הקשר בין עישון ומחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

מלבד בעיות נשימה וסרטן הריאות, עישון גורם גם למחלות לב שונות ומגביר את הסיכון לפתח התקף לב ומחלות לב איסכמיות. עישון מגביר את הסיכון למחלות לב בגברים ובנשים, ואחראי לכ-20% ממקרי המוות ממחלות לב בארה"ב. ככל שכמות הסיגריות עולה, הסיכון לפתח התקף לב גובר גם כן, ועישון קופסת סיגריות ביום מכפיל את הסיכון לפתח מחלות לב.

אצל נשים, עישון בשילוב עם שימוש בגלולות למניעת הריון מגדיל גם כן את הסיכון לפתח מחלות לב ואינו מומלץ. חשוב גם לזכור שעישון פאסיבי מזיק בדומה לעישון אקטיבי, ושהייה בנוכחות מעשנים בקביעות ולאורך שנים ארוכות מגבירה את הסיכון להתפתחות מחלות לב ובעיות גופניות נוספות.

איך עישון גורם למחלות לב?

העישון משפיע על הלב במספר דרכים:

  • הורדת כמות החמצן שמגיע אל הלב – עישון סיגריות מפחית את כמות החמצן המגיע לרקמות שונות בגוף ובהתאם משפיע גם על כמות החמצן המגיעה אל הלב. במקרים של מעשנים כבדים, הלב מקבל פחות חמצן והסיכוי לפתח אירוע איסכמי עולה. כידוע, מחלת לב איסכמית נגרמת מכך ששריר הלב לא מקבל מספיק דם, בדרך כלל על רקע היצרות העורקים הכליליים. במקרה של מעשנים, ריווי החמצן בדם נמוך בכל מקרה, ולכן המחלה האיסכמית והפגיעה בשריר הלב יתפתחו בשלב מוקדם יותר.
  • עלייה בלחץ הדם וקצב הלב – עישון גורם לעלייה הדרגתית בלחץ הדם וקצב הלב, בדרך כלל מכיוון שרמת החמצן בדם נמוכה יותר ורקמות הגוף דורשות יותר דם וחמצן.
  • קרישיות יתר – עשן הסיגריות והניקוטין גורמים לעלייה בקרישיות הדם, הנגרמת בגלל פגיעה בדופן כלי הדם. כתוצאה, הסיכון לפתח קרישי דם עולים ואנשים מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר להתקף לב. כפי שנאמר, שילוב של עישון עם נטילת גלולות למניעת הריון (מעלות את קרישיות הדם גם כן) מעלה באופן משמעותי את קרישת הדם ועלול להיות קטלני.
  • פגיעה בכלי הדם הכליליים עצמם – לאורך שנים, החומרים המזיקים שבסיגריות יכולים להצטבר בעורקים הכליליים ולפגוע בהם, דבר שמגביר את הסיכון להתפתחות מחלות לב.

החשיבות בהפסקת העישון

כפי שנאמר, העישון מעלה את הסיכון למחלות לב במספר דרכים, ואין ספק שלאורך שנים ארוכות לעישון חלק משמעותי בהתפתחות התקפי לב ומחלות נוספות. הפסקת העישון תגרום להארכת החיים והורדת הסיכון למחלות שונות.

בין המחלות המוחמרות על ידי עישון ניתן לכלול מחלות לב איסכמיות, התקף לב, יתר לחץ דם, סרטן הריאה והגרון, נפחת, כיבים בקיבה ומחלות כרוניות נוספות. הפסקת העישון תפחית את הסיכון למחלות אלה ותשפר את איכות החיים בכך שתשפר את חוש הטעם והריח, תפחית את הכתמים על השיניים ותחסוך כסף רב.

במידה ואינכם מצליחים להפסיק לעשן, הפחתת כמות הסיגריות חיונית גם כן לשיפור החיים ולהפחתת הסיכון למחלות השונות. יש לזכור שהנזק שבעישון הסיגריות הוא נזק מצטבר, והפגיעה העיקרית על רקע העישון מתבצעת בגילאים מאוחרים ולאחר שנים רבות של עישון סיגריות.

גמילה מעישון

תמיד כדאי להפסיק לעשן! מחקרים מראים כי גם לאחר עשרות שנות עישון קיימים יתרונות בריאותיים בהפסקה. הפסקת עישון אינה דבר פשוט, ולכן פעמים רבות כדאי לפנות לאיש מקצוע שיסייע להפסקת העישון. במסגרת נסיונות הפסקת העישון לא כדאי לפעול לבד, וחשוב לשלב בני משפחה וחברים שיסייעו לעבור את התהליך בשלום ולהתגבר על הקשיים הרבים שיתפתחו במהלך הדרך.

קיימים מטופלים שייעזרו במדבקות או בתרופות להפסקת עישון, שהוכחו כיעילות מאוד ומסייעות לאנשים רבים ברחבי העולם להיגמל מהעישון ולשפר את חייהם. ניתן לסכם שברגע שהחלטתם שברצונכם להפסיק לעשן, פנו לרופא המשפחה לקבלת פרטים נוספים ולגיבוש תוכנית מתאימה להפסקת עישון.

ראו גם:
קרחות מעלה סיכון ומחלות לב

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!