הקשר בין לחץ דם גבוה ומחלות לב

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

לחץ דם גבוה הוא מצב נפוץ המגביר את הסיכון למצבים בריאותיים שונים כמו מחלות לב. לחץ הדם הוא הכוח שמפעיל זרם הדם על דפנות העורקים, והוא תלוי בכמות הדם היוצאת מהלב ומהתנגדות העורקים לזרימה. באופן כללי, ככל שהלב מזרים יותר דם והתנגדות העורקים גדולה יותר, לחץ הדם עולה. פעולת הלב שכוללת התכווצות והרפייה גורמת לכך שלחץ דם מחולק לשני ערכים:

  • לחץ דם סיסטולי – זהו לחץ הדם בזמן התכווצות הלב (הסיסטולה) וערכו גבוה יותר.
  • לחץ דם דיאסטולי – זהו לחץ הדם בזמן תקופת ההרפיה של הלב (דיאסטולה) וערכו נמוך יותר.

הערכים התקינים של לחץ הדם הם 120/80, וערכים גבוהים מכך נחשבים ללחץ דם גבוה ועלולים לגרום לבעיות שונות.

"הרוצח השקט"

לחץ דם גבוה קיבל את הכינוי "הרוצח השקט" מפני שפעמים רבות הוא מופיע במשך שנים ארוכות ללא סימפטומים. וכך, אנשים יכולים לסבול מלחץ דם גבוה במשך תקופה ארוכה מבלי לדעת על כך כאשר התוצאה היא מחלות שונות בטווח הארוך בדגש על בעיות לב הכוללות התקף לב ושבץ.

גורמי סיכון ללחץ דם גבוה

קיימים גורמים שונים ללחץ דם גבוה, וחשוב להקפיד להימנע מהם על מנת לשמור על לחץ דם תקין ולהפחית את הסיכון למחלות לב. הגורמים העיקריים הם:

  • גיל, מין ורקע משפחתי – לחץ הדם עולה עם הגיל, והחל מסביבות גיל 50 לחץ דם גבוה נפוץ מאוד, בעיקר בגברים. נשים נוטות לפתח יתר לחץ דם אחרי הפסקת המחזור החודשי. כמו כן, היסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם מגבירה גם כן את הסיכון לכך.
  • עודף משקל – מבחינה פיזיולוגית, ככל שהמשקל גבוה יותר יש צורך ביותר דם על מנת לספק חמצן לרקמות השונות. כתוצאה, הלב מזרים כמות גדולה יותר של דם ולחץ הדם עולה. ועל כן, ירידה במשקל חיונית לשם שמירה על לחץ דם תקין והימנעות ממחלות לב בטווח הארוך.
  • חוסר פעילות גופנית – כושר גופני ירוד ומיעוט פעילות גופנית גורמת גם כן לעלייה בלחץ הדם, בעיקר על רקע קצב לב נמוך. מלבד זאת, אורח חיים נטול פעילות גופנית מגביר את הסיכון להשמנה שכאמור משפיעה ישירות על לחץ הדם.
  • תזונה עתירת מלח – מלח הוא הגורם העיקרי לעלייה בנפח הדם ובלחץ הדם, ועל כן על אנשים הסובלים מיתר לחץ דם להפחית את כמות המלח במהלך התזונה היום יומית.
  • שתיית קפה – קפאין מגביר גם כן את לחץ הדם במנגנונים פיזיולוגיים שונים, ועל כן מומלץ להמעיט בשתיית קפה (עד 3 כוסות קפה ביום).

איך לחץ דם גורם למחלות לב?

לחץ הדם הגבוה גורם להתקשחות והתעבות דופן העורקים ולהגברת התהליך הטרשתי. כתוצאה, זרימת הדם דרך העורקים יורדת והסיכון להתפתחות התקף לב עולה באופן משמעותי. מלבד זאת, זרימת הדם המוגברת והלחץ על דפנות העורקים עלול לגרום למפרצת – קרע שגורם לדימום מסכן חיים.

אנשים הסובלים מיתר לחץ דם לאורך שנים רבות עלולים גם לפתח אי ספיקת לב, הנגרמת על רקע פעילות מוגברת של הלב כתוצאה מלחץ הדם הגבוה. כמו כן, יתר לחץ דם יכול לגרום גם לפרפור פרוזדורים.

לחץ הדם גורם למחלות הלב בצורה הדרגתית ולאחר שנים רבות, ולכן אנשים ש"מסתובבים" עם יתר לחץ דם לא מפתחים סימפטומים עד שמגיעים להופעת המחלות המדוברות. אי לכך, שמירה על לחץ דם תקין חשובה מאוד למניעת מחלות לב ובעיות נוספות ויש להקפיד על מעקב אחרי לחץ הדם והורדתו על ידי טיפול על פי הצורך. בנוסף לכל אלה, לא מעט רופאים ממליצים על שימוש במכשיר רספירייט אשר מסייע בהורדת לחץ דם גבולי.

בשנת 2013 הוצאו בישראל הנחיות חדשות לטיפול ביתר לחץ דם.

ראו גם:
כל מה שחשוב לדעת על לחץ דם נמוך

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!