיה של הלב, המאפשרת לראות את האנטומיה של הלב ואת תפקודו. הבדיקה מתבצעת בעזרת מתמר של גלי אולטרסאונד שמאפשר תמונה של מבנה הלב. באמצעות הבדיקה ניתן להעריך את תפקוד החדרים והעליות, זרימת הדם, תפקוד המסתמים ולאבחן מומים אנטומיים או בעיות אחרות. אקו לב היא בדיקה חשובה ביותר, וניתן לבצעה בפשטות וללא כל סיכונים או סיבוכים.

בדיקות דם

במקרים של חשד למחלת לב איסכמית או התקף לב חריף, ניתן לראות עליה ברמת אנזימי הלב בבדיקות דם. במקרים אלה, רמת אנזימים מסויימים כמו טרופונין עולה וקיים חשד להתקף לב. בדיקות הדם לאנזימים טרופונין ו-CK הן בדיקות סטנדרטיות שמבוצעות כמעט לכל אדם במיון ובעזרתן ניתן כאמור לקדם את האבחנה.

צנתור אבחנתי

הדרך המדוייקת ביותר לאבחן מחלת לב כלילית והיצרות של כלי דם כליליים היא על ידי צינתור אבחנתי. זוהי פרוצדורה פולשנית במהלכה מחדירים צנתר דרך עורק (ברגל או ביד) ובאמצעות שימוש בחומר ניגוד מדגימים את זרימת הדם בכלים הכליליים. לצד הצינתור הפולשני, קיימת האפשרות לבצע צינתור לב וירטואלי, שבדומה לצינתור הרגיל מאבחן בעיות בלב, אך בניגוד לו נעשה על ידי הדמייה ולא דורש הכנה מוקדמת.

במידה ואובחנה חסימה, ניתן לטפל בה באופן מיידי – לפתוח אותה על ידי בלון ולשמר את העורק פתוח על ידי סטנט. מדובר בפרוצדורה פשוטה שמאפשרת אבחנה וטיפול באותו הזמן, ובמקרים רבים צנתור מציל חיים.

מיפוי לב

אחת הדרכים להדגים את זרימת הדם ללב ואת אספקת הדם לאיזורי הלב השונים היא באמצעות מיפוי לב. זוהי בדיקה המשתמשת בחומר רדיואקטיבי ובדרך כלל מבוצעת תחת מאמץ, ובמהלכה ניתן לקבל תמונה של אספקת הדם לחלקי הלב השונים. מדובר בבדיקה טובה ובטוחה המאפשרת להעריך את מצב הלב ואת הצורך בטיפול מתקדם יותר כמו צינתור או ניתוח מעקפים.

בדיקות ואבחונים לגילוי תסמינים של מחלות לב

כאמור למעלה, יש המון דרכים לזיהוי מחלות לב. יש רופאים שיחליטו על אבחונים רבים ככל האפשר על מהת לקבל תמונה מלאה יותר על מצבו של המטופל.

יש גם אבחונים כלליים ומקיפים של הגוף שיכולים לתת מענה ואפקט לזה שהרופאים מחפשים, למשל אבחון מחלות במעבדות ביו קיור ובעזרת המכשיר המתקדם גלובל דיאגוזיק הבוחן יותר מ-600 איברים בגוף. אותה מערכת למשל יכולה להצביע על תסמין אחד או יותר הגורם להפרעות בלב ובכלי הדם בכלל.

מתי משתמשים בכל בדיקה?

כפי שניתן לראות, קיימות בדיקות רבות להערכת מצב הלב והשימוש בהן נעשה על פי החשד ולפי האבחנה המבדלת. הבדיקות הסטנדרטיות המתבצעות כמעט אצל כל חולה שמגיע לחדר המיון עם חשש למחלת לב הן בדיקת אק"ג ובדיקת דם לאנזימי לב.

בדיקות אלה נחשבות אמינות מאוד ומאפשרות להתקדם באבחנה ולהבין האם באמת מדובר בבעיה לבבית. במידה ובדיקות אלה חיוביות, או שקיימים סימנים אחרים למחלת לב כמו אנגינה פקטוריס, מבצעים בדיקות נוספות כמו אקו לב, מיפוי לב במאמץ או אפילו צנתור אבחנתי.

יש לציין שההתקדמות בבדיקות השונות מתבצעת על פי החשד, כך שבחשד למחלה כלילית מבצעים בדרך כלל בדיקת מאמץ הכוללת מיפוי או אק"ג ובחשד למום אנטומי, אי ספיקה או בעיה מסתמית מתחילים עם בדיקת אקו לב ופונים לבדיקות מתקדמות יותר לפי התוצאה.

במקרה שנעשה אבחון מאוחר או שגוי למחלות לב, שהביא לפגיעה במטופל וגרימה לנזקים חמורים בבריאותו, יש לשקול הגשת תביעת רשלנות רפואית.

ראו גם:
אבחון בגלגל העין לסובלים ממחלות לב

שיער מאפיר והקרחה - סיכון יתר להתקף לב
מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!