התקפי לב ושבץ מוחי עקב נטילת גלולות למניעת הריון

בריאות הלב זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו ונחזור אליכם בהקדם

גלולות למניעת הריון הן אחד מאמצעי המניעה הנפוצים ביותר בעולם, ונשים רבות נוטלות אותן מדי יום. הסוג העיקרי של גלולות למניעת הריון הוא "גלולות משולבות". גלולות אלו מכילות את ההורמונים אסטרוגן ופרוגסטרון במינונים משתנים. התקף לב ושבץ מוחי עקב נטילת גלולות למניעת הריון

הורמונים אלו מופרשים באופן טבעי בגוף, בשינויים המתקדמים עם המחזור החודשי.  מתן של אסטרוגן ופרוגסטרון בגלולות מדכא את הפרשת ההרומונים הנדרשים לביוץ מהמוח (FSH, LH). לכן, אצל נשים הנוטלות גלולות משולבות אין ביוץ, ולכן אין סכנה של כניסה להריון בלתי רצוי.

תופעות לוואי של גלולות למניעת הריון

באופו כללי, תופעות הלוואי של גלולות למניעת הריון מעטות ביותר. עם זאת, לאסטרוגן המצוי בגלולות השפעה על איברים רבים בגוף. תופעת הלוואי הקשה ביותר שנצפתה, גם אם באופן נדיר, היא הופעה של קרישי דם בגוף.

הופעת הקרישים שכיחה יותר בקרב נשים מעשנות ומבוגרות, ולכן מקובל שאין לתת גלולות למניעת הריון לנשים מעשנות מעל גיל 35, ולנשים שסובלות ממחלות הגורמות לקרישיות יתר. מאידך, גלולות למניעת הריון מפחיתות את שיעורי ההופעה של סרטן השחלות וסרטן הרחם (ההשפעה על שכיחות סרטן השד נתונה בספק).

התקפי לב ושבץ מוחי בעקבות נטילת גלולות

בדרך כלל מקובל, שגלולות למניעת הריון מגבירות גם את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי, כחלק מהסיכון הכללי ליצירת קרישים בכלי הדם. התקפי לב נגרמים מחסימה של כלי דם כלילי (המספק דם לשריר הלב עצמו). חסימה שכזו יכולה להיגרם על ידי קריש שמתפתח או "נתקע" בעורק מרכזי. באופן דומה, שבץ מוחי משמעו חסימה של כלי דם המוביל דם למוח.

למרות ההגיון הביולוגי שבסיכון מוגבר להתקפי לב ושבץ, מספר קטן יחסית של מחקרים קליניים בחן את השיעור האמיתי של אירועים אלו בעקבות נטילת גלולות למניעת הריון. מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי היוקרתי “The New England Journal of Medicine” ניסה להעריך את שיעורי התקפי הלב והשבץ המוחי בעקבות נטילת גלולות.

מחקר זה נערך בדנמרק, וכלל מספר רב ביותר של נשים – 1,600,000 לערך, עם סך כולל של מעקב של מעל 14 מיליון שנות חיים. במחקר נבחנו נשים בגילאים 15 עד 49, שלא היו בהריון, וללא עבר של מחלות לב וכלי דם.

המידע אודות נשים אלו שנגע לנטילת הגלולות, אירועי קרישה, התקפי לב ושבץ מוחי נלקח היישר מתוך מאגרי מידע לאומיים ממוחשבים, מה שהקל את ביצוע המחקר בקנה מידה גדול שכזה. במהלך המחקר נצפו 3,311 אירועים של שבץ מוחי שנגרם כתוצאה מקריש דם, ו – 1,725 אירועים של אוטם שריר הלב.

המחקר בחן שימוש בסוגים שונים של גלולות, הנבדלות אחת מהשנייה במינון האסטרוגן, סוג האסטרוגן וסוג הפרוגסטרון. בנוסף, כלל המחקר אמצעי מניעה הרומונלים נוספים מלבד גלולות – מדבקה עורית המשחררת אסטרוגן ופרוגסטרון, וטבעת ואגינלית המשחררת גם היא הורמונים לדם.

ממצאי המחקר

במחקר נמצא שהעלייה היחסית בשיעורי השבץ נע בין פי אחד וחצי לשתיים וחצי לערך, והסיכון להתקפי לב גדל בשיעורים דומים, ברוב סוגי הגלולות. כדאי לזכור, ששיעורי התקפי הלב בגיל הצעיר המדובר נמוכים מאוד, ולכן גם הכפלה של הסיכון פי שניים מותירה סכנה קטנה.

שיעורי התקפי הלב בעקבות נטילת גלולות מתאים ל – 10 אירועים לכל 100,000 שנות חיים של אישה הנוטלת גלולות. שיעור האסטרוגן בגלולות השפיע מעט על הסיכון, וגלולות עם מינון נמוך של אסטרוגן כמעט ולא העלו את אחוזי האירועיים הקרישתיים המדוברים. סוג הפרוגסטרון היה בעל השפעה מועטת ביותר ביחס לתופעות הלוואי.

מחקר זה מראים נתונים חדשים, המבוססים על מחקר בקנה מידה גדול מאוד, עם מספרים נמוכים באופן יחסי של אירועים קרישתיים בקרב נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון. נראה, שהסיכון להתקפי לב ושב מוחי אומנם מוגבר מעט, אך עדיין נותר נמוך ביותר.

ראו גם:

מחלות אחרי הקרנות לסרטן שד

מכון שיקום לאחר ניתוח לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב

המרכז לטיפול ואבחון בעיות לב מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון בעיות לב, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון בעיות לב במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים
072-3341176
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!